Orginalkolvarna är förstahandsvalet men dom är för dyra, så då blir det något annat, har i år monterat prox kolvar (inget fixkit eller så)(enda fördelen med fixkit är den ökade vevhusvolymen, vilket är bra på denna motor). Körde ifjol på spi och de har fungerat bra. Har tidigare kört wössner i många maskiner, men efter senaste omgången wössners (fixkit) som blev otroligt glappa i ringspåren så får det vara nog, inga haverier men det lät som veven var slut, men det var kolvringarna som glappade i kolven.
Rk-tek har jag inte mycket för... såg något klipp på youtube där han var med och då verkade han bara helt dryg.. rk kolvarna är förövrigt från wiseco nu mer tidigare från wössner.
Anledningen till att kolvarna slits fort är enligt indydan att ytan i cylindrana är en aningens för grov. Han menar i princip att byter man de första kolvarna efter säg 200mil så kör man lätt 400mil på nästa omgång då cylindern har blivit mer slät. Hellst ska man lämna in cylindern till han för hans special honing. Men ett alternativ som är billigare är att bara köra och byta kolvar i tid, jag byter vid ca 150-200mil men då kör jag verkligen ingen led, har stugan på rätt ställe så har lekställen 300m till fösta lekställerna.
Ska ta och jämföra lite kolvar tänkte jag för jag har alla modeller hemma nu, wössner, prox och spi. men jag tror spi och prox är mycket lika.