Nödstopp på dragracing maskin

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Nu behöver jag lite hjälp.

Förutsättningar:
Enligt reglementet för dragracing, klassen Open Mod Gr2. Så ska nödstoppen bryta både primärströmmen till tändningen och ström till ev. elektriks bränslepump.

Skotern det gäller är en Yamaha. Två taktare med elektrisk bränslepump som drivs av ett batteri. Det sitter även monterat en Likriktare.
Skotern har inte original ett batteri, så det sitter ett externt batteri i chassit.

Hur ska jag koppla nödstoppen så den dödar motorn och bränslepumpen samtidigt ?

Original sitter det en nödstopp som bryter tändningen. MEN HUR SKA JAG KOPPLA IN BRÄNSLEPUMPEN. Så att även den stängs av.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En lösning:

Koppla nödstoppen mot ett 2-vägs relä. När relä för spänning och är draget (nödstoppen sitter i) så får pumpen spänning och tändningen är inte dödad. När nödstoppen dras så släpper reläet, pumpen tappar spänning och tändningen dödas.


Pumpen kopplas in mot relädelen som kortsluts vid dragande och tändningen kopplas in där det kortsluts vid släppt relä.
 
R

Robin

Borde det inte även gå att helt enkelt koppla nödstoppet i i batteriets plus kabel? På så sätt borde du ju bryta allt.

mvh/Robin
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
jaa, man måste ju kunna montera dubbla nödstoppar men bara ha en sladd till kroppen som är kopplad till båda nödstopparna.
 
R

Robin

Är inte säker på att nödstoppen gillar att ha alltför stor belastning. Sedan så stannar inte skotern bara för att du tar bort pluskabeln, statorn fortsätter att alstra el till tändningen.
Jo tänkte just på det, men det borde inte vara svår att hitta en som klarar större belastningar.
Dvs en mekanisk nödstopp med tillräckligt stor öppning så magnetfältet som bildas inte orkar dra tillbak nödstoppet eller bilda ett överslag.

Att koppla 2 nödstoppar i serie går men du kommer inte kunna bryta all ström med ett snöre.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
82
48
Övik
Nu får ni ju ge er med alla idéer snart, dubbla nödstoppar och allt vad hans mormor heter. Absolut enklaste lösningen äro den första som skrevs.

Problemet med en nödstopp direkt på batteriet/pumpen är att det förmodligen går några ampere genom den kabeln (vet ej exakt hur många det blir, beror på watt antalet), vilket nödstoppen kanske inte tycker om. Därav bränns ledningen inuti upp pga värme.

Seriekopplar du räcker det med att en av brytarna öppnas för att kretsen ska dö, det du tänker på robin är parallellkoppling.
 
R

Robin

Nu får ni ju ge er med alla idéer snart, dubbla nödstoppar och allt vad hans mormor heter. Absolut enklaste lösningen äro den första som skrevs.

Problemet med en nödstopp direkt på batteriet/pumpen är att det förmodligen går några ampere genom den kabeln (vet ej exakt hur många det blir, beror på watt antalet), vilket nödstoppen kanske inte tycker om. Därav bränns ledningen inuti upp pga värme.

Seriekopplar du räcker det med att en av brytarna öppnas för att kretsen ska dö, det du tänker på robin är parallellkoppling.
Tro mig jag vet vad seriekoppling innebär men som jag skrev så går det inte att bryta all ström med ett snöre om du inte kopplar ihop snörena till ett snöre, detta pga att antingen tändningen eller soppa pumpen måste ligga i mellan nödstopparna och viser versa efter sista stoppen.
Annars finns det ingen anledning till att använda 2 stoppar om man inte kopplar så.

Annars är det lika att ha en stop och därefter ligger tändning och pump parallellt med varandra, men det som att koppla nödstoppen direkt i matarkabeln som jag beskrev tidigare.

Det är det garanterat enklaste sättet att koppla om du hittar en nödstopp som tål den relativt höga strömen, står säkerligen tolerans på strömbrytaren vid köp så jag är nästan säker på att det finns en nödstopp som tål det du behöver.

Annars är första förslaget även ett bra förslag då relän inte heller är speciellt dyra.

Men jag tänkte bara ta och föreslå ett minst lika bra alternativ samt enklare att koppla.

mvh/Robin
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
robin det är bara bängligare som du säger och blir mest troligt skit av allt du tror lite för mycket hade de varit fabriks så hade det varit ett relä inbandat koppla med ett relä de är billigast och enklast.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
82
48
Övik
Tro mig jag vet vad seriekoppling innebär men som jag skrev så går det inte att bryta all ström med ett snöre om du inte kopplar ihop snörena till ett snöre, detta pga att antingen tändningen eller soppa pumpen måste ligga i mellan nödstopparna och viser versa efter sista stoppen.
Annars finns det ingen anledning till att använda 2 stoppar om man inte kopplar så.
Då har du inte gjort en seriekoppling, eftersom du har två skilda kretsar i samma koppling

Annars är det lika att ha en stop och därefter ligger tändning och pump parallellt med varandra, men det som att koppla nödstoppen direkt i matarkabeln som jag beskrev tidigare.
Eftersom att dödarknappen och bränslepumpen inte går i samma krets är detta inte möjligt.

Det är det garanterat enklaste sättet att koppla om du hittar en nödstopp som tål den relativt höga strömen, står säkerligen tolerans på strömbrytaren vid köp så jag är nästan säker på att det finns en nödstopp som tål det du behöver.
Då kvarstår fortfarande "problemet" med att man måste ha två nödstoppar. Dels ser det förjävligt ut och sen är det bara krångligt.

Ett 2-poligt relä med en slutande och en brytande kontakt är absolut det bästa, förutsatt att du har ett tändsystem som leder tändspänningen till jord vid ryck i nödstoppen. Finns även de som öppnar en krets vid påverkan, då behövs ett 2-poligt relä med slutande kontakter.

Bifogar bilder:

Med slutande dödarkrets:


Öppnande dödarkrets fungerar likadant, bortsett från att du har ett relä med slutande kontakter. Vet ej om dödarkretsen är kopplad till jord eller tillbaks till CDI'n då, men det är bara att klippa av kabeln och lägga in tamparna på varsin sida av reläet i vilket fall.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
annars kan man ju ta en handgranat o kppla sprinten till dödaren :D o plasera den lämpligt mellan stator o batteri ;) det borde ju döda motor o batteri :p nä ja skämtar ,bra ritat Pitabroed
 

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
det lär ju finnas grejor till det hos en återförseljare han är väl inte den första som kopplar in nödstopp
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Tack för tipsen. Jag sparade arbetet med inkopplingen av nödstoppen till dan före race, då vi var på plats.
Kopplingsschemat följde med i racebussen.

Väl på plats kom racegrannen (Snow&Racing) in i vårt tält.
Han hade med sig ett dubbelverkande relä vilket löste problemet på ett mycket enkelt sätt.

Stort Tack till alla som engagerat er i denna tråd.

Det finns hjälp att få. Inte bara tangentbords glada forumbesökare med åsikter.