Det är inte självklart att en dålig termostat leder till för hög motortemp!
Om man ser på vad som brukar hända på termostater i bilmotorer när de börjar bli gamla, så är det vanliga att de börjar öppna vid för låg temperatur med tiden, eller att alltsammans blir skevt så att det läcker vatten förbi ventilen när termostaten borde vara stängd.
Om en ny (max några månader gammal) termostat lägger av så fastnar den ofta i stängt läge så att motorn kokar. Samma sak kan också hända om termostaten är skadad av överhettning eller frysning.
Men det är ju mycket lätt gjort att prova en termostat, plocka loss den och värm den sakta i en kastrull på spisen tillsammans med en bra termometer. Ventilen ska börja röra sig vid ungefär den temperatur som står märkt på termostaten (eller i verkstadshandbok för motorn). Den får inte ha några tendenser till att haka fast eller röra sig ryckigt. Fortsätt värma vattnet tills termostaten har gått till ändläget och håll ett öga på vad den har för sig medan vattnet kallnar också.
På de flesta skotermotorer ska termostaten börja öppna vid mellan 30 och 40 °C, alltså mycket lägre temperaturer än man är van vid från bilar, där gäller ju 75-95 °C.
Om man tittar på själva vaxtermostaten (kopparhylsa som det sticker ut en rostfri tryckstång ur) så får det inte ha börjat krypa ut något gummi- eller vaxliknande ur den. Det är ett tecken på att termostaten har varit svårt överhettad nån gång, eller att det är en mycket dålig pirattermostat.
När ventilen börjar öppna sig ska glipan vara lika stor hela varvet runt den. Om den verkar skev bör termostaten bytas.