Nån som är duktig på det elektriska?

N

Nordic

Har ett problem med min MXZ 670 97' att den inte går att stänga av när man kört den riktigt varm. Har aldrig varit med om felet då man kört en kortare sträcka eller så. Funkar varken att stänga av den på nyckeln, dödmansknoppen eller nödknappen. Oftast stänger den ju av sig efter ca 1 min eller om man rycker av tändhattarna men det kan ju bli problem vid gashäng eller liknande :rolleyes: .
Nån som vet vad problemet är eller vet hur och var det är kopplat för att det ska funka så jag kan byta ut dessa kablar är jag tacksam för svar.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
jag glömde att sätta tillbaka en jordpunkt på motorn då jag höll på att skruva i min 670...då gick den inte att stänga av, så kolla att den sitter som den ska. sitter nedanför höger (bromssidan) förgasare om det är samma som på 96an 670, och att jag minns rätt.

Låter iofs skummt att det endast skulle uppkomma med varm motor då...men vet ju aldrig så...
 
N

Nordic

Jo jag har alltid kört på NGK BR9ES.. Det där med jordfelet tål ju att kika på. Kan ju vara skit i flätan.. :p
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
altså om du rycker ur tändhattarna och motorn fortfarande går så _ÄR_ det motorn som glödtänder efterssom utan tändhattar = ingen spänning till stiften = ingen gnista. Dock så kan det ju vara så att du har ett elfel på skotern som gör att du inte kan stänga av skotern, men som jag sa tidigare inga (tändhattar= ingen gnista)
 
N

Nordic

Hehe Okey spacecow.. Läggdags nu.. Skrev aldrig att den går efter att jag ryckt ut tändhattarna.. Det är det snabbaste sättet att döda den då den inte stannar.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Men bör vara ett jordfel eller glapp i någon kontakt.

Kanske lite OT men:

När jag kört min riktigt varm så går den även fast jag ryckt ur tändhattarna. Pumpar en gång på gasen då bara så dör den. Måste vara bränslet som kyler ner tändstiften då eller nåt.
 
N

Nordic

Choka ihjäl den då?
Den har ingen choke men primer dock.. Är inte så intresserad av att göra det varje gång för att jag ska kunna stänga av den.

Jag får leta elfelet i sommar. Nu är det ju snart dags o ställa bort den :( . Säsongen verkar vara över. Kanske blir det en sista repa i helgen. Har man tur kanske den brinner upp.. :eek: