Nerdrevning på rev 600 -03

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Har läst & bara fått se posetiva kommenterar & tankar med det här att dreva ner en rev. Så varför inte, låter exakt som något jag vill ha.

Till att börja med så kan jag givetvis gå till ÅF, eller finns det någon billig hemsida?. Men vad är original på dessa? 24t va? ska dreva ner det lilla drevet.

Bör jag alls tänka på ngt? korta kedjan - byta drev - köra? något annat?
Och hur svår är kedjan att korta på dessa maskiner?


Har inte heller kikat hur trångt det är att komma åt, men säkert lika svår skruvat som på resten av maskinen.

Uppskattar seriösa svar.



Slänger väl ihop en andra funderation;

Jag har ett tillslagsvarv på 4500rpm och skotern ska i övrigt vara original. Ingen annan nerdrevning eller variatorkit etc. Om det är för högt, hur ska det åtgärdas? Flytta något klick på primärvariatorn? Förklara vart & hur tack.
 
Last edited:

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Är du säker på att det är helt original i variatorn? Med standard delarna ska den sticka iväg på 3800rpm, detta justerar man med primärfjäder och ramperna. I annat fall måste den kärva på något sett, plocka upp och kika. Klickersarna justerar du bara toppvarvet med. Vet du var kedjehuset sitter så kommer du se att det inte är några problem att fixa med dreven.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Gulingen kan sina saker om skidoo.,tack!

Nej, helt säker på att det är original kan jag inte vara, någon tidigare ägare kan ju självklart ha bytt. Är det posetivit eller negativt då att den sticker iväg på 4500rpm istället? I övrigt så fungerar variatorn perfekt.


Har du någon lust att dela med dig kunskapen omkring nerdrevningen?
Behövs kedja bytas för 2kugg? Ny omkring det här området på skoter, vad är det är snackat omkring splines då man ska välja ett drev?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Skotern behöver inte jobba så hårt ifall det är högre inslagsvarv = skonar remmen mer.
Kedjan behöver du ej byta, enklast (och billigast) är att bara ta bort en länk. Det gör du genom att sätta fast kedjan i ett skruvstäd, sedan tar du ett don och slår ut 2 st nitar, slå inte ut dem helt utan slå dem så det sitter fast i sista länken, blir enklare att sätta tillbaka den då. Sedan tar du bort 1 länk och slår sätter ihop kedjan genom att slå igenom niten på länken.
Splinesen är hur många länkar det sitter i bredd på kedjan, du ska iallafall ha 13 w (dvs bredden) på drevet du ska köpa.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Då är jag med, tack så mycket.
Kapa kedjan tror jag inte heller är några svårigheter, ska nog lösa sig!


Vad kan sitta på som gör nu att inslagsvarven är annorlunda? Primär fjädern eller ramperna som gulingen skrev? ett variatorkit skulle inte ha någon verkan?

Rent effekt mässigt då? Har inslagsverkan någon större verkan på effekten? i accelerationen då..