Nu är jag deppad

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tog en tur med min egen på em bla. Börsttjärn-Nötmyran- fram till bäcken, där jag fö. fick hjälpa två ynglingar varav den ena satt rejält fast i vatten/lersörjan, dom var på väg till stugan så efter bärgning guidade jag dom dit via andra vägar

Vartenda j-vla dike och övrig surmark är fyllt med dyngvatten och eftersom ingen snö finns där så blir det mer eller mindre svårt att passera dessa pga att dom blir mycket djupare och brantare än vid en normal vinter

För att inte tala om is/snö/lersörja som boggien var packad med när jag kom hem

Ett antal stormfällda träd ligger över lederna här och där, mao en hel del jobb att göra innan det är läge för att börja sladda i någon större omfattning + rejält med kyla och mera snö, annars finns behov av ett 50-tal broar

Enl. min uppfattning så är det inte spec. klokt att sladda annat än i "säkra" områden, vi har för dyra grejor att köra sönder i onödan
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Konstigare vinter har jag då aldrig varit med om. Vädret ställer verkligen till det i år. Optimalt nu borde vara en rejäl kallperiod. -30 i en vecka. Jag är väldigt låst pga att ån inte fryst till ordentligt, skittråkigt är vad det är. Har redan gjort ett par mil på ängen.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Träden fixar vi!!! :)

Vädret deremot.....nja, det rår inte ens Sävast skoterklubb på :-D
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Ja man är ju körsugen nånting så in i... Men ån efter mötmyran är inte att rekomendera då :) är det bara sörja eller har börjat frysa iallafall?
Hur är med sjöar o myrar, lika illa?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Var ligger träden? En hel helg framför mig ju;)
Första tallen ligger strax före vägen innan uppfarten mot Gruvberget, därefter en efter leden leden mot Börsttjärn, sedan några mellan Börsttjärn och Nötmyran, leden innan Nötmyran ska följa skogskanten där det är någorlunda stubbfritt
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Det vore nog inte helt fel att kontakta markägaren innan ni börjar såga, speciellt som i detta fall är privat mark där de flesta av tallarna ligger, dvs efter leden Börsttjärn-Nötmyran, allt söder om kronlinjen är privat (till höger i riktning mot Nötmyran)

Vi har ju en god dialog med de flesta av markägarna och det vore synd att sabba den
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Har varit ut på ån där jag bor och det var lite flöd. Vattnet är så pass underkylt att det fryser nästan med en gång. flera skulle behöva ut på ån för då skulle den frysa fortare. Dock ger jag ingen garanti på att det är lite flöd överallt.
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
körde till börsttjärn och fortsatte mot nötmyran men inte hela vägen fram. vände på hygget vid nya leddragningen. Hittade inga träd över leden eller som påverkade leden??
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Du borde ha märkt att på ett par ställen efter den sträcka du körde gick inte spåret efter leden pga. liggande träd och finessen med att hålla sig efter den "riktiga" leden är att den är rensad från stubbar, det är således ett sladdtänk
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
körde till börsttjärn och fortsatte mot nötmyran men inte hela vägen fram. vände på hygget vid nya leddragningen. Hittade inga träd över leden eller som påverkade leden??
Kände mig tvungen att kolla vem av oss som ser dåligt och det var inte jag :) Visst, inga prob att köra över tallarna som ligger där men med sladd så är det inte så lyckat

Kollade inte efter kalhygget, det var rejält blött och grisigt när jag körde där för någon dag sedan men där ligger det gissningsvis ca 4-5st

Den led vi hade förra säsongen över V97 och jvg. mot Gruvbergsuppfarten är i princip inte framkomlig pga ett skapligt djupt dike, vi har en vägtrumma på lager som borde passa där och sedan skotta på snö. I slutet, strax före Gamla Lulevägen?, heter den så? ligger oxå en vindfälla som bör tas bort

Gissar att banverket inte gillar att som det är nu har leden genom deras arbetsområde, dessutom har dom en skylt "Obehöriga äga icke tillträde" Om diket och även tallen fixas så kan Banverket lämnas ifred
Bifogar förtydligande kartbild, wp = vindfällen X = diket

 
Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har idag haft kontakt med markägaren där tallarna ligger och vi får såga, önskemålet från hans sida var, om det går, 4m längder och över på hans sida, dvs till höger i riktning mot nötmyran
(Han lär vara polis så kanske inte helt fel att vi frågade :) )
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Träden fixar vi!!! :)
Ni som tog på er att ta bort de nerblåsta tallarna efter leden Börsttjärn-Nötmyran, är det fixat?

Vi måste ha leden efter kronlinjen och inte ute på hygget enl. ök. med markägaren när vi fick den nya sträckningen sanktionerad
Längs ner i östra hörnet fick vi dock gena lite för att undvika en tvär 90-gradare
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Runte; Jag har ej sågat träden. Hoppas kunna ta itu med det tillsammans med någon annan. Klarar mig inte ensam. Kommer vara ledig någon dag kommande vecka, då skulle jag kunna fixa det om någon/några ställer upp och hjälper mig.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Runte; Jag har ej sågat träden. Hoppas kunna ta itu med det tillsammans med någon annan. Klarar mig inte ensam. Kommer vara ledig någon dag kommande vecka, då skulle jag kunna fixa det om någon/några ställer upp och hjälper mig.
Låter gott, hör av dig så hjälper jag till om tillfälle medges

Har tänkt att i dag ta ett litet nappatag med de närmaste tallarna, samt kolla om leden mellan jvg-gamla lulevägen går att öppna, som det är nu så har det blivit både kört och sladdat genom banverkets arbetsområde, gissar att dom vill inte ha någon skoterled där dom håller på med alla sina maskiner, fö. så har dom en skylt "Obehöriga äga icke tillträde" så det är nog lämpligt att vi använder den riktiga leden

Om någon känner för att hjälpa till så vet ni var jag finns, gissar runt 11-1130