Jovisst är det förståeligt att underhållet varierar, dessutom kan ju slitaget variera oerhört mycket beroende på var längs leden den största populationen "epelepsigasare" finns.
Det jag ser framför mig är att vi i häruppe i norr någongång i framtiden fått fram ett stamnät av skoterleder, Nasaleden, Malmens väg osv , om vi kunde ställa den där "jante" åt sidan och inte vara rädda för att andra kan lyckas bättre så vill jag säga att grundförutsättningarna finns med det antal snöskotrar som finns i dagsläget (när jag var barn fanns det endast5 skotrar inom 1 mils radie i stugan, fader hade 3 o sen fanns en snotric som jag äger idag samt en trioman).
Den sk marknaden borde räcka till även här om än den inte är som i Canada med t ex Ontario som jag besökt, 20 mil från Torontos mångmiljonstad så är ju skoter en stor industri på många sätt o även i finska lappland, jag tror och hoppas som sagt att turistentrepenörer, researrangörer mfl tar hand om potentialen som finns.
Ett stamnät innebär i min värld att det drivs på entrepenörsbasis, sedan skulle milen på lokala planet minska kraftigt vilket gör att det blir lättare att hinna med och förhoppningsvis kunna ske mot vettig kostnadsersättning.
Detta har säkert diskuterats tidigare och än idag så det kanske skall lyftas till egen tråd för vidare diskussion så småningom