Tack för era inlägg Eing9911 och boost!
Tar med mig era råd.
Har hittat en commander 600 sdi 2009 som gått 400 mil i rätt prisklass.
Är det stor skillnad motormässigt mellan etec och sdi avseende driftsäkerhet?
Jag kan acceptera ökad bränsleförbrukning.
Inte så stor skillnad för sdi motorerna drog lite soppa och håller bra. Bäst av allt så är sdi bet rappare i gassvaret , inge mer hk men väldigt rapp ev rappapp. 400 mil på den är bara inkört då kan åka 1000 mil led utan att ens byta kolvar. Förgasarvers av 600an drog däremot hutlöst med soppa, jag kan dra ex på skillnad på en min tidigare Lynx rave ho600 vs en kompis Lynx rave 600 sdi. När min drog 3lm på led så drog sdi 1,8lm och då va min motor i kanonskick och jag hade tom bestycka ner den lite för bättre soppaförbrukning.Även en annan kom,pis hade en Ski doo rev 600 sdi och den gick att köra svinbilligt på bra leder med jämn fart typ 1,3lm va möjligt men de är korta maskiner som går snorlätt men de va 44mm höga kammar på dem.
Enda nackdel jag känner till med sdi 600 runt den årsmodellen va att de va kända för att gå lite snålt i bränsleblandningen vid jämn gas i låt oss säga 60-100kmt. De går att undvika genom att varierea farten lite hela tiden när du kör över en sjö eller pumpgasa med jämna mellanrum då du kör äver sjön. På led tror jag inte du behöver tänka på det om du inte far till usa och kör deras motorvägsleder.
Snål bränsleblandning ger tillslut skärskador i cylindrar!
En sak till man kan förlänga livsländen med avsevärt är att justera upp oljepumpen så de drar 2-3% i genomsnitt per tank soppa. Men mät först vad den drar för den kan va uppjusterad redan, de brukar va ställda så de drar i värsta fall bara 1,5% och de kortar livsländen enormt vs 2-3%.