Mxz Renegade -02 Köpråd

madmagoo

Medlem
22 sept 2006
30
0
1
Hej.

Jag funderar på att köpa en Renegade 700 -02.
Skotern har Drag och Rer och har gått runt 600 mil
2 frågor
Är det något speciellt jag ska kolla ?
Hur mycket ska jag betala ?

Tack på förhand.

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Några tankar som dyker upp direkt:

-Kolla att det är tätt (inte stänker ut sot-olja) mellan grenrör och pipan.
-Ner med fingrarna och kläm och tryck på insugsgummina så ser du kanske sprickor som du kan behöva åtgärda.
-Fråga om service och om han har servat själv, be säljaren peka ut var smörjnipplarna sitter. Verifiera sedan att han vet om var smörjnippeln för vänstra lagret på drivaxeln sitter :) Historik kring magnapullen...haft lös den nått?
-Nått som är utbytt och inte standard?
-Det finns ett servicebulletin om förgasarkalibrering som kan vara lite knasigt på dessa maskiner. Hör om detta om det är någonting som är åtgärdat osv. Jag tror bara risken är att den drar lite mycket soppa och inte går optimalt om det inte är åtgärdat så det är nog inte hela världen om det inte är fixat. Min t ex är inte ändrat nått och den går bra.

I övrigt så kan jag meddela att det är en underbar maskin som kan det mesta. Själv bytte jag direkt boggidämparna som inte var renoverbara på min till 2 st Engans renoverbara och sedan dess är det en kanonbra ledmaskin.

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Håller med ovanstående!
Försök även försäkra dig om att säljaren inte är en "hopp & lek" tok. Kolla efter krökta/buckliga trailingarma, veck runt chassiet och att det är rent och prydligt under huven. Svårt att provköra idag, men går den rent och inte skrammlar alltför mycket från primärvariatorn så ökar chanserna att det är ett fint ex.

För övrigt så kan även jag även understryka att det är en superb maskin!

madmagoo

Medlem
22 sept 2006
30
0
1
Tack för svaren !

Ska följa era råd slaviskt :)

Fick inget svar på cirka hur långt ja ska sträcka mig på betalnings sidan ^^

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Svårt att säga, som vanligt. Ett fint ex betingar ju alltid ett ngt högre pris. Dessutom så har ju säsongen knappt börjat och de som har fina maskiner har ju ofta ingen panik att sälja. Jag tycker dock inte att prisskillnaden mellan 02 och 03 är befodrad. 02:an är ju dessutom snyggare:D
Priset varierar ju även med tanke på eventuell extrautrustning; typ variatorprylar som kostar en del att införskaffa. Men utan speciell utrustning:
Fin maskin >50 000 kr
Halvfin maskin <50 000 kr
Risig maskin köp ej!!

madmagoo

Medlem
22 sept 2006
30
0
1
Vart köp 47 pengar :D

Va svårt som fan o hitta något o klaga på sjukt fint skick inte en repa inte ett glapp ingenting sjukt nöjd :)

Förgasarna åtgärdade insugnings gummina kändes som nya inte en spricka nån stans .. enda felet som gick o hitta va att 3 kammar va borta på mattan.

Tack för hjälpen !