Sommarförvaring - koppla loss C-tek uttag?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Går de ens bränna slides på en Ace commander för den har ju rikligt med hjul både utvändigt skenor och inv?
Undra om den finns Dupoint slides som passar commandern för då behövs inga isrivare för dem ivf. De är väl Yamaha som har Dupoint slidsen men kompisaren flyttade över dem från sin Yamaha Rage till sin Arctic cat fx 800, de passade bra. Sätt aldrig dit billiga piratslides bara undantag Garland för alla andra pirat smälter efter 1km på hårt underlag speciellt om man åker två personer. Garland är enormt billiga och håller lika bra som Polaris /ski doo/Ac slides men de börjar bli svårt att hitta dem i sverge.
Är de någ som provat de nya Finska slidsen av trä och plast för tillverkaren påstår att de ska tåla bet mer värme innan de går tungt och bränns. Om de funkar så slipper man isrivarelandet också. Jag ska köpa dem vid näst byte på Thundercatten och Polaris pr rmk. Kan ingen anna köpa dem så jag slipper köpa i onödan om de inte funkar 😅
 
Reactions: Conpros

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Om det är så hårt så man riskerar brända slides brukar de flesta maskiner få problem med kylningen dock knappast Commander.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Intressant inlägg om slides NEXT Brp Boost!👍

Kan tillägga att jag passade på att justera bredden på skidorna med hjälp av distanserna.
Förinställningen var en distans på varje sida och jag ville istället ha den bredare spårvidden.

Som jag tolkade info i manualen var det bara att dra ut den långa bulten, flytta bägge distanserna på samma sida, sätta tillbaka bulten och skruva fast låstmuttern med 46 Nm.
Det som ser ut att vara en stor kopparbricka längst ned på sidan om skidbenen, där bulten går igenom hylsan. Detta är dock inga brickor utan en metalldetalj som sitter fast i skidbenen.
Således ligger denna koppardetalj mot de hylsor som går igenom plastbeslagen på ena sidan. Det skulle inte vara någon ytterligare bricka enligt manualen.

Ser detta rätt ut? (bara så jag ej missförstått något)

EFTER (DISTANSER PÅ ENA SIDAN)
30559


FÖRE
30560
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
En fyrtaktare ska gå så varm som möjligt. Späder motoroljan mindre ju varmare den är etc. Och kokar gör den inte förrän gissningsvis kring 110 grader eller högre då systemet är trycksatt. 85 grader är kallt för en 4t...
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
En fyrtaktare ska gå så varm som möjligt. Späder motoroljan mindre ju varmare den är etc. Och kokar gör den inte förrän gissningsvis kring 110 grader eller högre då systemet är trycksatt. 85 grader är kallt för en 4t...
900 ace har termostat på 75C, så du får ta och diskutera med BRP.
Ja dom kokar först ca 110.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Gissar att dom lagt tempen lite lägre för att ha lite längre tid innan dom går varm vid tex vägkörning men å andra sidan har dom lagt starten av fläkten så pass sent om man nu vill ha marginal men alla maskiner har naturligtvis inte fläkt men troligtvis samma termostat. 75 grader ska inte vara några problem redan vid 60 graders oljetemp har jag för mig att kondens och dylikt ångar bort men det tar naturligtvis längre tid.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Precis, en skoter har lite mer varierande kylningsförhållanden än exempelvis en bil och förmodligen är det därför, men 75 grader är egentligen onödigt kallt för en 4t.

Hursomhelst så är det inget att oroa sig för att motortempen ibland snuddar 100-sträcket på en fyrtaktsskoter.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Skjuter in en annan fråga.
Behöver handtagsvärmare mitt på styret till grabben som ännu sitter framför mig (han är 2,5 år). Provisorisk lösning denna säsong.
Enligt vad det står på skotern är det 12V på locket till USB uttagen i facket ovanför styret.
Någon som vet om dessa fungerar?
De är kinaprodukt som kostar ca 200kr ink frakt.
Eller behöver jag en adapter som gör 12V till 5V?

Spänning: 5V
Effekt: 2x7.5W
Uppvärmningstemperatur: 55-65 grader
USB-kabellängd: 1m
USB-ingångsström: 2A
30566
30565
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Ska lyfta upp min commander baktill för att kolla mattspänning, boggiehjul, montera isrivare etc.
Tänkte köpa ett spaklyftblock från biltema som förankras i en balk i garagetaket.
Kommer denna lyft fungera?

På nyare commanders får man inte lyfta i dragkroken. Tänkte därför montera bort linq-lådan och sätta ett spännband runt den blå ramen jag pekar på. Kroken i spaklyften fäster i spännbandet.

30587
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Även om Commandern är tung så skulle i alla fall jag lyfta den i dragkroken det håller den för och ett spakblock kommer fungera bra försök få tag i ett 250 kilos då kan du ha det med i skotern och tillsammans med rep dra dig loss.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för svar Tompa72.

Enligt ÅF skulle jag sträcka kedjan i växellådan efter 10 mil. Instruktionen var att "när det går tyngre" skulle man sedan skruva tillbaka kvarts varv.

Detta fungerade inte alls för mig.
När jag började justera skruven gick den ganska tungt från början. När den nästan tog stopp hade jag skruvat flera varv. Blev då osäker om jag missat det läget "när det går tyngre" så jag skruvade tillbaks flera varv och började om. Hade dock samma problem med att hitta läget när det "går tyngre".
Dessvärre fotade jag inte utgångsläget så nu vet jag inte vilken spänningen var från början.

Går det rätta till detta eller måste jag åka till ÅFs verkstad?

Går det jämföra med nått hur hårt jag ska spänna skruven?

Kan tillägga att jag har parkeringsbromsen i och trots hård spänning av kedjan går det vrida sekundärvariatorn ca 3-4 cm. Dvs den får inte mindre spel av sträcktare kedja. 30588
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Har dålig koll på BRP 4T men man får nog räkna med att sekundären går att röra lite mera på en sån i och med att det är en växellåda där på 2T är det ju bara en växling och där rör sig sekundären bara några mm om du spänner kedjan hårt.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för svar Tompa.
Det är lika mycke spel på vår andra commander så det låter rimligt som du säger. 👍

Hur löser man det med kedjespänningen när jag inte kan kolla denna mot spelet i variatorn?
Jag måste göra om detta från scratch dvs lossa kedjan -> spänna kedjan lagomt mycke -> backa kvarts varv.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
De 4T jag haft har man skruvat tills det går tyngre sen backar man lite borde vara lika på BRP men med tyngre då drar man bara för hand inte med spärrskaft eller nått sånt.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Är med på resonemanget Tompa 👍

Skruven är rund torx utan kanter och något svår dra för hand pga trångt utrymme (mina fingrar är för tjocka för att få grepp).
I BRPs video använder de det medföljande verktyget:

Oerfaren som jag är har jag svårt uppskatta motståndet dvs. vad som är lagom hårt.
Glömde dessutom notera utgångsläget innan jag började skruva.
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Har kollat minst 10 youtubevideos om att spänna kedjan. Jag skulle spontant säga att största risken är att jag spänner den ett halvt varv för mycket.
Frågan är dock om det får några katastrofala följder?