Nytt på Leden!

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag tog kombisladden idag men SM hade nog varit ett bättre val då det var ganska mkt pudersnö ca 2,5 mil utav de totalt 4,5 milen jag sladdade idag. Ska se om man kan få till
en enkel kladdplatta på kombisladden, behovet märks verkligen när det är mkt lössnö.

Jag mötte på ett hundspann när jag skulle ändra skevningen på sladden.

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Hej svejs. Varit ute i 4 timmar å sladdat nu, kanonväder blåkupa -6. Kompisen var ute igårkväll å drog till storguppen samt sladdade upp till Milleniumstugan, det frös på riktigt inatt så det var bara att ställa cs:en på lämplig höjd å "putsa" till spåren så att hårdheten blir kvar. Det blir nog riktigt sönderkört i helgen skulle jag tro med tanke på vad det ska bli för väder.

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6

Undrar om detta funkar? Man är jussom mer intresserad av det som luktar tvåtakt än datorer.:stupid:

Senast redigerad av en moderator:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
såhär såg det ut när jag &Tjabo var ute och spårade en ev omdragning inför nästa säsong:

vackert väder,nya miljöer och en massa puder -underbart:rock:

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
såhär såg det ut när jag &Tjabo var ute och spårade en ev omdragning inför nästa säsong:
vackert väder,nya miljöer och en massa puder -underbart:rock:
Det där såg trevligt ut :)

Själv så provade jag att koppla sladden efter pulkan idag och det fungerade helt ok så då kunde man ju ta med sig sladden och även folk och ved i pulkan så då kunde man ju stanna efter halva sladdrundan och grilla lite :) Dock så blev ekipaget ganska långt runt 11 meter men det följde med bra i skogen ändå.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Vill bara passa på att ge beröm åt den som har sladdat lederna här i kring strömsund. När man börjar närma sig vägskälet där man svänger mot Öjarn/Storåbränna så blir lederna helt plötsligt helt perfekta, gick köra nästan hur fort som helst :) Körde runt Stakafjället å bara en mkt liten bit där de var näsan okört men de hade nog inte gått sladda den biten.

Ett stort tack till dig som sladdat :)

4

426H

Får väl lämna ett bidrag till den här tråden också genom att berätta att vi har kanonfina leder i stockholms norra förorter just nu. Så här såg det ut idag på leden mellan Jädraås och Svartnäs:

Dom ledansvariga har gjort ett fantastiskt jobb med dom knappa resurser i form av sladdmanicker och annat som finns här nere.

Wetex

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
Får väl lämna ett bidrag till den här tråden också genom att berätta att vi har kanonfina leder i stockholms norra förorter just nu. Så här såg det ut idag på leden mellan Jädraås och Svartnäs:

Dom ledansvariga har gjort ett fantastiskt jobb med dom knappa resurser i form av sladdmanicker och annat som finns här nere.
Å när fan blev Svartnäs en förort till Stockholm :hmmmm2:

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Vill bara passa på att ge beröm åt den som har sladdat lederna här i kring strömsund. När man börjar närma sig vägskälet där man svänger mot Öjarn/Storåbränna så blir lederna helt plötsligt helt perfekta, gick köra nästan hur fort som helst :) Körde runt Stakafjället å bara en mkt liten bit där de var näsan okört men de hade nog inte gått sladda den biten.

Ett stort tack till dig som sladdat :)
Det är nog Örjan,Ivar,Omar som har sladdat :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Framåt eftermiddagen stack jag ut på en sladdarsväng. Mtcket för att prova Bearcat 4T.
Den gick fint och drar hårt, men inte i jämförelse med en "Hjuling".
Som tur var, så var det redan spårat, så det gick bra att sladda leden och få den jämn.
Körde Snallarleden bort mot Abborrträsk innan jag vände. Därefter blev det
att köra Skjutfältsleden upp emot Stenträsket.
Möte just inga skoteråkare, men skoterguideföretagen är dock ute med sina tyska kunder i kylan.

Blir otroligt jämnt med "Värstingen"

Jämnt och fint.

En fin led i vacker natur

Hann bli mörkt innan jag var hemma.

Det bet i kinderna nere på myrarna på Nordlundaheden, när jag kom hem
var det -20, var säkert kallare på myrarna.
Blir perfekt om det får ligga och frysa ihop något dygn.

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Synd att man inte har sånna som dig här Stig, de flesta lederna här ser ut som en tvättbräda(nej, inte en mage)

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo

Hoppas du är medlem i klubben vi sliter ihjäl oss med lederna i Gästrikland o får oftast betala bensinen ur egen ficka.
Men TACK ändå.
MVH Järbohasse ledaransvarig i Kungsberg.

PS när blev Jädraås en förby till Fjolträsk bara 25 mil.

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Blir otroligt jämnt med "Värstingen"

Jämnt och fint.

En fin led i vacker natur

Hann bli mörkt innan jag var hemma.

Det bet i kinderna nere på myrarna på Nordlundaheden, när jag kom hem
var det -20, var säkert kallare på myrarna.
Blir perfekt om det får ligga och frysa ihop något dygn.

Med dessa leder förstår jag att vissa bilförare som följer gps har svårt att se skillnad på bilväg och skoterled.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Med tanke på den riktning diskussionen tog i nasaleden-tråden så tycker jag att det är bättre att diskutera det här.
Länk till tråden:
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=25315

Jag tog nog i en del, och som loffe säger så hade jag en taskig attityd. Sen så var mina uträkningar om att 37 mil led borde kunna köras igenom på ungefär 3 dagar lite väl i underkant. Jag tänkte nämligen inte på att lederna måste ruskas. Samma sak, när det gäller mitt första inlägg i ovanstående tråd, jag tänkte inte på allt kringarbete.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Med tanke på den riktning diskussionen tog i nasaleden-tråden så tycker jag att det är bättre att diskutera det här.
Länk till tråden:

Jag tog nog i en del, och som loffe säger så hade jag en taskig attityd. Sen så var mina uträkningar om att 37 mil led borde kunna köras igenom på ungefär 3 dagar lite väl i underkant. Jag tänkte nämligen inte på att lederna måste ruskas. Samma sak, när det gäller mitt första inlägg i ovanstående tråd, jag tänkte inte på allt kringarbete.
att erkänna sina misstag-RESPEKT

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Länk till tråden:

STARKT! Jag var själv jävligt kritisk till ledunderhållet häromkring, tog på mig ansvaret tillsammans med en kompis till ca1.5 mil led med VÄLDIGT mycket trafik (huvudled i vår komun) vi har även en kille till som har en snövessla och en stor sladd som gör hästjobb på storguppen (ca 0,5-1m djupa) men han rymms inte överallt så det är ju som det är. Åter, denna ledbit tar för mig ca 4 timmar att sladda till med Grizzlyn och då är vi ute tre dagar i veckan=16 timmar. Det är skitroligt att göra fint men känns väl ibland lite ändlöst. Som igår när jag kom hem, sista biten över sjön så var det säkert -30gr klockan var nio på kvällen och min väckarklocka ringer kl3 på morgonen, DÅ funderade iallafall jag på vad i hellvete man håll på med...:hmmmm:

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det är bra vi är många som sladdar o lägger ner all vår ledig tid o visst funder man vad man håller på med många gånger men när man sladdar en led som är slacktad o får till han så han blir kanon slät o det slår om o blir -20 på natten o ingen har kört då känner man sej grymt nöjd man känner en inre tillfredställelse o det är det som driver mej i mitt jobb med lederna kring järbo.
Samtidigt så känns det bra när man kan lära andra hur man sladdar o hur man får lederna o hålla.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag var jag ute i knappt 2,5tim med kombisladden. Det märks verkligen att skotertrafiken har kommit igång här nu. Det var väldigt hårt på leden så jag fick ställa ner skären lite för att lyckas få med lite snö att fylla ut ojämnheterna med dock så slår säkerhetsdraget ut ganska lätt när man ställt ner skären lite :(

Här är ett par bilder:

Det var -22C när jag for ut och -24C när jag kom hem det var lite kyligt i början men efter att fått slita lite i en backe där draget löste ut:mad: och skotern inte orkade dra upp sladden utan det fick bli med handkraft så höll jag värmen resten av turen :)