Då får de bli fullställd oljepump
jag vet inte ens vart vattenpumpen sitter så vet inte vart jag ska kolla, min första 1000cc så de blir nog många frågor
Oljepumpen sitter under förgasarna i mitten av blocket där finns en dragarm som är fäst i gasvajern. Där hittar du äver en justerskruv som du skruvar så armen rör sig mesta möjliga när du gasar. Om du har tur är den redan max påställd ,de är inte helt ovanligt.
Vattenpumpen sitter i änden på balansaxeln på höger sida, den sitter såklart vrångt till för att kolla läkage. Jag glömde säga att svallerhålet även släpper ut oljeklägg om packboxen mot balansaxel går väck och vatten om packboxen mot vattenpump går. De är samma funktion på svallerhål som många andra motorer har speciellt på hojsidan är de vanligt. Svallerhålet sitter i botten/under av vattenpumpen. Renovera vattenpumpen till sommaren för jag sätter en 5a på att den är tät nu.
Bara så du vet har du köpt en av de hållbaraste maskiner on this planet. De enda som kan ta kol på den är skräp i en förgasares munstycke. Men de gäller alla förgasarmaskiner förutom att en trippel har en extra cylinder så de känns inte lika väl om en cylinder tappar bränsle. Så om du vill serva den när du liks tar väck förgasarna som du måste göra för att ställa på oljepumpen passa på rengöra munstyckena i förgasarna. De är et enkelt ingrepp om de liks är lös.