någon som vet hur skotern beter sig om statorn är\börjar bli slut

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Hittade bilden!!ska skruva isär förgasaren imorgon å kolla då.men hur har packning bara kunnat hoppa så där??hade du isär dom å inte satt dit den ordentligt?tycker d verkar konstigt att d bara kan bli så helt plötsligt men skulle ju inte bli förvånad alls haha

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Dessa maskiner äter statorer när de är minst 8 år gammal eller gått 600 + mil. Då beter de sig som beskrivit.

Problemet är att sopparelaterade fel är väldigt lika.

Min gissning är 70% statorfel 30% på sopparelaterat.

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
den har precis gått 600 haha!ska sopa av skoter nu p köra in den mig å en låda öl i garaget å gå lös på den igen nu!hur mäter ja upp statorn å vilken kontakt?el är inte min kopp med te precis

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Motståndsmätning (Ohm) över spolarna, värdena kan jag inte säga något om men bör väl finnas nån servicemanual till den som det står i?

Kan hända att det syns på spolarna att det är lite bränt, men leta reda på en bok och mät.

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Tack men hittade felet nu med hjälp av en låda öl å dio på högsta volym!!rev bort insugsgummina å dom var helt upp ätna i dom där reedväntilerna sitter specielt på den cyllen den inte ville gå på utan Choke!är ju gummi där reedventilerna ska täta o de fanns inge gummi kvar så fick in lillfingret emellan haha å på andra cyllen började den å bli riktigt riktigt trött på!!så blir nytt allting!tack för hjälp å förslag alla.ps hade lagt ut bild på det men d går inte då ja inte har någon dator!tack igen å trevlig helg å sup å svälj

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Det var ett underligt fel, har faktist inte hör talas om för gummibeläggningen i reedklorgar brukar hålla flera 1000 mil. Har någon monterat fel reedventiler som är för smal kan man undra eller har skotern gått på etanol?

Eller har någon portat reedkorgarna för mycket dvs slipat bor för mycket gummi?

hade varit kul att se bilder på!

Om själva insugsgummit är sprucket eller rentav hål så kan du laga dem med liquisol gummilim. Det håller lika bra eller bättre än nya gummin om det görs rätt.