Nu börjar det snöa och bli kallt och fan och hans moster

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Enda skillnaden på BE-kort efter 19:e januari 2013 är att det införs en begränsning på vagnens totalvikt på 3500kg.
Tar man innan det datumet finns ingen gräns på hur tung vagn man får dra, förutsatt att bilen får dra den såklart.

Edit: Mer info...
De nya reglerna släpper på tyglarna en del...
Man får på B-kort dra ett släp vars totalvikt är högre än bilens tjänstevikt, förutsatt att den den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3500kg.
Man får dock inte dra mer än vad bilen tillåter (max släpvagnsvikt enl. regbeviset)
Ex. Man får dra tex en 1500 trailer efter en liten bil, men man får inte lasta trailern till mer än vad bilen får dra enl. regbeviset.

Den nya "utökad B-behörighet" ger tillåtelse att öka den sammanlagda totalvikten till 4250kg.
För att få denna behörighet behövs endast ett körprov, inget teoriprov.
.........och provet kostar 800 kr.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Subaru Legacy bensinare med 2,5-liters motorn och automat. Såväl plånbok som rumpa blir glad, även i längden.
Min sambo har en sådan fast lite högre (Outback)
Går förvånansvärt billigt (kört den på 0,8 med full bil i snömodd) och är guld värd dom gånger jag inte kan rubba släpet med min lilla Golf.
Dock ska man se till att blockpackningarna är bytta då dom garanterat går sönder.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Letade själv bil inför förra skotersässongen då jag blev less på min röda bil, fyrhjulsdriven bensinare med turbo som ville ha 1.6Liter/mil med skotrar på kåpsläp.
Så började jag leta efter en diesel istället och givetvis fyrhjulsdriven.
Nackdelen jag märkte då är att skatten på många är väldigt hög och att på dom som har låg skatt sitter det ett partikelfilter som ofta bruka ha en livslängd på ca 20k mil och kostar massor att byta.
Men efter mycket letande då det inte finns så jättemånga alternativ av dieseldrivna + fyrhjulsdrift för vettiga pengar och som även har låg skatt. Så föll valet på en sån här grå bil. Inte den roligaste bilen men den funkar skitbra och går tillräckligt bra. Kan säga att den i de flesta fall går bättre än min röda bil.
Och då med endast 105hk men då med en inverterad effektkurva mot den röda..
Och dessutom har denna gråa bil den lägre skatten (ca3500kr) men saknar partikelfilter då den klarar kraven ändå. Drar ca 0.8 med skotrar på kåpsläp och 0.55 i vanliga fall.

Så mitt tips är att köpa en grå istället. Även om blåa bilar är roligare.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag köpte en svart dieselbil med låg skatt, relativt låg förbrukning och hyfsad dragvikt på B-kort.
Den svarta (som tydligen verkar dra mera bränsle än Askers grå) snittar runt ~0.6 l/m utan släp -har inte dragit släp med den ännu- och kostar 1350:-/år i skatt.
Förhoppningsvis klarar jag mig ytterligare 15000-20000 mil innan det dyra partikelfiltet ska bytas, har hört att dom klarar sig bättre om man bränner ur dom rejält mellan varven så klarar dom säg bättre-så jag försöker bränna ur den så ofta jag kan! ;)

Edit: Svarta bilar har i motsats till gråa 140 hästar! :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Stämmer bra det Tobbe våran svarta har också 140hk, diesel, 4wd. Har kört den på så lågt som 0,53l/m. Men med våran "hyfsat stora" husvagn ( totalvikt 2000kg) så snittar jag mellan 1 -1,1l/mil. Med täckt skotersläp ca 0,8l/m. Årsskatt ca 2500kr :)...
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Jag åker svart bensinare, riktig 4wd, 202hk, bra med sittplats, 1430kg på b-kort. Känns knappt att man har vagn bakom..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Verkar som det är skillnad på bensinare och diesel tex en svart dieselbil är på 140hk och en svart bensinare är då på 202. En röd bensinare är på 250hk. Jag hade en blå för länge sedan och den var på 136hk det var också en bensinare den gick rätt billigt också men tyvärr en framkraffsare. Vita bilar ska man dock hålla sig undan för, är mest bara problem med och trött motor i dom.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag kör en röd diesel på 90 hk original. Kostade mig 10000:- i inköp och hittills ca 10-15000:- i rep på 6 månader.
Nu går och går den bara och den vill inte ha mer än dryga halvlitern tom och 0,87 med husvagn.
Mycket nöjd, förutom att jag har tänkt måla den svart.
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Om man kör en diesel som är både röd och grå kan man lasta skotern på bilen.
Den vill ha 2l milen, men det är nog för att den är mer röd än vad den är grå.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Verkar skilja på dom gråa bilarna också Asker.
Jag har en sån där grå farmarbil med 4wd, automat och 3.0 l diesel med 231 kusar,
den går på 0,9 med täckt släp och 2 skotrar på. Dessutom har den en sån egenskap
att varje gång man kör den är smilbanden upp till öronen när man kliver ur, köp en sån! :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har en grön, bensinautomat och en hyfsat stor V6 och ständig 4x4. Där känner man inte av släpen heller, även om den vill ha 1,5 liter/milen om man kör med full last och släp. Som tur är är den japansk, så man slipper iaf verkstadsnotorna och icke fungerande funktioner. E-kort är dock en förutsättning.

Vidhåller att Subaru är ett bra val för den som måste fråga på forum vilken bil som är bra. En blåmetallic.
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Min lila på 300hk som drar MINST 2L LUGN stadskörning tänker jag inte ens testa dra ett släp med, för då kommer jag grina.. Skulle vilja ha dragkrok på den vita 2.0 som drar 0.5 landsväg..
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Vilken färg du än köper så slipa ned den plåtren så spar du vikt och så ser den mer aerodynamisk ut vilket också är bra för bränsleförbrukningen.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Min subaru outback diesel går fint både med och utan släp. 0,57-0,8 liter per mil beroende på om det hänger en vagn bakom lr inte. Årsskatten ligger på 3k.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
jag har en transparent bil som varken drar bensin diesel eller släp men den va billig och partikelfiltret verkar då hålla länge än då det inte syns nått av det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Har funderat lite nu och vad kostar det att lacka/måla en bil? Tänkte om det blir billigare att lacka bilen svart för att få 140hk eller om man ska få den mappad och få 140hk.. fast man kanske måste göra båda för att det ska funka bra?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har funderat lite nu och vad kostar det att lacka/måla en bil? Tänkte om det blir billigare att lacka bilen svart för att få 140hk eller om man ska få den mappad och få 140hk.. fast man kanske måste göra båda för att det ska funka bra?
Nej, för f*n-du kan absolut inte måla den svart om du tänkt att ändra mappningen!
Jag har provat hos både BSR och Dahlbäck, och uppenbarligen tar inte svarta bilar emot ny programvara genom nedladdning, utan då måste den bytas rent fysiskt!
Iofs påstod dom hos Dahlbäck att det skulle komma en ny uppdatering inom dom närmaste månaderna som skulle ändra på den saken.
Klen tröst för mig, för vid det laget har jag antagligen tankat och handlat delar till skotern som ätit upp den budgeten.

Sensmoral: Ska man byta programvara bör alltså bilen vara i ngn gladare färg än svart.
Har försökt lätta upp med vita fälgar till vinterdäcken, men troligen krävs större procentuell färgändring?