Nybliven Yamma-ägare,tips?

stefan-200

Aktiv medlem
7 apr 2006
58
0
1
Tjena alla! Trodde aldrig att jag skulle hamna på det här märkesforumet.. ;)
Jaja,men nu sitter man här iallafall.
Har precis hämtat hem en sliten 700 SX -97:a,å det blir väl till att börja ta isär den i garaget och serva å gå igenom inför vintern.
Är det något speciellt jag bör tänka på att kolla?
Sen är mattan rätt sliten så blir det inte till att byta nu så blir det nästa säsong,och då börjar jag spåna på att förlänga boggin,var hittar jag ett schysst kit?
3-cylindrig spis med singel-pipa? måste väl vara rätt kasst...eller?
Nog vill jag ha trippel-rör. Är det något man bör ge sig i kast med på en gång eller funkar det bra med EN sketen pipa? (är inte så inne på yammas motorer)
:confused:
Hoppas det dräller in en del tips/svar.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Trippelrör ger en jäkla massa på Yammatripplarna, fast nog går den hyffsat med singerör också.
Sedan vad du skall kolla upp... Motorn är det inga probs med, tripplarna är kända för att hålla hur länge som helst, men kolla bussningar/lager i boggie/drivaxlar.

Hur långt har den gått?
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
45 på vänstra 43 på dom andra 2 vad jag minns,,,men jag minns dåligt, jag kör med orginal och trots lång matta så har jag åkt på 1,7...helt ok tycker jag...men då var det hårda spår och hårdkörning...annars sällan över 2...kanonmotor...
 

stefan-200

Aktiv medlem
7 apr 2006
58
0
1
OK,hur var det då med förlängningskit?
nån som vet av nåt eller är det bara att tillverka själv?

har sökt här på forumet och kommit fram till att jag ska satsa på SLP-rör om det blir av.
nya är ju tokdyra,så kanske är det nån här som vet av om det finns en uppsättning beggade till salu?
hittade begagnade bender-pipor för 4000 på nätet,prisvärt?
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Bender lr BenderRacing i USA har ju gjort trim till yam länge så nog är det bra pipor, men jag har en liten fråga? sitter det Öhlins på den som standard lr var det en senare model.
Lycka till med renoveringen och ska du byta lager som du nog måste i bogggien så satsa på skf.;)
 
Last edited:

stefan-200

Aktiv medlem
7 apr 2006
58
0
1
SKF-check,
standard eller ej,öhlinare har jag alla utom främre boggien.

förlängningskit? nån?
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Det finns ett kit. maila och fråga. www.glennpenn.com
Annars rekomenderas beggade skenor från en Venture.

Benderpipor är ett bra alternativ. SLP är ett annat.
Med portade cyllar ger Hauk-rör och PSI mest effekt.
Glöm dock inte att åtgärda toppen.
DÄR sitter mest effekt. ca 10-20 hk bara i toppen.

Planad topp duger. Men nya förbränningsrum är att rekomendera.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
40
K-holm
Är det lika lager på alla platser i boggien? Tänkte byta på min men har den inte tillgänglig för tillfället.