Något tips på snösäkert ställe i fjällen runt dec?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena, jag och några polare har tänkt kidnappa en kompis som fyller år och ta med han upp någonstans i fjällen mitten av december. Finns det något ställe där det finns hyffsat med snö redan då? Och utgångspunken är från Skellefteå, så det får gärna vara i så nära som möjligt. Ps: Snubben i fråga köpte ny skoter förra året och han hann med å köra 2ggr, så han är sjukt laddad på köra :D så jag tror det blir en trevlig present.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
arvidsjaur ligger ju inte så långt ifrån och där är det garanterat snö

ska du upp efter kusten så får du nog åka ganska så mycket längre

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
41
Luleå
Garanterat snö va lite att överdriva. Vi jul förra året så var det 2cm snö i Arjeplogs fjällen.

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Tärnaby brukar kunna få ganska bra mängder ganska tidigt på säsongen. Mitten december vet jag inte men håll koll på kittelfjäll, tärnaby, hemavan. Var beredd på att kunna byta ställe ifall det faller mycket snö nån annan stans. Det är ju verklig lågsäsong så finns det bara nån som hyr ut stugor brukar de inte tacka nej till gäster som kommer med kort varsel.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Aha tackar för svaren :) . Man får väl hoppas på Arvidsjaur får massor med snö i december, det skulle bli lite billigare för oss andra som ska dela hans transoprt/boende/soppa :rolleyes:. Mina föräldrar har bott i Glommersträsk och det är bara någon mil ifrån Arvidsjaur och det brukar vara hyffsat med snö där i slutet av januari, får hoppas att det TOK snöar i vinter. Men nu till frågan, har bara varit i Kittelfjäll å kört tidigare så vad är bätte Hemavan/Tärnaby eller Kittelfjäll? Eller kanske något annat ställe, helst 40-50 mil enkelväg..jag vet att det borde finns något guldställe som man aldrig hört talas om :cool:

E

Ej medlem/rogga

bör ju vara snö i arvidsjaur då vet ju polare som farit till kronogård (kåbdalis) i december och kört och det e ju bara halvägs till arvidsjaur (från kusten) tärnaby en bit till också trevligt
funderar själv på att fara på en skoterresa i december typ kronogård eller nåt

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Hemavan är det som gäller! Arvidsjaur är inte alls snösäkert vid den tiden, visst det kan finnas, men som sagt, inte alls säkert.

Vi var i Hemavan den 16:e december förra året och ALDRIG har jag kört i så mycket puder, det var det sjukaste. På många ställen upp mot fjällen var det över metern med ren puder, detta i december. Så jag tycker du ska hålla utkik hur vädret ser ut där den nämnda tiden.

/Mattias

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Metta det låter sweet :D Ja jag tror det blir längre inåt än Arvidsjaur, vilket vi hade tagit som givet redan. Men vi tänkte att någon här kanske visste av något super najs ställe förutom dem mest kända som Kittel Hemavan osv. Vi får väl be om snö till snöguden..för nu e det ju tokvarmt för årstiden :confused:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Metta vad baserar du ditt påstående att arvidsjaur inte är snösäkert jag har varit där mellan jul och nyår de senaste åren och ALLTID haft snö

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Silly Bear: Visst kan det finnas snö, men det är inte alls lika snösäkert som Hemavan, det är ju bara att inse.

Mor min bor där. Man vill ju ha så mycket snö som möjligt.

E

Ej medlem/Inloggad

Ammarnäs

I ammarnäs fjällen är det garanterat snö då.. Prova de..

Agenten

Ny medlem
6 nov 2005
4
0
1
Heter det inte Ankarvattnet eller nått sånt... det stället som har mest snö i sverige