Nasaleden 2009

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Bra beskrivning av ledverkligheten, konstigt att underhållet varierar så mycket efter Nasaleden man tycker det borde finnas en gemensam standard på underhållet då det säkert går några korvören i skattepengar till denna.
Trist att de blå är fyrkantiga en fredag eftermiddag i Arjeplog City men de hade väl inget bättre för sig, ni skulle bett "matmoran" :hello:Björg på Frasses att komma ut med brödkaveln så att de visat respekt.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Bra beskrivning av ledverkligheten, konstigt att underhållet varierar så mycket efter Nasaleden man tycker det borde finnas en gemensam standard på underhållet då det säkert går några korvören i skattepengar till denna.
Trist att de blå är fyrkantiga en fredag eftermiddag i Arjeplog City men de hade väl inget bättre för sig, ni skulle bett "matmoran" :hello:Björg på Frasses att komma ut med brödkaveln så att de visat respekt.
Det är väl egentligen inte så konstigt att underhållet på en 40 mil lång skoterled och som går genom 3 kommuner har skiftande underhåll.
Dessutom så är det vad jag förstått 7 olika föreningar som ska utföra underhållet av leden. Långa sträckor av leden går dessutom i ren ödemark, långt mellan byar och hus. Så trafikintensiteten skiftar otroligt, på bara någon mil.
Så förutsättningar och resurser för dom ledansvariga är ju helt olika.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jovisst är det förståeligt att underhållet varierar, dessutom kan ju slitaget variera oerhört mycket beroende på var längs leden den största populationen "epelepsigasare" finns.
Det jag ser framför mig är att vi i häruppe i norr någongång i framtiden fått fram ett stamnät av skoterleder, Nasaleden, Malmens väg osv , om vi kunde ställa den där "jante" åt sidan och inte vara rädda för att andra kan lyckas bättre så vill jag säga att grundförutsättningarna finns med det antal snöskotrar som finns i dagsläget (när jag var barn fanns det endast5 skotrar inom 1 mils radie i stugan, fader hade 3 o sen fanns en snotric som jag äger idag samt en trioman).
Den sk marknaden borde räcka till även här om än den inte är som i Canada med t ex Ontario som jag besökt, 20 mil från Torontos mångmiljonstad så är ju skoter en stor industri på många sätt o även i finska lappland, jag tror och hoppas som sagt att turistentrepenörer, researrangörer mfl tar hand om potentialen som finns.
Ett stamnät innebär i min värld att det drivs på entrepenörsbasis, sedan skulle milen på lokala planet minska kraftigt vilket gör att det blir lättare att hinna med och förhoppningsvis kunna ske mot vettig kostnadsersättning.

Detta har säkert diskuterats tidigare och än idag så det kanske skall lyftas till egen tråd för vidare diskussion så småningom

Last edited:

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Liten rapport från Nasa tur 2009

Pga dåligt väder så körde vi inte till nasa denna gång utan det blev den nya leden från Laisvall till Sorsele och det bjöds på mycket snö och härlig natur, när vi närmade oss Nalovado så blev leden dessutom pistad, körde till Sorsele och det var nog den bästa pistade led jag någonsin kört, vi åt en pizza på grillen innan vi styrde färden mot Ammarnäs och även den leden var en fantastisk härligt väl markerad och sladdad led. När vi sedan körde över fjället till Adolfsstöm så var det mörkt och dessutom snöstorm men väl rustade med bla. GPS så var det inga problem.

Hem resan från Adolfsstöm.
20cm ny snö körde snabbt förbi Arjeplog denna gång det blev ingen hamburgare inte heller tankade vi. När vi började närma oss Arvidsjaur så hade vi fått spåra i puder nästan hela vägen, oj så mycket snö det kommit och med det så gick det alldeles för mycket bensin. Summiten tog all reserv bensin så vi fick köpa bensin i Klappen strax innan Arvidsjaur, det var troligen bara tur att vi hittade en vänlig herre som turligt nog hade 40 liter bensin hemma och lät oss köpa den :D. Sen blev det full gas till Statoil i Arvidsjaur full tank och en 90 hamburgare sen gasade vi på ner till Piteå häligt att komma hem sen på kvällen och 980km avklarat.

Led rapport: Söder om Arjeplog så var lederna lika hemska som under uppfärden och Arvidsjaur var naturligtvis sämre än upp resan då helgens skoteråkare gjort sitt men fortfarande var det hyfsade leder där. Leden norr om Långträsk efter kraftledningen var inte heller bra denna gång. Från Svartliden till Piteå var hemsk den var alldeles sönder körd rätt jobbigt då man kört nästan 100 mil. Skyltningen efter lederna är inte alltid heller bra, vi var helt plötsligt på väg mot Älvsbyn när den som körde först missade avfarten mot Piteå på någon sjö strax efter Arvidsjaur sikten var dålig då det snöade.
Jag vet hur det är med att arbeta med skoterleder, vill inte kritisera utan mest upplysa och kanske skapa lite debatt.

Ola...