Nära döden

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Mors, för att spä på kolvhypokondrin lite så såg det ut såhär när jag lättade på cylindern. Pro rmk -13 orginalkolvar, 370mil. Till mitt försvar ska jag väl säga att jag bara kört den 40mil. Gissningsvis har nog tidigare ägare helt gett fan i varmkörning. Orörd oljepump till ca 340 mil.
 

Attachments

Last edited:

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Motorn gick bra, startade lätt och till synes bra kompression när man drog i snöret. Lite kolvslammer och vibration kall, men inget anmärkningsvärt.
Kollade oljeförbrukning och ställde på pumpen efter första körda tanken, den drog nästan ingen olja....
Ny nicasil och kolvar på g, velar mellan fixkit eller inte.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Jag kan inte förstå att ett fixkit skulle hjälpa. Problemet är vevstakens vinkel när kolven vänder i nedre läget och den blir inte bättre av att man förlänger kolven upptill. Längre vevstakar har bevisad effekt men då hamnar du på en helt annan prislapp.....

Ge motorn ordentligt med olja och var noga med varmkörning tror jag är det viktigaste.
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Jag kan inte förstå att ett fixkit skulle hjälpa. Problemet är vevstakens vinkel när kolven vänder i nedre läget och den blir inte bättre av att man förlänger kolven upptill. Längre vevstakar har bevisad effekt men då hamnar du på en helt annan prislapp.....

Ge motorn ordentligt med olja och var noga med varmkörning tror jag är det viktigaste.
Nä alltså grundförutsättningen i motorn är ju densamma, och vad jag förstår så är inte det riktigt grundorsaken heller, utan väl stort kolvspel från början och inte världens bästa orginalkolvar. Detta i kombination med kort vevstake blev inte så bra.
Tanken var väl att tjäna några hästar och få lite finare motorgång vilket många verkar anse att man uppnår med fixkitten.
Det här var bland det slutaste jag nånsin sett i en fungerande motor så oavsett vilket blir det stor skillnad av bara nya kolvar.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Om kolvsprickor är vanliga på dessa motorer bör man köra smidda kolvar för de spricker aldrig. Man ska normalt hålla sig borta från smidda kolvar men i detta fall är de bra stuff. Cylindrarna spricker väl aldrig på 13-?
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Om kolvsprickor är vanliga på dessa motorer bör man köra smidda kolvar för de spricker aldrig. Man ska normalt hålla sig borta från smidda kolvar men i detta fall är de bra stuff. Cylindrarna spricker väl aldrig på 13-?
Nej hade det varit så hade det garanterat spruckit med tanke på det enorma kolvspel som fanns. Har inte mätt kolvarna men dom hade nog passat bra i en 700o_O
Har bra erfarenheter av wössners grejer så det lutar åt såna, kanske med hemborrade smörjhål.
Helt sjukt att den gick såpass bra som den gjorde.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Nej hade det varit så hade det garanterat spruckit med tanke på det enorma kolvspel som fanns. Har inte mätt kolvarna men dom hade nog passat bra i en 700o_O
Har bra erfarenheter av wössners grejer så det lutar åt såna, kanske med hemborrade smörjhål.
Helt sjukt att den gick såpass bra som den gjorde.
Om de inte har lätt att spräcka kolvar ska du inte sätta i smidda kolvar typ wössner eller wiseco. Man riskerar nypning bet lättare och ringstoppar lossnar bet lättare vid lilla minsta varmgång. Bästa piratkolvarma som är gjuten är Pro-x. Pro-x har dålig uppdat på sidan de finns till din maskin på många firmor och ebay. Blixtens racing har dem. https://www.blixtensracing.se/motor-delar/div-bestallnings-produkter/prox-piston-kit-polaris-pro-rmk-800-10-15.html
 
Last edited:

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Wössners kolvar verkar väga betydligt mindre än motsvarande gjutna kolvar och det är nåt att ha i åtanke tycker jag. Det borde bara vara positivt. Är man bara lite på hugget med varmkörning och har koll på tempen när det blir hårdföre kan det inte vara några större nackdelar med smidda kolvar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Wössners kolvar verkar väga betydligt mindre än motsvarande gjutna kolvar och det är nåt att ha i åtanke tycker jag. Det borde bara vara positivt. Är man bara lite på hugget med varmkörning och har koll på tempen när det blir hårdföre kan det inte vara några större nackdelar med smidda kolvar
Wössners kolvar verkar väga betydligt mindre än motsvarande gjutna kolvar och det är nåt att ha i åtanke tycker jag. Det borde bara vara positivt. Är man bara lite på hugget med varmkörning och har koll på tempen när det blir hårdföre kan det inte vara några större nackdelar med smidda kolvar
Fördelen med lättare kolvar tas bort av mer obalans som skadar veven! . Och Smidda kolvar är absolut de sista tillverkare av motorer sätter in och de talar för hur dåliga de är på alla vis de finns ingen tvåtaktstillverkare som sätter in smidda kolvar i alla motorgrenar.. De har svårare att hålla fast oljefilmen på kolvsidor pga av tätare struktur i materialet så oljan dra inte med kolven på samma vis som mer öppen struktur på gjutna kolvar. Gjutan kolav håller desstuom måttet bättre kall som varm så man törs köra tightare mått mot cylindervägg och de ger högre effekt. En smidd kolv ger bara högre effekt vs gjuten starax innan den nyper alla nnan tid ger den sämre täthet.
Och just wössner har många här och usa forum haft stora problem med under åren de har varit mest nypning och kolvringsstoppar som lossnar. Wieseco är ett säkrare val av smidda kolvar. Kolvar som är riktigt bra är org och Pro-x och i tredje hand SPI. Som sagt de seriösa trimfirmorna världen över har denna åsikt såvida inte motorn i fråga är känd för att spräcka kolvar de är enda undantaget och om man kör turbo upp över 200hk då skulle jag välja smidda för de tål med tryck innan de briserar.
 
Reactions: Bola och JMB

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Jadå, beställde pro-x kolvar idag, blir säkert bra. Åker gott å väl under 100 mil/säsong så det ska väl hålla ett tag. Får kanske lätta på cylindern efter säsongens slut och kolla läget.
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Bra val av kolvar (får vi hoppas) man blir lite nojig av att läsa på RK tek sidan om dessa Polarismotorer som spräcker kolvar så gjuten kolv är nog lite fräckt ändå för de låter som de spräcker kolvar även efter 12-- . Men jag är osäker på om de verkligen är så att även 13----knäcker kolvar? Cylindrarna håller ju bra från 13 då dem blev grövre i kjolen bakåt men om de äter kolvar får vi nog fråga om Asker har koll på det?
Kortfattat skriver de att oem kolvar har rätt kolvspel från fabrik men de slits ner oerhört fort i kjolarna spelet kan fördubblas på enbart 160 mil och då börjar klapprandet som spräcker kolvarna. Deras kolv är såklart bäst påstår dem den kolven kan va smidd men jag är osäker för de skriver inget om smidd men de brukar va smidda som kan specialbeställas i mindre serie så de lutar åt att de är wiseco kolv de säljer.
Hursomhaver så lär Pro-x kolvarna va bättre än oem kolvarna för de måste va något fel på dem. RK tek skriver att nötningen inte beror på felande slag vs borr de påstår att de enbart är oem kolvarna som suger. De säljer ju även fixkitt som ska få dem hålla ännu bättre men de är jag tveksam till.
Om du är osäker som jag på om de spräcker kolvar efter 13- så bör du nog forska i det lite mer innan du sätter in Gjutna Pro-x kolvar för om de nu äter kolvar är smidda bet säkrare dem kan man köra tills de blir runda och klapprar som fan utan att de spricker. Om du köpt kolvarna i Sverige är de inga problem att skicka tillbaka du har ju ångerrätt på minst två veckor.
Pma Asker direkt för han kan missa denna fundering de han inte vet om Polaris finns inte.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Orginalkolvarna är förstahandsvalet men dom är för dyra, så då blir det något annat, har i år monterat prox kolvar (inget fixkit eller så)(enda fördelen med fixkit är den ökade vevhusvolymen, vilket är bra på denna motor). Körde ifjol på spi och de har fungerat bra. Har tidigare kört wössner i många maskiner, men efter senaste omgången wössners (fixkit) som blev otroligt glappa i ringspåren så får det vara nog, inga haverier men det lät som veven var slut, men det var kolvringarna som glappade i kolven.
Rk-tek har jag inte mycket för... såg något klipp på youtube där han var med och då verkade han bara helt dryg.. rk kolvarna är förövrigt från wiseco nu mer tidigare från wössner.
Anledningen till att kolvarna slits fort är enligt indydan att ytan i cylindrana är en aningens för grov. Han menar i princip att byter man de första kolvarna efter säg 200mil så kör man lätt 400mil på nästa omgång då cylindern har blivit mer slät. Hellst ska man lämna in cylindern till han för hans special honing. Men ett alternativ som är billigare är att bara köra och byta kolvar i tid, jag byter vid ca 150-200mil men då kör jag verkligen ingen led, har stugan på rätt ställe så har lekställen 300m till fösta lekställerna.
Ska ta och jämföra lite kolvar tänkte jag för jag har alla modeller hemma nu, wössner, prox och spi. men jag tror spi och prox är mycket lika.
 
Reactions: neden

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Kanonbra Asker svarade .Jag glömde ju länken från RK tek. Jag tror inte på för grov yta i cylindrarna för de är ju Nikasil de går inyte ens få för grova honingsrevor i dem jämfört med stålcylindrar. Ska va om själva nikasilen är grov på något underlig sätt då ser de ut som en gammal våldshonad stålcylinder eller?
Men du har ju kört gjutna kolvar av alla märken och dina 200 kil i djupsnä motsvarar ju 600 mil blandad körnning så de låter som ts törs kör Gjuten kolv.Kan du kolla om SPI och Pro-x är samma kolvar jag tror nästan det kolla ringarna också.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Kanonbra Asker svarade .Jag glömde ju länken från RK tek. Jag tror inte på för grov yta i cylindrarna för de är ju Nikasil de går inyte ens få för grova honingsrevor i dem jämfört med stålcylindrar. Ska va om själva nikasilen är grov på något underlig sätt då ser de ut som en gammal våldshonad stålcylinder eller?
Men du har ju kört gjutna kolvar av alla märken och dina 200 kil i djupsnä motsvarar ju 600 mil blandad körnning så de låter som ts törs kör Gjuten kolv.Kan du kolla om SPI och Pro-x är samma kolvar jag tror nästan det kolla ringarna också.
Kollade lite snabbt på spi och prox, de är väldigt lika, men de är inte gjorda i samma gjutform iallafall. Proxkolven hade smörjhål till kolvbulten, dessa saknades på spi. Ska jämföra med sen med originalkolven också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Ok de är nog inte samma kolvar då och de är ju bra iså fall för fler märken desto bättre för oss.
PW3 borra smörjhål som på RK tek länken både under bägge ringstopparna så hög de går. Men även och ganska långt ner på kolvkjolen på insugssidan. RK tek påstår ju att kjolen på insugssidan har dålig smörj kylning där döärav hål långt ner också. Vid höger vänster utblås duger ett hål på var sida utblås så nära kolvringarna som möjligt för att kyla även dem. Jag brukar borra 1,2 mm hål de duger länge va noga med urfasning av hål på utsidan kolven bara de är fördel att försänka hålet lite med större borr för att sprida bränslet lite bättre typ dutta till med 5mm borr i hålet.

Kolla borrhålen på länken https://2strokeheads.com/index.php/polaris-direct-replacement-pistons
 

malmhagen

Välkänd medlem
8 okt 2010
163
7
18
Lindesberg
1% olja i tanken är bästa medicinen tycker jag, för då får sopppapumpen, spridarna, kolvar och veven extra smörjning.
Kör även 1% i gräsklipparen också.
Jag tror att man slipper avlagringar i förgasaren då.
 
Reactions: Boost III

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Mycket bra läsning blev det!
Hittade oljedräll innanför startapparaten och mycket riktigt var MAG-sidans p-box ledsen så det var lika bra att dela blocket också. Kan inte avgöra om det skulle vara den som är orsaken till kolvhaveriet, lika sotbild i topparna och inga tecken på snål/varmgång. PTO-kolven såg bra men välanvänd ut, dock tuggat i sig snö vid nåt tillfälle.
Har tvättat ur chassiet idag och var till en kamrat i veckan och fick riktat veven.
Hela "kontaktpåsen" som ligger på remskyddet vid vänster fjädertorn var full med sotigt oljekladd, det enda som har kontakt med avgaser i elhärvan är ju sensorn i pipan? Ibland kan ju oljan vandra i kablarna men här fattar jag inte hur det skulle gått till. Torrt i alla andra kontaktstycken. Kanske gamla synder, den har haft ett par ägare före mig.
En orsak till att cfi2 har god aptit på kolvar borde väl vara det "torra" vevhuset? Inget bränsle med i vändspolningen om jag fattat det hela rätt, och då borde rimligtvis arbetstemperaturen för kolvarna bli bra mycket högre...

Ett reedblad var lite naggat i kanten så det kanske är dax att byta dom oxå, v-force, boyesen eller? Jag gissar att orginal är dyra. Såg att boyesen har lösa reedblad för att byta ut reedsen i orginalkorgarna, är de nåt att ha?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.706
832
113
Kramfors
Ok bra du hittat fel packboxen. Boyesen lösa blad är stenbra dew ger samma effekt som v-force ocv radkorgarna org korgarna har ju bra utformning så byt bara bladen. Och som tidigar talare rek tillsätt 1 % extra olja i tanken.

Off topic men troligen intressant vetande. En modern tvåtaktsmotor (nikasilcylindrar) ger mest effekt vid 5-6% oljeblandning och de skiljer ordentligt mycket i bromsbänk! Ex om man går från 3% blandat i tank inte separatsmörj till 5% får man minst 2% mer pulver i topp och än mer i botten mellanreg och det är med nya cylindrar bara inkörda. Har man lite halvsluta ringar och cylindrar kan de dra iväg uppimot 4--13% mer effekt!! Mer olja tätar ringarna mot cylinder bättre och de går lättare samt att kolv och ringar leder ut värmen ut i cylindervägg bättre med mer olja. Inte nog med det bränslet brinner effektivare på någ jobbigt förklarat sätt. De här är inga nya rön och de funkar i 4 takt också därav att F1 inte får göra av med mer olja än några Liter per tävling. För bara 5 år sedan va de ett jäkla liv i F1 för de tillsatt flera liter motorolja under en tävling. De kunde köra slappare kolvringar för oljan tätade ändå och då fick de bort mycket friktion och ja de va mer fördelar med att vräka i olja i förbränningen som ex bättre värmeavledning ut i kylvatten.
Men man får inte bara sopa i 5 % olja och köra för afr värdet blir snålare med i stort sett lika många % så man måste sopa på mer soppa så de blir samma afr eller avggastemp som innan oljeökningen då är man safe. Men har man en motor som går fett så kan man snåla ut den med mer olja i tanken eller ställa upp oljepumpen mer.
Ett ex många stora fabriksteam i motocross och skotercross samt andra större team speciellt dragracingsnubbar kör 5-10% oljebland för max effekt. Kör man mineralolja ger motorn mest effekt runt 7-10% Jag har dock inte listat ut om 7-10% mineralolja ger mer effekt än 5-6% syntet. Alla lager i motorn håller enormt mycket längre om man kör 5% olja och underligt nog blir kolven renare med mer olja. Avgasportar håller sig ren trots 5% men då måste man köra syntetolja för 5-6% mineralolja kan klägga mer.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Ett reedblad var lite naggat i kanten så det kanske är dax att byta dom oxå, v-force, boyesen eller? Jag gissar att orginal är dyra. Såg att boyesen har lösa reedblad för att byta ut reedsen i orginalkorgarna, är de nåt att ha?
Ang reeds i denna motor så funkar boysens utbytes blad lika fint som originalbladen. Men om då ändå har isär blocken så passa på att fixa anläggningsytan för reedsen mot blocket, så slipper du få de yttre reedsen naggade i kanterna, stoppa i en reedkorg i blocket så ser du... Annars köp v-force3 med gummiyta (samma som finns på axys) då håller dom riktigt bra, och du får lite bättre gassvar och någon hk på topp.
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Ok bra du hittat fel packboxen. Boyesen lösa blad är stenbra dew ger samma effekt som v-force ocv radkorgarna org korgarna har ju bra utformning så byt bara bladen. Och som tidigar talare rek tillsätt 1 % extra olja i tanken.

Massa text om olja
Apropå olja, en teori till de något hängiga kolvarna skulle kunna vara att man kört för dålig olja. Tittar man på ringarna så är de väldigt sotiga utanför ytan som tätar mot cylindern och det tolkar jag som att oljan inte riktigt fixat värmen. Detta gäller för alla ringar, både övre och undre, på båda kolvarna. Sot är ju som bekant rätt hårt så ja, go figure. Hela kolven är mer eller mindre mörk till färgen och det borde betyda att oljan koksat och/eller förbränningsgaser läckt förbi ringarna. Vilket som börjat först vettefan, men motorn var sotig ända ut i luftburken, helt svart i spjällhuset så nog har det läckt bakåt.


Ang reeds i denna motor så funkar boysens utbytes blad lika fint som originalbladen. Men om då ändå har isär blocken så passa på att fixa anläggningsytan för reedsen mot blocket, så slipper du få de yttre reedsen naggade i kanterna, stoppa i en reedkorg i blocket så ser du... Annars köp v-force3 med gummiyta (samma som finns på axys) då håller dom riktigt bra, och du får lite bättre gassvar och någon hk på topp.
Tack för tips, får se hur rik jag känner mig när det är dags att trycka på köp...!