MXZ Xp TNT -08

kethrildur

Medlem
31 okt 2008
30
0
1
40
Järpen
Jag fick till mina rembesvär genom att ta bort plasten runt variatorskyddet och borra hål i sidokåpan. Första remen bytte jag efter 45mil och nu har den gått 250 på en rem efter hålborrning.

Jo, det är ju så att Skidoo/Lynx har haft lite problem med överhettning på sina remmar just på grund av dessa plastkåpor på variatorskyddet. inte på alla dock, men på vissa. Har tagit bort "hur många skydd som helst" på dom åren jag jobbade på Skidoo-verkstad... Men på min TNT har jag inte upplevt någon våldsam överhettning än iaf.

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Si där ja! Jag vet en hel del som inte fått besked som åker XP. Men enligt BRP så var det tänkt att alla skulle bytas. Sen hur det blir med det återstår ju att se. Men huvudsaken är ju att jag ska byta min till veckan:rock:....
Dem får inte in med förrän den 27:e så det ska du nog inte?

kethrildur

Medlem
31 okt 2008
30
0
1
40
Järpen
Dem får inte in med förrän den 27:e så det ska du nog inte?

Nej, märkte det! Skulle egentligen blivit gjort för 3 veckor sen men det uppskjutet gång på gång på gång....hoppas det blir väldigt snart i allafall för just nu kräksnöar det här!!!

kethrildur

Medlem
31 okt 2008
30
0
1
40
Järpen
Och sen så får ju inte alla handlare axlarna exakt samtidigt heller...Vet ialla fall 3 stycken som har fått sina axlar utbytt...

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Och sen så får ju inte alla handlare axlarna exakt samtidigt heller...Vet ialla fall 3 stycken som har fått sina axlar utbytt...

Tack för infon!....Min TNT står ner plockad nu utan matta + variatorn av tagen...

Funkar det bra med 2 kugg ner och orginal kedjan? eller bytte du kedja också?.... köpte två av de mindre dreven -2,-3 från orginal, men funkar -2 åt dig så lutar det åt det. 2L/Milen låter lite tycker jag.... tyckte min låg mest på runt 3L föra vintern men det var mycket snö då :rock: , och inge led kördes just.

Detta tillkommer på min skoter i år:
Summit höjare(intallerades föra året)
803 Ultimax rem(byttes till det föra året efter att 2 orginal remar exploderade)
44mm Matta
-2 Nerdrevning
Cudney variatorkit
Stag till clutch tower
Insatts till oljebehållaren så den slutar läcka

kethrildur

Medlem
31 okt 2008
30
0
1
40
Järpen
Jag tycker det funkar super! Kör på orginalkedjan, men om man ska ner 3 kugg vet jag inte om den blir för lång?! Toppar ungefär 140 på mätarn med denna drevning, vilket e alldeles lagom. Och den blir RIKTIGT vass i starterna!
Och soppaförbrukningen är jag ganska förvånad över själv...åker i och för sig mest led men det är ju ingen touringtempo direkt så jag är helt klart impad av soppaförbrukningen. har fått den under 2 liter men då är det ju lite finare långkörningar. Annars har jag inte fått den över 2,6 liter.

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
prova att inte dra locket så hårt , har två xp och båda läckte kring oljelocket nu drar jag dom löst och har inget läckage alls.
Jag drar ca.1cm sen locket börjar täta om ni förstår hur jag menar,det känns lite men det funkar.

pelo

Medlem
18 nov 2007
32
0
1
Örnsköldsvik
När jag körde hemma i övik. drog min 1,39 l/milen... Riktigt imponerad, då var det mest lek & hyffsad snabb ledkörning.. Ska bli intressant att se vad den drar i fjälls.. Riktigt nöjd med skotern! =)

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Är det någon här inne som köpt ett sånt momentstag mellan variatorerna? isf har någon bra länk till nån hemsida!
Jag har tillverkat ett sånt själv. Köpte en kulled och en gaffelled på Jula. Bockade sedan till en rörklämma och fixade en stång att sätta mellan lederna. Krävs ju iof tillgång till en svarv, fräs och borrmaskin. Annars så har jag sett sådana stag på annons på ett välkänt ställe. Har för mig att dom kostade ca 300kr.

emi01aas

Medlem
2 nov 2012
26
0
1
Har en mxz tnt 500-09:a och jag tänkte byta styrhöjare till en 165mm BRP styrhöjare och jag undrar om man måste byta alla kablar så att de blir längre?