Nytt på Leden!

D

Deleted member 9532

Är det nån som har koll på vart leden ligger som ska dra sig hela vägen ner till stockholm? Har hört att det ska gå en hela vägen till Solna. Är den överbyggd eller bara igenvuxen? =)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Såg riktigt fin ut, sladden alltså. Verkar göra ett fullgott arbete.
Hur bred är den ?

Har du kört mycket med Bombin, så att du har pejl på soppa förbrukningen vid körning på preparerad led ?
Hur bred är själva maskinen ?
Har du långa sladdsträckor och hur ofta körs dom ?
Hur lång tid tar varje mil att köra på en tidigare preparerad led med Bombin ?
Är det praktiskt möjligt att köra ospårat, när lederna skall tas upp för säsongen ?
Är det mycket underhåll/Reparationer på denna maskin ?

Blev visst många frågor, men det vore intressant att ta del av dina erfarenheter.

PS. Instämmer i Davids synpunkt angående det härliga ljudet i vesslan DS.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Här är 3st "combisladdar" som vi har i vårt ledsystem, den närmaste är av en lite grövremodell och river bra trotts att det är stenhårt på lederna nu. Dessa sladdar är det skoteruthyraren:) (skoterhotellet) i byn som drar för det mesta.

 

jcollin

Aktiv medlem
28 jan 2009
70
0
6
Norråker
Jag är väldigt nöjd att jag fick sladden att fungera så pass bra på en gång, i och med att det är första gången jag konstruerar något med svets var jag övertygad om att jag skulle vara tvungen att modifiera den. Det som måste göras är däremot att sätta plåt på insidorna så att snön inte rinner ut lika mycket som den gör nu.
Vessla och sladd är cirka 180 cm breda.
Jag har kört runt tio mil nu och den verkar dra 2-3 l milen med sladden efter och då har det gått ganska tungt många gånger.
Jag har inte tordats ge mig iväg på några längre turer ännu eftersom det dunkar om bromsbanden när man svänger, får renovera till sommaren.
Nackdel är att ekipaget är väldigt svårsvängt i lössnö. Det blir betydligt enklare om jag hissar upp sladden men då måste jag ut och handveva.
Någon som vet om något enkelt och billigt hydraulsystem som går på 12 volt?
Är det redan preparerat med Bombin går det att ligga på i en 20 km/tim utan problem, det studsar aldrig. Å andra sidan har vi inte i närheten så mycket trafik här som hos många av er andra.
För att köra upp spår är den grym. Jag höjde upp sladden ganska rejält och drog en dryg mil ospårat. Plattan trampar ihop fint samtidigt som den ändå fyller igen imponerande över diken och skogsmaskinspår. Ett par vändor över ett krondike och diket märks knappt!

J
 

Karpov

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Sundsvall
En fantastisk tråd med mycket intressant läsning av många begåvade och duktiga människor! :D
Nu när jag smörat klart så kommer min fråga...
Jag driver en skotersafarifirma på "hobbynivå". Oftast är det efter eget spår och inte allt för mycket trafik där men "leden" blir inte allt för kul efter ett tag. Det är smalt och snårt med en del snäva böjar och det bästa jag har att dra med är touring- eller sportmaskiner. Vad rekommenderar ni inte bara insatta och begåvade, utan även oerhört snygga människor, att jag ska göra för att förbättra situationen?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Hej Karpov.

Det enklaste vore att dra en nätsladd.

Den känns knappt efter en vanlig touringmaskin.

Fast när snön är tjock och kanske lite blöt går det inte med nätsladdarna, då bör du ha någon typ av hyvelblad för att få till lederna.

Antingen en Kombisladd, Snowmover eller kanske ett hemma bygge med någon typ av hyvlar fast satta.

MVH L-O
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En fantastisk tråd med mycket intressant läsning av många begåvade och duktiga människor! :D
Nu när jag smörat klart så kommer min fråga...
Jag driver en skotersafarifirma på "hobbynivå". Oftast är det efter eget spår och inte allt för mycket trafik där men "leden" blir inte allt för kul efter ett tag. Det är smalt och snårt med en del snäva böjar och det bästa jag har att dra med är touring- eller sportmaskiner. Vad rekommenderar ni inte bara insatta och begåvade, utan även oerhört snygga människor, att jag ska göra för att förbättra situationen?
Det som också är viktigt, är att dra till leden ganska så regelbundet.
Om det vore jag, så skulle jag se till att den guide som alltid kör sist, drar en nätsladd på "Utflykterna".
En nätsladd är inte så beroende av extrem låg hastighet (sett ur ett tourngperspektiv) för att resultatet ska bli bra. Och går bra att dra med vilken touringmaskin som helst.

Men du behöver antagligen också en hyvlande sladd, för att kunna få helt perfekta leder mellan dina kunduppdrag. Du skriver att du har enbart touring och sportmaskiner, då faller dom värsta hyvelsladdarna bort.
Förutom att sladden ska kunna hyvla leden, så är det ju bra om den även är så packa den hyvlade snön.

Har du inga möjligheter att bygga eller "modda" en sladd själv, så är det väl en Snowmover som gäller. Då har du en lättdragen hyvelsladd som packar snön.

Men varför göra egna spår/leder ?
Antagligen så kommer andra skoteråkare upptäcka dina fina och släta leder och börja använda dom, vilket snabbt ökar sladdbehovet = mer arbete med lederna.
Inled istället ett samarbete med den lokala klubben, genom att hjälpa till med ledunderhållet på den del av lednätet du använder.
Då kan du antagligen låna sladdar, istället för att göra egna dyra investeringar.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nu har klubben äntligen fått tag i en av dom optimalaste sladdragarna, det är den numera
legendariska BV 206 från Hägglunds.
Det är väl inte det vackraste fordon som byggts, men många anser att detta är det
optimalaste fordon för att ta sig fram med på snötäckt mark.
Den är tillverkad i över 11 000 exemplar, men tillverkningen är numera nerlagd.
Den vi kommit över är utrustad med 6 cylindrig "Merca-diesel" på 3 lit.
Den ska leverera 136 hk, när turbon laddar för fullt.
Vi kommer i sommar att lacka om den till en klarröd nyans, samt byta ut manskapshytten på
bakvagnen till ett lastflak.
Ljusramp fram på taket, med rotorljus och strålkastare, samt lite arbetsstrålkastare baktill
är också något som kommer att monteras dit.

Så till nästa vinter kommer vi att kunna köra alla våra leder med denna maskin.
Men först efter att vi med skoter ha isrekat och ruskat upp vattendragen. och till att börja med
så kommer vi att trampa och bulta lederna, först därefter så kan lederna sladdas


Det är ett långt ekipage, totalt 15 meter
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Hur är bränsleförbrukningen på bandvagnarna då, drar inte dom enorma mängder soppa? Lär ju inte ge sej i första taget dock, orkar väl snarare dra vad som helst man häkta i... :p
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hur är bränsleförbrukningen på bandvagnarna då, drar inte dom enorma mängder soppa? Lär ju inte ge sej i första taget dock, orkar väl snarare dra vad som helst man häkta i... :p
Det finns 2 olika motoralternativ på 206:an, dels en Ford V6 på 2,6 lit.
Den är inte bränslesnål, enligt sakkunniga uppe på AJB (K4) så drar den ca. 20-25 lit./timmen.
Men som tur är så finns det även en dieselversion, vilket är det vi har tillgång till.
Här är det Mercedes som fått förtroendet att leverera kraftpaketet.
Det är en turboladdad rak sexa, på 3 lit.
Enligt teknikerna på AJB så drar dieselversionen betydligt mndre "Sås", den nöjer sig med 10-12 Lit./timme.
När dom kör kolonnkörning, så måste bensinarna tankas dubbelt så ofta, sa ett av motorbefälen, som hade erfarenhet av bägge versionerna.

På en hårdpackad led så kör man väl med sladden kopplad ca, 20-25 km/h, vilket gör att bränsleförbrukningen på en dieselversion ligger på ca. 5-6 lit./milen.
Detta är just inte något mer än vad 2 skotrar med sladd drar.
Men ospårat så skjuter givetvis bänsleförbrukningen i höjden, allra helst om man ska dra en sladd.
Jag har varit med och sett vilken enorm dragare 206:an är, varje år så har dom en skidtävling uppe på skjutfältet, detta spår dras upp med en stor sladd med bult av bildäck. Dom far fram helt ospårar i meter djup snö, när skidspåret ska dras upp. Man tror inte att det är sant.

Men vi räknar med att bygga en bult, för att kunna bulta lederna till att börja med, innan vi sladdar.

Men som en av teknikerna sa, det är ändå till sist föraren som avgör hur mycket bränsle vagnarna drar.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
vad kostade bandvagnen?

man borde väl kunna konvertera en bensinbandvagn med en modern tdi typ passat 1,9 och därigenom komma ner ännu mer i förbrukning?

bulta? är det när man trampar med liggande däck släpandes efter?
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Det är ju bara att gratulera er Stig, BV 206 is the shit!!! Där den inte tar sig fram är det nog fan inte lönt att fara, och som dom drar sen det mesta följer med, sten å stubb å allt annat skit som ligg i skogen.
Å vicken jäkla sladd ni har, den är nog vägförvaltningen avundsjuk på skulle jag tro.

Själv har det blivit mest jobb på slutet, har bara varit ut sporadiskt med sladden och efter förra veckans skitkalla nätter så är spåret stenhårt. Vi har börjat fundera på att förlänga combisladden och sätta en kladdrulle/vägtrumma bak samt behålla skidorna så att man kan byta efter behov. Åsså måste det på vassare rivstål, vi har vanliga hålstål från en väghyvel men det bara hure ovanpå då sladden är alldeles för lätt. Vi har även hittat åt sladden som dom hade efter våran BV 206 men drog sönder, blir nog att försöka tillverka nåt liknande som "värstingen" i A-jaur av den.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
vad kostade bandvagnen?

man borde väl kunna konvertera en bensinbandvagn med en modern tdi typ passat 1,9 och därigenom komma ner ännu mer i förbrukning?

bulta? är det när man trampar med liggande däck släpandes efter?
Bulta är när man packar ihop snön med en rulle av rullande (stående) hjul.
Skulle sannolikt funka lika bra med en "Kladdplatta" som dras efter vagnen.
Vi har även många gånger haft lite hjälp av AJB när dom varit ute på körutbildning, och övat att köra "Matta", vilket gör att leden blir packad av 10-tals vagnar som kör i kolonn i olika spår, så att "Ryggen" mellan banden blir packad av bakomvarande vagn. Leden blir stenhård ända åt botten.

En 206 som försvaret har ägt och som finns ute till försäljning kostar från ca. 160 000:-/exkl. moms.
Då är det en med Ford V6:an, får man tag i en med Mercadieseln, så blir det nog 50 papp till.
Fördelen med att köpa överskottsmaterial från försvaret är ju att det är underhållet, till skillnad från vagnar som gått i privat ägo.
Här är i regel underhållet eftersatt i många fall.
Men även miltalen ligger i regel på under 1000 mil.
Har hört att det fanns vagnar till försäljning som bara gått 60 mil.

Det går att konventera om en bensinmodell till diesel. Men jag tror utan att veta säkert, att en motor på runt 2 lit. är för liten.
Skulle tro att man nog bör ha uppemot 3 liters motorer.
För jag tror inte förbrukningen skulle gå ner nämvärt, då motorn sannolikt skulle få "Svettas" desto mer, när den får jobba med en sladd.
Vi har tidigare i vinter kört med en pistmaskin (PB300) på några av våra leder, den drog ca. 25 lit/tim. när vi körde med fräsen och ingen sladd bakefter.
206:an drar ca. 10 lit./timme och går nästan dubbelt så fort som "Pistarn", så vi upplever att vi fått tag i en "sparbössa" :laugh:

En färdiguppgraderad vagn med ny drivlina med en 5-cylndrig mercamotor på 163 hk. och i övrigt genomgången kostar 700 000:-/exkl. moms.
Kolla in på http://www.milmac.se/index.php?page=conversions-rebuilds&hl=swe

Nya vagnar går inte att få tag i numera, då tillverkningen är nerlagd.
Istället så tillverkar BAE (Häglunds) en splitterskyddad vagn som heter 309, men kallas även för Skalman.
I den sitter en 3,2 liters Steyer diesel på 176 hk, den motorn skulle sitta fint i en 206. :)
Vill ha !:D
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är ju bara att gratulera er Stig, BV 206 is the shit!!! Där den inte tar sig fram är det nog fan inte lönt att fara, och som dom drar sen det mesta följer med, sten å stubb å allt annat skit som ligg i skogen.
Å vicken jäkla sladd ni har, den är nog vägförvaltningen avundsjuk på skulle jag tro.

Själv har det blivit mest jobb på slutet, har bara varit ut sporadiskt med sladden och efter förra veckans skitkalla nätter så är spåret stenhårt. Vi har börjat fundera på att förlänga combisladden och sätta en kladdrulle/vägtrumma bak samt behålla skidorna så att man kan byta efter behov. Åsså måste det på vassare rivstål, vi har vanliga hålstål från en väghyvel men det bara hure ovanpå då sladden är alldeles för lätt. Vi har även hittat åt sladden som dom hade efter våran BV 206 men drog sönder, blir nog att försöka tillverka nåt liknande som "värstingen" i A-jaur av den.
Innan vi byggde sladden, så gjorde vi en enklare prototyp. Den hade fasta stål och ingen kladdplatta. Denna sladd drogs bakom en PB200.
Med erfarenhet av den och ivrigt letande på amerikanska hemsidor, så byggde vi "Greyasladden".
Den har förutom en kladdplatta, även rörliga stål. Förr så fick man ibland ta skotern och kälke för att leta efter bortslitna hyvelstål längs leden.
Fastän vi gått med grävmaskin sommartid, och fått bort det mesta ojämnheterna, så hittade man ibland även uppslitna stenar, stubbar och annnat bråte längs leden.
Men nu fjädrar dom efter, vid eventuella kontakter med sten och stubb, vilket skonar materialet betydligt