Jag är då hlt ny med skoter för i år. Köpte enn F-570 för att träna lite på första året / åren. Har kört indn under ett par åk ca 20mil och allt har varit kanon. Shimsat om variatorn fö att spänna remmen är det enda ja gjort.
Så igår var jag ute på, en för mig, monster tur. Ca 7 mil var det enligt trippen och det var enkom snötäckta fält ca 80cm snö. Lärde mig att carva och att lägga ner lite. Men till saken hör att skotern fick gå hårt. Jag gav den kaffet helt enkelt. Mot slutet av turen gick den lite konstigt och bak-tände ett par gånger. Men jagtänkte inte mer på det utan körde upp den på släpet och hem igen. Släpet står parkerat utomhus ca -15 har det varit senaste natten. Idag var jag taggad igen och körde ut och skulle värma upp den på släpet och märkte direkt att något var fel.
Gasen hade frysit fast. Efter lite lirkande så släppte tumgasen och jag hör när trottlarna går i botten på förgasarna så det verkar vara lugnt. Men absolut ingen tomgång och minsta lilla gas jag ger drar den iväg med höga varv. Baktänder och smäller ur slutburken. Det var ju rätt mycket snö / is överallt efter gårdagens tur så jag tänkte att om jag låter den gå lite på tomgång och bli lite varm så skulle det kanske smälta undan om det fryst någonstans? Men det blev inte bättre??
Några tips. Är säkert något nybörjar fel men jag har fått för mig att det skulle vara "dåligt" att efter en tur tina upp maskinen för att sedan ut i kölden igen. Ska man verkligen inte kunna ha maskinen "ute", dock i släp med -15 ute? Borde finnas folk som har betyrligt kallare klimat, har alla dessa problem efter djup-snö körningar?
Så igår var jag ute på, en för mig, monster tur. Ca 7 mil var det enligt trippen och det var enkom snötäckta fält ca 80cm snö. Lärde mig att carva och att lägga ner lite. Men till saken hör att skotern fick gå hårt. Jag gav den kaffet helt enkelt. Mot slutet av turen gick den lite konstigt och bak-tände ett par gånger. Men jagtänkte inte mer på det utan körde upp den på släpet och hem igen. Släpet står parkerat utomhus ca -15 har det varit senaste natten. Idag var jag taggad igen och körde ut och skulle värma upp den på släpet och märkte direkt att något var fel.
Gasen hade frysit fast. Efter lite lirkande så släppte tumgasen och jag hör när trottlarna går i botten på förgasarna så det verkar vara lugnt. Men absolut ingen tomgång och minsta lilla gas jag ger drar den iväg med höga varv. Baktänder och smäller ur slutburken. Det var ju rätt mycket snö / is överallt efter gårdagens tur så jag tänkte att om jag låter den gå lite på tomgång och bli lite varm så skulle det kanske smälta undan om det fryst någonstans? Men det blev inte bättre??
Några tips. Är säkert något nybörjar fel men jag har fått för mig att det skulle vara "dåligt" att efter en tur tina upp maskinen för att sedan ut i kölden igen. Ska man verkligen inte kunna ha maskinen "ute", dock i släp med -15 ute? Borde finnas folk som har betyrligt kallare klimat, har alla dessa problem efter djup-snö körningar?