Ny köpt Pantera 1000cc orolig för balansaxeln.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Har köpt mig en riktigt fräsch pantera 1000 -01. Har läst mkt om balansaxeln som tydligen ska ha dålig smörjning. Min maskin har gått 470 mil och har haft två ägare som har skött om den väldigt bra, skotern är i ny skick! Men är ändå orolig för balansaxeln. Nån som har en guide om hur man borrar in fett nipplar eller om nån har nått annat tips på hur man ska få bättre smörjning på den.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Balansaxeln tar stryk om tätningen till vattenpumpen börjar läcka. Kolla den. Är den tät så är det inga problem. Om den inte är det så går det glykol in till Balansaxeln och lagren och de havererar till slut. Den motorn är mycket stadig i övrigt

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ok, är det mkt jobb med att byta tätningarna I pumpen? Hur vet man om läcker in i motorn?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Hade en sån där trippel för länge sen. Fick byta dessa tätningar på balansaxeln (enkelt jobb), syndromet var iallafall att det stadigt gick efter kylvatten i systemet. Märktes inget annat.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ok, får ut och åka lite och se om det sjunker nått i expansionskärlet. Vart är bäst att beställa reservdelar ill Arctic? Tänkte på dim tätningarna och packningarna man behöver.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
De är ett skvallehål under vattenpumpen om de läcker vatten där så är packboxen väck. Ett sätt att få balansaxeln att hålla bra är att ställa på oljepumpen max ,,den drar då mer än 3% i genomsnitt med balansaxeln får smörjning och håller flera tusen mil. De maskiner som firmor glömt eller missat ställa ner oljepumpen på efter inkörning har hållit flera 1000 mil.
Balanasxeln smörjs endast av färskgaser som läcker ut från vevhusen och in i balansaxelns utrymme därav håller den bra genom att ställa på oljepumpen maximalt. Lagret närmast vattenpumpen ligger längst bort från där färskgasrena kommer i därav rämnar det lagret först även om inte vattenpumpen läcker.

Bästa modden för att få balansaxeln hålla bra är att borra et 1mm hål ut från varje vevhus rakt in mot balansaxeln då behöver man inte köra oljepumpen på max. De kräver total klyvning av hela motorn. Man kan även borra hål ut i de fria från balansaxelhuset och fylla i olja var 50 mil men de är omafalt göra och kräver också klyvning. Fett är ingen bra ide för balansaxeln har stora vevhalvor som snurrar däri och träffar de fettet så går de tungt.

Kosta på fullt påställd oljepump !!
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Då får de bli fullställd oljepump :) jag vet inte ens vart vattenpumpen sitter så vet inte vart jag ska kolla, min första 1000cc så de blir nog många frågor:)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vill man inte sitta och göra av med en jävla massa olja så finns det färdiga gjutningar i blocket där det går sätta smörjnipplar. (ej gängat. Men grövre gods på utvalda ställen för ändamålet)
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ja fast då måste man väll dela motorn antar jag? och de har jag ingen lust alls med.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Då får de bli fullställd oljepump :) jag vet inte ens vart vattenpumpen sitter så vet inte vart jag ska kolla, min första 1000cc så de blir nog många frågor:)
Oljepumpen sitter under förgasarna i mitten av blocket där finns en dragarm som är fäst i gasvajern. Där hittar du äver en justerskruv som du skruvar så armen rör sig mesta möjliga när du gasar. Om du har tur är den redan max påställd ,de är inte helt ovanligt.
Vattenpumpen sitter i änden på balansaxeln på höger sida, den sitter såklart vrångt till för att kolla läkage. Jag glömde säga att svallerhålet även släpper ut oljeklägg om packboxen mot balansaxel går väck och vatten om packboxen mot vattenpump går. De är samma funktion på svallerhål som många andra motorer har speciellt på hojsidan är de vanligt. Svallerhålet sitter i botten/under av vattenpumpen. Renovera vattenpumpen till sommaren för jag sätter en 5a på att den är tät nu.

Bara så du vet har du köpt en av de hållbaraste maskiner on this planet. De enda som kan ta kol på den är skräp i en förgasares munstycke. Men de gäller alla förgasarmaskiner förutom att en trippel har en extra cylinder så de känns inte lika väl om en cylinder tappar bränsle. Så om du vill serva den när du liks tar väck förgasarna som du måste göra för att ställa på oljepumpen passa på rengöra munstyckena i förgasarna. De är et enkelt ingrepp om de liks är lös.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Tusen tack för den infon, nu fick man lite mera koll på läget. Ja det är en jävla skoter att gå iaf, den saken är klar! Helt underbar karaktär på motorn, finns inte minsta tvekan vid gaspådrag. Och får man fäste så är det bara att hålla i sig för då bär det iväg...å de rejält:)
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
En fråga till. Tänkte jag skulle byta olja i växellådan, oljan är lite vit när man tittar på stickan. Finns det nån avtappningsplugg och vilken typ av olja ska det vara?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
En fråga till. Tänkte jag skulle byta olja i växellådan, oljan är lite vit när man tittar på stickan. Finns det nån avtappningsplugg och vilken typ av olja ska det vara?
De är en avtappningsbult under chassit inne mot mattan. Alla typer av växellådsolja funkar bra även 80/90 bakaxelolja.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Tror ni de går med automatlådeolja i växellådan? Hade en sånn stående på hyllan.