Nya sladden

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Har idag testat den nytillverkade sladen

Först ett stort tack till Arne (Sävast Maskin) som stått ut med mig och mitt svetsande, kapande mm i flera dagar, även ett stort tack till min Monica som stått för all markservice under byggnadstiden

Sladden verkar bli ett mkt bra komplement till det vi har sen tidigare, just nu så är det alldeles för löst i spåret för att betygsätta den på allvar men det verkar riktigt lovande så länge, tanken är att den ska komma till sin rätt när leden består av hårda pucklar

Sladden upphissad




Skränkningsfunktion


I bruk, samlar på sig stora mängder med snö som töms i första bästa grop

 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ruggit bra jobbat Runar.

Så jäddra manlig sladd du gjort!!! :D

Var och kände lite i spåret där inte raceputtarna kört sönder ännu.

Plattan baktill verkar verkligen packa snön bra.
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Riktigt stiligt bygge ! Nu är jag ju bara tvåa, har bara 4 hyvelstål på min :embarrest:Den ska nog göra gott åt lederna !
Se upp bara så den inte genar vid något träd, eftersom drag-grimman inte går ända ut så kan ett illasinnat träd orsaka plötligt tvärstopp , går ju att svetsa på ett järn på distanser så är risken minimerad.
Följer med intresse händelserna på forumet runt Sävast, verkar vara ett engagerat gäng som kämpar för fina leder :ciao:

Rickard, sladdnisse i Vännäs
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Det är ju din ide och bygge som stått som mall så man får tacka, har även inhämtat erfarenheter från andra liknande byggen och av det försökt att göra något någorlunda vettigt

Du har helt rätt, det kommer att bli någon form av avbärare längst fram på medarna, var väl för sugen på en provtur....................

Har oxå tänkt montera glidplast ca 6-8 mm tjock från kladdplattan som ska löpa fritt mot ovandelen av ramen. Det samlas enorma mängder snö framför kladdplattan som gör att sladden går onödigt tungt, visserligen töms denna snö när man passerar en större grop men det går segt fram till dess
Dina erfarenheter av just detta ??
 

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
0
6
Vännäs
www.vssk.nu
Hmm, jag har inte märkt av det problemet att den samlar snö framför plattan på samma sätt, har ändå kört den i ganska djup snö. En skillnad är att jag har mer rundad form framtill på kladdplattan, kan vara den avgörande skillnaden. Den skarpa kanten i vinkeln på din platta skär nog lite, och skrapar snön framför sig istället för att komprimera den.
Jag tror att du löser problemet med hjälp av plasten du nämner. Jag kollade pris på grov "slitageplast" eller vad dom kallar det, var oförskämt dyrt tyvärr, så jag har bara målad plåt.

Jag var ute ikväll med min hyvel, men i skarpt före så river den inte så bra, måste nog försöka kapa loss åtminstone de bakre järnen och sänka dom lite i förhållande till ramen.
Sygg lösning på infästningen i kladdplattan mot vevarna, måste nog "apa efter" lite där när jag modifierar vidare efter säsongen.

/Rickard
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Som info, förlängde igår em skären längst bak på "nysladden" med ca 23mm för att kunna utnyttja kladdplattan vid hårt underlag, dock ej testat ännu
Har gjort ett bultförband utifall testet inte utfaller till belåtenhet, utrymme finns för att höja skären men inte för att sänka dom, om det skulle behövas så kan man ta bort bultarna och svetsa fast dom i ett ytterligare lägre läge

Kom gärna med synpunkter när ni provat


 

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
Snyggt! Skulle man kunna applicera denna typ av järn bakom kladdplattan? På någon form av grej som man kan vicka upp om man vill backa. Detta för att få den fina känslan av "nypistat" men även för att som jag förstått det snabba på frysningen då detta mönster gör att kylan "når" ner en bit. Önödigt jobb kanske?? Bara en idé
 

Finn-Pajjas

Medlem
29 jan 2010
44
0
1
Sävast
När jag testkörde sladden förra helgen så märkte jag att om man höjde bakskäret något höge än framskäret så samlades det inte så extrema mängder snö vid sista skären. den släppte av snön jämt samtidigt som första skäret hyvlade rejält på pucklorna.
Har inte testkört den nya variantten ännu och ska inte uttala mej om den är bättre eller sämre.

/Tomi
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
När jag testkörde sladden förra helgen så märkte jag att om man höjde bakskäret något höge än framskäret så samlades det inte så extrema mängder snö vid sista skären. den släppte av snön jämt samtidigt som första skäret hyvlade rejält på pucklorna.
Har inte testkört den nya variantten ännu och ska inte uttala mej om den är bättre eller sämre.

/Tomi
Har heller inte testat ännu, får antagligen vänta med just den utvärderingen tills lederna är hårda igen