Säsongen -89/-90! (Dvs våren -90, för att vara övertydlig...)En fråga till er som kört länge i fjällen,hur länge sen var det så här bra före för årstiden?
Våren 96 i mina trakter. Gissar att jag kör skoter i Juni denna säsongEn fråga till er som kört länge i fjällen,hur länge sen var det så här bra före för årstiden?
Då är det ju fortfarande mycket snö för årstiden.. Eftersom det smälte tidigare fjolårena så hade mer snö smält i maj än nuJag vill inte riktigt vara en glädjedödare men så fantastiskt mycket snö är det inte. Vid kusten och inlandet är det ovanligt mycket men uppe till fjälls är snödjupet ungefär i nivå med tidigare år. Snödjupet är definitivt lägre än normalt innan snösmältningen börjar men det speciella i år är att snösmältningen inte börjat på riktigt.
Eller uttryckt annorlunda.
Snösmältningen ligger kanske en vecka i runda slängar efter tidigare år men snödjupet är bara några dagar efter normalåret. Det ser ut att vara fantastiskt mycket men några dagars plusgrader så kommer barfläckarna fram tidigare än de brukar och snön försvinner i rask takt.
Ja men förra året skulle värmen smälta mer snö. I år när värmen väl kommer så är det mindre snö att smälta. Förra året när snön hade smält stadigt i några veckor så gick snönivan upp till några decimeter under taket på utedasset och nu i helgen var snönivan likadan. Samma sak på flera ställen runt om i fjällvärlden. En kvist som var halvt begravd förra året vid ett björnide vid denna tid var halvt begravd i år också, i runda slängar samma djup som denna tid förra året.Då är det ju fortfarande mycket snö för årstiden.. Eftersom det smälte tidigare fjolårena så hade mer snö smält i maj än nu
Det skulle aldrig hända, får många oerfarna och svaga isar är inget bra. Någon skulle för eller senare drunkna, för i slutet på maj är nog inte isarna att lita på. Men är man erfaren och kan sina ställen så tror jag absolut att det inte är någon fara,det går ju även navigera runt sjöar. Men Gitsjön vet jag är dålig på vårenDom har stängt av hela fjället, egentligen borde dom kunna ha lederna öppna...
Haha, nu blev de nog lite fel...Det skulle aldrig hända, får många oerfarna och svaga isar är inget bra. Någon skulle för eller senare drunkna, för i slutet på maj är nog inte isarna att lita på. Men är man erfaren och kan sina ställen så tror jag absolut att det inte är någon fara,det går ju även navigera runt sjöar. Men Gitsjön vet jag är dålig på våren
Vet inte säkert, men jag tror inte att DOM lägger resurser på att staka om en massa leder runt sjöar och vatten drag, för bara några veckors körning????Haha, nu blev de nog lite fel...
Isarna på fjället är fortfarande bra och om isarna är dåliga så kan dom alltid dra leden runt sjöarna. :focus: