Mycket som behövs göras på skotern för att bli nöjd - byta?

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Känner att det kommer krävas en hel del tid och mycket pengar ska pungas ut innan jag blir nöjd med min nuvarande Phazer FX 07 (bl.a. styre, styrhöjare, shimsa dämpare, rikta skidor för att nämna få). Detta kalas kommer ju kosta x antal tusenlappar, och inte ens då vet jag om jag är nöjd med den. Har i o f s precis införskaffat ett par SLP PowderPro, men dessa går ju ta av om så önskas. Finns även en möjlighet till att jag kommer vilja ha något med lite mer tryck i motorn inom sinom tid också.

Ska jag kika runt lite på olika företag för inbytesvärde nu på direkten eller ska jag fixa småsakerna det är fel på först (snett styre, lite snedriktade skidor)? Värdet sjunker förmodligen ganska mycket med dessa småfel, men det kanske är värt det ändå med tanke på tiden som kommer krävas för att fixa upp allting.

Någon som har någon blekaste aning om vad inbytesvärdet kan vara på en 07a som har gått cirkus 330 mil? Köpte den förra vintern då den hade gått 270 mil, utan deffekter, för 73 000:-
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Ett biltema styre är ju bara runt 300 kr.
är det inte bara justera i skruvarna så blir skidorna raka?
Frågan är ju hur nöjd du är annars med skotern?
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
jag fick 47 tusen av yamaha center i luleå å då hade den gått 860+ mil med org allt
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Ett biltema styre är ju bara runt 300 kr.
är det inte bara justera i skruvarna så blir skidorna raka?
Frågan är ju hur nöjd du är annars med skotern?
Jag kikade på ett sådant styre förra vintern men var lite osäker om det var något att ha. Får kika upp det. Samma gäller skruvarna på skidorna.
Detta är ju den enda skoter jag har haft själv så jag har inte så mycket att jämföra med förutom ett fåtal meter på någon polares skoter. Det jag tycker just nu är att den går alldeles för studsigt på led och för lite motor för att kunna piska den i lössnön.

jag fick 47 tusen av yamaha center i luleå å då hade den gått 860+ mil med org allt
Okej, då borde jag få någon slant till för min med tanke på miltalet. Min har ju även en 38as matta och SLP-skidor. Var det några skönhetsfel på din eller liknande?
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Nå funkar biltemas styre för normal körstil. Snurrar du runt med skotern blir den nog lika böjd med ett bra märke.
Har du krökt något stag eller vad är det med skidorna?
Testa ändra mjukare inställning på fjädrarna eller dämparna om du tycker att det är studsigt, du har nog för hårt inställt då.
Är ändå rått bra med effekt i phazern med tanke på att det är en "500". Mer effekt hjälper inte alltför mycket bara i lössnön, mest uppför backar man behöver den sista effekten...
Finns flera tillfällen en 5/600 spöar en 800 i lössnön när man tävlar...
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Nå funkar biltemas styre för normal körstil. Snurrar du runt med skotern blir den nog lika böjd med ett bra märke.
Har du krökt något stag eller vad är det med skidorna?
Testa ändra mjukare inställning på fjädrarna eller dämparna om du tycker att det är studsigt, du har nog för hårt inställt då.
Är ändå rått bra med effekt i phazern med tanke på att det är en "500". Mer effekt hjälper inte alltför mycket bara i lössnön, mest uppför backar man behöver den sista effekten...
Finns flera tillfällen en 5/600 spöar en 800 i lössnön när man tävlar...
Skulle nog behöva en 10 cm till för en riktigt bra körställning också. Har en kompis som tipsade om någon adapter som man satte vid styrstången/där styrhöjaren fäster som gjorde att man kunde vinkla upp styrhöjaren också, och på så sätt tjäna några centimeter där. Visste dock inte om den passade på orginalhöjaren.
Tror inget stag är krökt, snarare lite vinklat efter att ha touchat med skidorna i småsaker bara.
Känns nästan som att det är mer än några inställningar som behövs på dämparna, brukar nästan slå igenom vid hård ledpiskning. Kan vara en omshimsning som är vad som krävs för att få till dem, för nu är de verkligen urusla. Blev även väldigt ostabil i sidled sedan jag bytte skidor; kan knappt köra mer än 20km/h och svänga samtidigt utan att ena skidan lyfter från marken.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Toe in/out mÅste vara rÄtt pÅ.phazern annars blir dom hemska. Bara att justera... kostar ju inget utom lite tid. Sen fÅr man juv ta den fÖr vad den Är... jag har dock inte mkt till Övers fÖr dom.
 

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Tycker mina är kanon! Har du monterat dom i de bakre hålet? Hur har du det med center dämparen? Fyllde mina främre dämpare lite så den är hårdare, nog går den upp på en skida men håller man 50-80 i kurvorna så är det bara att burka på. Fick en idé om att ha lite mindre tryck. Sen har jag ganska högt skidtryck. Provade med lägre, visst gick den att ligga på med och greppade bra på leden men sjönk som en sten i lösa. Handlaren tipsade om att ta bort krängningshämmaren men jag vet inte riktigt! Hänger ledigt på maskiner med dubbla effekten när det svänger lite :).
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Är nog jag som är kass då för försökte med min nytro mot min brors ren 600 etec och han drog om mig varje gång. Kan vara för att yaman skickar ned bakdelen och skidorna uppåt medans ren: bara gick upp på snön och for iväg...
Vet att han även drog om med Venture xl om en srx 600 när dom race:a hela tiden... 600an stod bara och spann.
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Toe in/out mÅste vara rÄtt pÅ.phazern annars blir dom hemska. Bara att justera... kostar ju inget utom lite tid. Sen fÅr man juv ta den fÖr vad den Är... jag har dock inte mkt till Övers fÖr dom.
Vad är toe in/out? Är väldigt dåligt insatt, som ni förmodligen redan har märkt. Därav kanske det är bäst att låta någon verkstad fixa det så det inte blir nå tok.

Kommer inte riktigt ihåg vilket hål jag monterade dem i, ska kika upp det. Samma gäller dämparinatällningarna. Har hört sett där med krängningshammarna jag också, kanske ska kika upp det.

Tack för alla hjälp!
Tycker mina är kanon! Har du monterat dom i de bakre hålet? Hur har du det med center dämparen? Fyllde mina främre dämpare lite så den är hårdare, nog går den upp på en skida men håller man 50-80 i kurvorna så är det bara att burka på. Fick en idé om att ha lite mindre tryck. Sen har jag ganska högt skidtryck. Provade med lägre, visst gick den att ligga på med och greppade bra på leden men sjönk som en sten i lösa. Handlaren tipsade om att ta bort krängningshämmaren men jag vet inte riktigt! Hänger ledigt på maskiner med dubbla effekten när det svänger lite :).
 

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Hej igen! Mitt tips är att du testar lite själv. Det är väldigt simpelt att ställa in och smaken är som baken när de kommer till inställningarna!
Vilka hål använder du på balataremmen? Var själv ute och provade utan krängningshämmare idag - det är inte att rekommendera. Mycket följsam rakt fram och när man "boondockar", men blir mer tippig - för mig iallafall. Fick hjälp med inställning av handlaren, de spände centern och släppte ut balataremmen så långt det gick. Skidtrycket sjönk, lättare att styra, sämre skidgrepp men bättre mattgrepp på leden. Utanför sjönk den som en sten!

Eftersom det var kurvhastighet samt lössnöåkning som jag fokuserat på så labbade själv istället, centern ställde jag ganska mjukt (väldigt likt original inställningen) och nu provade jag att spänna balataremmen från 1a hålet till 3e, gjorde grym skillnad bara det. Lite trögstyrd i skidspåren, men ingen fara utanför. Halverade skidlyftet för mig. Så för min del blir det krängningshämmare på, lägre tryck i framdämparna (för att få den närmare backen) samt ev spänna balataremmen ett snäpp till. Men känns helt okej nu! Det var sjukt irriterande att ligga med skidan 1 dm från backen och försöka pressa lite till men skär de så får man vara attans snabb att backa av så man inte tippar. Men som sagt, har redan nu inte haft några problem med att hänga med betydligt snabbare maskiner i skogen. Dock vill jag vara snabbare än dem ;)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Om du står på din skoter och tittar på skidorna så ska dom peka så här \/ och inte så här /\ det senare är livsfarligt. Det br åtminstone vara 1 till 2 bredare mellan framspetsen på skidorna än vid bakdelen på dem. Exakt värde kan du se i servicemanual.