Neon??

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Någon som vet vars man kan köpa neon som passar på ett zx chassie, och hur man kopplar in det??

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
Eget Fix å Trix brukar fungera fint...
Det finns ju säkert inget "standard-neon" till just din skoter...

neon är onödigt om du nu inte måste ha en udda neon färg...
vanliga tex. röda"porr-lampor" eller en bunt dioder ...är lätt att placera å kan funka fint, å med ännu längre livslängd.

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
hur funkar det med dioder? visst måste man likrikta då och ska man koppla dom så att dom får lite för mycket volt (som en glödlampa) eller så att dom får lite för lite volt? vad måste man ha om man inte har nåt batteri eller nåt sånt? hur tål dom snö?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ang. lysdioder

Har ingen bild än på hur jag gjorde men jag har 7st röda lysdioder på min skoter som bakljus.. de är på 3000lumin styck och har en diameter på 10m.. kommer inte riktigt ihåg men jag tror att de är på ca 1.7V styck och jag har bara seriekopplat dem inge riktande eller sånt.. Du kan köpa dem på clas ohlsson. .10pack för ca 80-90kr..
därimot om du har neon så måste du använda dig av en strömtransformator.. har fundera på de själv.,. ska man ha belysningen i tunneln så blir de nog bäst med neon eftersom lysdioder med hög lumin ofta är starkt riktade..

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
har funderat på att sätta dioder på skotern både i boggien, i lyfthålet fram i huven, i hålen på sidan i baljan och så att det lyser på öhlinarna i framvagnen, lagom uppkäftigt. :cool: håller dioderna, har funderat på 5mm dioder från clas ohlsson. har hört att dioder pajjar om dom får fel polaritet, tycket det borde bli så med växelspänning. hur länge har dom hållit för dig?? :eek:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
"lyser på öhlinarna i framvagnen", hehe vilket sammnträffande.. samma här man jag har inte gjort de än bara.. och 5mm dioder kan ju då ha större vinkel på spridningen av ljus.. men ja.. du får ta å testa.. och se till att du skickar upp lite bilder i "garaget" på forumet.. :)

jag ordnade till de med mina dioder i höstas och jag har kört med dem hela vintern.. dioder är ju överlag mkt. hållbarare än glödlampor och i synnerhet neon..

de du må passa din för är ju då så att de inte kommer vatten imellan +och-polerna.. jag använde mig av en vanlig limpistol för detta funkar hur bra och smidigt som hellst.. de är skitbilliga de me.. finns på clas olsson för ca 75:-

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
"och 5mm dioder kan ju då ha större vinkel på spridningen av ljus.. men ja.. du får ta å testa.. "
menar du att dom lyser bredare än dioder på 10mm?

"eftersom lysdioder med hög lumin ofta är starkt riktade.."
menar du att dom lyser smalt, som en strålkastare? eller?? :eek:

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Dioder

Dioder lyser bara om strömmen matas åt rätt håll!

En diod har ju två "pinnar" som sticker ut, och på den ena sätter man + å den andra -. Men den lyser bara om + är kopplad på rätt pinne!! Koppar man tvärt om så händer inget! Man kan prova sig fram om man har ett 1,5 v batteri som man löder fast en kabel i ena änden på. Testa lägga + på ena pinnen å kabeln(-) på den andra. Lyser det så då vet du vilken pinne som ska ha + å vilken som vill ha - !!

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Skotran:
jag antar att du har sett "storm lampor" eller vad man skall kalla dem.. små diodlampor som skall synas på 1km avstånd? de har ju en väldans bred vinkel om man gämför men mina och detta är ju de som gör syns så bra bla. samt att de är dyrare men men. . , vilken är mkt. synd eftersom jag oxå bör ha ett ***** sken sör att de skall synas genom snörök.. men kort ja..

de starkaste dioderna har som jag förstår ett mkt. riktat ljus sken, just för att få upp ljusstyrka åt det hållet.. på 2-3 m har var och en av mina dioder ett konsentrerat ljusfält på 1-1.5m.. men det är mkt starkt om man står i fältet..

En diod med bredare ljusspridning syns mkt. bättre i sidled och så.. men det är inte samma ljusstyrka..

Timberjack:
jo men det är ju inte direkt svårt, de är ju olika längd på benen, -kortare +längre.. bara men inte strular ihop dem och lägger någon del vid lödning så är det inge som hellst svårigheter..

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Jag menar lysdioder. finns på sidan 71 i clas ohlson katolgen 2005. 5millimeters dioder kostar 12/29kr för 5st beroende på färg. ;)
Måste man ha "hållare" som dom säljer också, eller hur satte du fast dom.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jag borrade bara hål och limmade fast dem.. lampans diameter är 10mm men den har som en kant runt om med större dimeter så de e bara till å borra ett hål och limma fast från insidan.. de finns ju hållare att köpa.. mendre värt kanske.. behövs ju inte..

använd inte olika färger bara.. då blir de inte snyggt.. se till å få de stilrent på engång.. :) jag gissar på att de enda som blir snygga är rött el. ja. jag vet inte. . enduron din är ju halsvart antar jag? med turkosa färger på dekalerna? Men det är iof helt upp till dig!! :D kul att de finns folk som gllar att experimentera lite..

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Tänker satsa på grön. :D ska försöka få belysning i tankmätaren också. praktiskt och för hoppningsvis snyggt. :p

Hur noga är det med volten. ska de va exakt eller, om man inte lyckas med det ska dom för mycke eller för lite volt??? :eek:

Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
hehe ok.. blir nog bra.. se till att rdna lite bilder baa när du är klar..

Voldet ja.. ja antingen så ser du till att använda motstånd så berhörer du inte så många lampor.. men om du ska använda lampor så se då till att de alla tilsammans använder 12V .. . dvs om jag bara använder 5 el. 6 lampor så bränner jag dem ganska omfgående.. jag har ju nu 7 och det är aldeles perfekt.. m jag skulle slänga på 2till på samma serie så skulle de bara lysa svagare.. Hoppas du förstår vad jag menar.. men jag antar att du läst fysik iaf på högstadiet så du har du ju räknat på de med elektricitet.. U=R*I, I=U/R, R=U/I och så.. ;)

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Det där med att räkna med el är inga problem men om dioderna är gjorda för 2,2 volt, vilket 5mm dioder är. kan man då koppla så att dom får 2,5 eller pajjar dom då. en 12 volts glödlampa får ju 14 volt i en bil och en 24 volts glödlampa får ju 28 volt i en lastbil.

ni fattar säkert. :eek:

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Med andra ord kan man köpa en sån där "plastersättning" för bakljuset, som sitter bak på dynan på t.ex Lynx Ranger Mountain (som har lyset på pakethållaren), borra hål i den för låt säga 9 dioder för vanligt bakljus, och 7 dioder för bromsljus. Limma dioderna och koppla dem i serie, skydda alltihopa med smältlim på baksidan? Skulle nog se coolt ut... Ett problem är väl att de knappt alstrar någon värme att prata om, som en vanlig glödlampa faktiskt gör. Man får alltså sopa bort pudret från "lyset" hela tiden för att de bakomvarande ska se.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
skotran:
mjo.. jag vet og ine om du vill överbelsata dem.. men a. de är ju inteså dyra.. mina bran iaf.. :D

lars:
du kan ju inte koppla på hur många som hellst heller.. systemet måste ju orka driva dem.. och ja.. de kan bli jobbigt med snörök och snö som slaggarfast..

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Att elsystemet ska orka driva dom är nog inga problem. om man seriekopplar 6 stycken så att dom får 12 volt så för brukar dom bara 30mA dvs 0,03 ampere dvs 0,36 watt. det är ju ca en tjugondel av vad instrumenbelysningen tar.