nyss inköp av f7a

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
va och köpte e 05as f7a igår och då jag aldrig haft en skoter med tex diamond drive och efi förut har jag lite frågor

Köpte skotern i Sälen som troligtvis ligger ganska mycket högre upp över havet än vad Storuman gör och undrar om EFIn ställer om sig automatiskt till höjden och hur lång tid tar det i så fall?

Undrar också om det är de som spöker i maskinen för då jag skulle ut och prov köra den ikväll ville den inte gå riktigt rent. Svårt att förklara men upp till halvgas va den hur rapp och bra som hellst men skulle jag upp till 7000 rpm eller trycka full gas ville den som börja bluddra eller nästan misstända kändes det som. Släppte jag då gasen från fullt till inget och tryckte igen va det som om den dog i någon hundradel.

Har som sagt aldrig kört med efi förut så vet inte riktigt hur de funkar, kan de ha att göra med det?

Vet också väldigt lite om diamond driven så finns det något värt att veta om den? tex hur ofta är det rekommenderat att byta olja och kolla till den opch vad ska man tex INTE göra?

Tycker att dynan är väldigt härlig, hård och ganska hög men de gör att jag gärna vill höjja styret lite då det känns som jag sitter lite väl högt och måste böja mig lite när jag ska stå upp (är 177 cm lång). Hur högt kan man höjja styret utan att måsta förlänga kablar/slangar och sådant? Har aldrig gjort sånt så vill hellst undvika det.

Sista frågan för nu, vad ska man ha för olja till arcticen? minns inte vad jag körde på i F5an jag hade men är det ett "måste" att köra på arctics APV olja eller går annat bra också?

Har ganska många frågor men börjar med dom här, ska ut och köra lite mer imorgon så vill gärna veta om det är EFIn som krånglar med blöddret eller vad det kan vara.
 

Rvh

Medlem
1 feb 2010
17
0
1
Kiruna
jag har en f6a -05 och det som du skriver angående EFi'n har ingen betydelse, den reglerar allting automatiskt, det som är meningen med den också. ha!
Men dina andra frågor angående Diamond Driven är t.e.x att du skall byta olja minst varje år / iallafall kolla hur mycket olja det finns... Dessutom måste du vara _RIKTIGT_ noga att rengöra diamond driven när du byter olja, minsta lilla "skit" så kan hela diamond driven skära ihop vilket blir en dyr smäll.. så se till att vara riktigt ordentlig när du byter olja samt försiktig!

Styre:
Det måste du ju avgöra själv? du ser ju på ett ungefär hur mycket du kan höja styret.. ganska svårt för oss att veta exakt längd på kablarna etc..

Och varför den gör som den gör är nog ingenting med EFi'n / DD:n att göra.. det låter som att det ska vara att den får för mycket soppa, men jag tror inte det är det, det jag tror du bör göra är att rengöra alla filter.. d.v.s luftintaget samt bensin filter!

Några fler frågor angående skotern så är det bara att du hör av dig :)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ditt bludder kan troligare bero på apv-motorn. Den öppnar vid 7200 varv, funkar inte den så får du ett rejält bortfall i effekt där.
Sen fattar jag inte rvh:s svar om styrhöjaren. Det går alldeles utmärkt att veta vad originalkablaget räcker till. 18 cm styrhöjare går precis dit.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
För det första, stort grattis till köpet. En mycket potent skoter du har köpt och en mycket roligt skoter.

-05ans F.serie går väldigt fett. Mest troligt därför din bluddrar. Prata med Odysse för han kan dom här utan till.

Styret kan du inte höja 1" utan att förlänga bromsslangen, det är precis att den räcker till original styret(iaf på -06an, tror det är samma på -05an). Jag höjde 4" på min -06a och då köpte jag bara en längre bromsslang från ett hydralik företag i Luleå som marindemontering i Luleå har ett samarbete med på just den fronten.

EFIn kommer du inte behöva oroa dig för. Den ställer om sig till den höjden du kör på, men för att få den att gå helt rent osv så måste du köpa en boondocker box för ca 5000:- i Sverige och ca 3000:- i USA.

DDn ska du byta olja i efter varje vinter som du bör göra i ett vanligt kedjehus också. Rengör noga och köp en sån där portions flaska från ÅF så du får rätt mängd och bra kvalitet på oljan.

Jag och min kompis(som kör CF 7 -06)provade båda Arctic Cats egna olja tyckte den var värdelös, båda maskinerna gick dåligt och bluddra och hade sig. Jag böt till Motul Snow nånting och den gick 10 gånger bättre än med Arctic Cats egna olja. Samma med CF 7an.
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Det är ett lössnö filter som gäller i din situation.

va och köpte e 05as f7a igår och då jag aldrig haft en skoter med tex diamond drive och efi förut har jag lite frågor

Köpte skotern i Sälen som troligtvis ligger ganska mycket högre upp över havet än vad Storuman gör och undrar om EFIn ställer om sig automatiskt till höjden och hur lång tid tar det i så fall?

Undrar också om det är de som spöker i maskinen för då jag skulle ut och prov köra den ikväll ville den inte gå riktigt rent. Svårt att förklara men upp till halvgas va den hur rapp och bra som hellst men skulle jag upp till 7000 rpm eller trycka full gas ville den som börja bluddra eller nästan misstända kändes det som. Släppte jag då gasen från fullt till inget och tryckte igen va det som om den dog i någon hundradel.

Har som sagt aldrig kört med efi förut så vet inte riktigt hur de funkar, kan de ha att göra med det?

Vet också väldigt lite om diamond driven så finns det något värt att veta om den? tex hur ofta är det rekommenderat att byta olja och kolla till den opch vad ska man tex INTE göra?

Tycker att dynan är väldigt härlig, hård och ganska hög men de gör att jag gärna vill höjja styret lite då det känns som jag sitter lite väl högt och måste böja mig lite när jag ska stå upp (är 177 cm lång). Hur högt kan man höjja styret utan att måsta förlänga kablar/slangar och sådant? Har aldrig gjort sånt så vill hellst undvika det.

Sista frågan för nu, vad ska man ha för olja till arcticen? minns inte vad jag körde på i F5an jag hade men är det ett "måste" att köra på arctics APV olja eller går annat bra också?

Har ganska många frågor men börjar med dom här, ska ut och köra lite mer imorgon så vill gärna veta om det är EFIn som krånglar med blöddret eller vad det kan vara.
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
SÅ kan de va lössnö filtret som gör att den börjar bluddra på höga varv? Kör ju bara på leden då det händer så inge snö borde ta sig in
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nä då kan de inte vara de , de sker enbart om du matar in snö i hela scoopet , du har inga felkoder ? kolla att apvn är i ordning och gashängs brytaren
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
262
3
18
Storuman
Jasså du har redan problem chokladkrille ;)
Du kan ju alltid kolla APVn så allt står rätt till och F7orna brukar gå för fett och de kan va de du känner av

Ang, oljan så kan du köra på vad du vill bara de är helsyntet.

EFIn ställer om sig direkt så de behöver du inte bry dig om.

Byt olja i DDn varje år så borde du va säker, Bara du säger till om du behöver hjälp nån dag!
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Har varit och kört 4 timmar nu idag mest i pudersnö och den går egentligen hur bra som hellst men ibland är det som att den inte orkar. Den börjar inte bluddra men det brölar mer om man kör i snön som om den inte har ork alls, kan de bero på variatorn eller något, känns typ som omden växlar lite fel? Låg i snön och tryckte full gas och den brölade mest bara och gick aldrig över 40 km/h, kändes som om jag körde i sirap och inte i socker pudret som de va ute idag (-20 grader).

Har man bara fart ut i pudret går de hur bra som hellst, skidres i 70-80 känns jävla skönt men det är om de börjar gå lite saktare den inte orkar kring 7000 rpm om den ens orkar upp dit. Har ingen aning va de kan va för fel alls, det känns nästan som om den misständer eller bara tappar en massa effekt.

Körde ett liten dragrace mot en äldre MXZ 500(inte REV) och den drog mig i starten pga brölandet men sedan fick jag lite fart och den gick som ett spjut.

Annars är jag hel nöjd, går som ett skott på leden(tills jag ska tryxka full gas då). Bara högre styre jag MÅSTE ha så ska på Yngvessons maskin imorgon och beställa högre och fråga om dom kan veta vad det kan vara för fel på den.
Snart sportlov så då vill man ju att den ska gå bra.
Tror att får jag bara til lden 100% kommer detta vara 100% körglädjde, otroligt nöjd annat än de här felet.
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
va så jävla kallt idag så kollade inte så speciellt mycket men ska ta och kolla variatorerna imorgon, är det något speciellt man ska kolla efter på dom? Är ingen jätte skruvare heller så ska göra mitt bästa och även pröva att byta tändstift då det käns som den tänder så dåligt fast den går igång skit lätt så vette fan
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
har tittat lite nu och stiften va nästan kolsvarta och det borde väl kanske kunna bero på att något med APVn´som gör den får för mycket bensin och kan börja "bröla"?

tog även lös primären och alla rullar va fina utom en som va trög men de ska inte göra så mycket eller?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de var sekundären jag pratade om som rullarna brukar vara slut på , primären håller mkt bättre om den är från 2005 , du bör får felkoder i mätaren om APN inte fungerar som den ska , inga såna ?
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Har inte sett något i alla fall men ska ta båda variatorerna och tvätta och rengöra dom hur som hellst.

Hoppas jag får positivt resultat i slutet av veckan då jag förhoppningsvis är klar
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
tog upp och kollade APV portarna om dom hade kläggat men dom gick lätt att ta upp och va inte jätte smutsiga så kanske utesluter det problemet tyvärr. Mätte även kablarna vid apv motorn och dom va så lång som dom skulle så ikväll ska jag skruva tillbakas allting tror jag om jag orkar i -25.
Hänga upp skotern och gasa ur den för att se om APVn öppnar vid 7200(?) varv som den ska och gör den de vette fan vad som kan vara felet, är värdelös när det gäller variatorer så får be någon med mer kunskpa kolla på dom om de kan va så att de är något sådant men tycker det borde ha att göra med APVn då den inte varvar ut som den ska och börjar "misstända" istället


Dålig bild men tändstiften va väldigt svarta


Hur ser det ut för era vältränade ögon? Vad är bra till att rengöra med? har hitills bara använt en kniv till att skrapa bort de värsta och tänkt använda t sprit på en trasa men ja vet inte...



Mörk bild men blev bra med lyktsköldarna


Har polerat pipan lite men finns det något medel för att få bort all rost på det andra?