När släpps Yamahas 2012:års nyheter/modeller?

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
tänk om yammaha kunde ta fram en lätt mountain med tvåtakts trippel på 800cc.. den skulle ja beställa osedd direkt! va lite fundersam på att byta till yamaha nästa år men ja va å kände lite på en nytro mtx å gu så tung den kändes fast de kanske inte märks av när man väl kör den..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Riktigt så enkelt är det väl inte i och med att fyrtaktsmotorerna utgör en del av chassit i sig. Självklart går väl motsvarande att göra med tvåtaktare, det är ju ingen skillnad, men en Phazer MTX med en lätt och billig turbo har ju mer effekt än en redtop... och jag tror att piporna skulle skämma Phazernyllet rätt rejält.

Yamaha har sin sin RX-1 mer effekt än vad konkurrenterna har i sina vassaste 800 tvåtaktare. Några kilo till väger den väl, men det är ett annat segment och skall väl snarare jämföras med MachZ och liknande lakeracers, och inte var/är de så lätta de heller...

MACH Z (1000 cc 2t): 295 kg tjvikt
RX-1 (1000 cc 4t): 295 kg tjvikt
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
men vilket skämt måste man säga.
Syns ju helt klart var yamaha inriktar sig.
målet är leden, föraren överviktigt och otränad, har mycket pengar, bekymmersfritt ägande.
Men lägger man ner en 80-90 tusen på en nytro mtx så blir det en killer utan dess like:evil:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
men vilket skämt måste man säga.
Syns ju helt klart var yamaha inriktar sig.
målet är leden, föraren överviktigt och otränad, har mycket pengar, bekymmersfritt ägande.
Men lägger man ner en 80-90 tusen på en nytro mtx så blir det en killer utan dess like:evil:
Det är så man tjänar pengar. Japanska fordon utlovar bekymmersfritt ägande, och ingen kan väl påstå att de inte har lyckats med sin målsättning att göra de mest felfria produkterna inom varje område de gett sig in i. Minns hur Norton- och Laverdaägarna hånskrattade när japanska motorcyklar började säljas i Europa - hånskrattet fastnade i halsen när Hondas CB-serie kom på bred front och resten är historia. Japanska bilar - samma sak. De okristligt fula Datsun och Isuzu som kom på sextiotalet utvecklades på tjugo år till världens mest felfria bil (Toyota Camry) och idag är "japansk" ett annat ord för "hög kvalitet".


En gång i tiden levde en man som hette August Plym. Han drev ett båtvarv som byggde bla skärgårdskryssare samt andra mindre båtar (företrädesvis segelbåtar) i Neglinge. Han satte en ära i att bygga dessa båtar så bra som möjligt, och varvet blev beryktat för sin höga kvalitet men också för sin rätt höga prisnivå.
Vid en tillställning av något slag fick båtbyggare Plym höra en oblyg anmärkning angående hans prissättning. Han svarade ungefär följande:
"-Min bäste herre, under fyrtio år har jag byggt båtar och inte haft ETT ENDA klagomål på någonting annat än priset. Så kommer det att förbli!".

Buy quality, cry once - som det heter på andra sidan pölen.


Med det vill jag inte säga att alla andra gör skit - det gör de inte - men de har tvingats snäppa upp sig enormt för att inte försvinna från kartan. Konkurrensen från japanska utombordare framtvingade Ficht- och E-tecteknologi, konkurrensen från RX-1 framtvingade fina fyrtaktare hos samtliga tillverkare och framförallt så är den allmänna nivån på dagens maskiner gigantiskt mycket högre än vad de var för tjugo år sedan.

Det är alltså från Yamahas (och andra japanska tillverkares) sida ett medvetet strategiskt val att undvika barnsjukdomar, att använda saker man VET fungerar och att kunden skall få det kunden förväntar sig. Fullt ut. Att vara värst/längst/lättast kan andra få tävla om. Att vara bäst fungerande räcker. Och så har det varit mycket länge. Märk väl - det är inte för att man inte KAN vara värst - det är för att man bygger varumärket bättre genom att inte klanta till det.
 
4

426H

Det är så man tjänar pengar. Japanska fordon.......
Jag är inte lika säker på att yamaha är rätt ute. Sedan man lade om strategin till 100% fyrtakt har t ex marknadsandelen sjunkit nästan varje år och är nu nere på katastrofala 12% i nordamerika.
Man måste tänka på att skotrar till största delen är nöjesfordon, och ett viktigt kriterie för köparen är att skotern kan leverera körglädje. Något som yamaha tycks ha glömt bort.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Riktigt så enkelt är det väl inte i och med att fyrtaktsmotorerna utgör en del av chassit i sig. Självklart går väl motsvarande att göra med tvåtaktare, det är ju ingen skillnad, men en Phazer MTX med en lätt och billig turbo har ju mer effekt än en redtop... och jag tror att piporna skulle skämma Phazernyllet rätt rejält.
Du har teoretiskt helt rätt.
Grejen är tyvärr den att effekt inte är allt, det är känslan när man kör som är viktig.
Ljudet har stor del i den känslan, i alla fall för mig.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
men vilket skämt måste man säga.
Syns ju helt klart var yamaha inriktar sig.
målet är leden, föraren överviktigt och otränad, har mycket pengar, bekymmersfritt ägande.
Men lägger man ner en 80-90 tusen på en nytro mtx så blir det en killer utan dess like:evil:
Fasiken, inte visste jag att jag var överviktig. Kan vara petnoga ibland men det är ju inte samma sak. ;)

Bekymmersfritt ägande står högt på min priolista. Skulle kasta maskinen på soptippen om jag fick stå i garaget och meka var och varannan dag.

Målet är leden, nja, brukar missa leden.

Mycket pengar... Skiljer det verkligen så mycket, om man dessutom lägger in driftkostnader under några säsonger, för man vågar ha kvar en Yamma efter att garantitiden gått ut.

Men det var skit att de inte kom med lite mer nyheter, kanske bra så jag slapp irritera mig över att jag bytte till iår.

Några av mina ören...
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Fasiken, inte visste jag att jag var överviktig. Kan vara petnoga ibland men det är ju inte samma sak. ;)

Bekymmersfritt ägande står högt på min priolista. Skulle kasta maskinen på soptippen om jag fick stå i garaget och meka var och varannan dag.

Målet är leden, nja, brukar missa leden.

Mycket pengar... Skiljer det verkligen så mycket, om man dessutom lägger in driftkostnader under några säsonger, för man vågar ha kvar en Yamma efter att garantitiden gått ut.

Men det var skit att de inte kom med lite mer nyheter, kanske bra så jag slapp irritera mig över att jag bytte till iår.

Några av mina ören...
samma här. köpte yamaha för att jag vill inte stå 24/7 i garaget å meka.

.
målet är leden, föraren överviktigt och otränad, har mycket pengar, bekymmersfritt ägande.
överviktig? nja inte skulle jag säga det, otränad? haha nej fan. mycket pengar?! jobbar var 3e helg med 50kr/h säger väll sig självt.

leden har jag också svårt att träffa