Nytt på Leden!

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
ett avbrott i vajerräcket som är 10 m brett kan ju inte vara så svårt att besluta om väl?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Man kan tycka så men med vv och banverket så blir det mesta väldigt svårt....
Alternativ att dra skoterled efter/anslutning till cykelväg tror jag inte håller då många gånger trafiken skulle hamna på cykelvägen och efter diverse skidspår, de problemen skapar ju vissa redan idag....

Satsa på en skoterledsövergång över 97:an vid OK, på så sätt skulle skotertrafiken kanaliseras till en plats vilket jag tror skulle vara "mumma" i argumentationen mot VV mfl.
Anslutning till Gruvbergsområdet borde gå att lösa via "Petbergsvägen" så man kommer över järnvägen vid/i anslutning till den övergången, sedan finns flera alternativ med gamla "drivningsvägar" och prickstigar för att ansluta sig på ett vettigt sätt mot Gruvberget.

En kanalisering av skotertrafik via OK borde ju dessutom ge sponsring från dem i någon form.

En enad och samordnad front mot myndigheterna där ni höjer säkerheten med "kanalisering" ( jo jag vet, ordbajseri men det gillar myndighetspersonerna ifråga) till enbart en övergång över 97:an (eller varför inte en tunnel) bör även kunna skaka loss lite pengar för ledarbete från kommunen och även VV.

Dessutom, rätt hanterat och vårdat av samtliga skoterförare i Sävastområdet bör det borga för en långvarig lösning för bra skoterleder.

För att få tyngd bakom så är det säkert bra om detta berörs under "Riksdagen" i Luleå precis som "Skoterhasse" nämner i tidigare inlägg.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Satsa på en skoterledsövergång över 97:an vid OK, på så sätt skulle skotertrafiken kanaliseras till en plats vilket jag tror skulle vara "mumma" i argumentationen mot VV mfl.
Anslutning till Gruvbergsområdet borde gå att lösa via "Petbergsvägen" så man kommer över järnvägen vid/i anslutning till den övergången, sedan finns flera alternativ med gamla "drivningsvägar" och prickstigar för att ansluta sig på ett vettigt sätt mot Gruvberget.
Har oxå haft funderingar om din tanke med en ansl. från Börsttjärn (dit har vi led) mot Petbergsvägen, där finns en sk "drivningsled" som skulle kunna nyttjas, har haft tankar att kolla om det är tänkbart att "köra diket" vid sidan om Petbergsvägen de ca 600-700 m ner till jvg.övergången

Vi måste ju oxå i såfall erhålla tillstånd från berörda markägare och som vanligt korsar den ev. nya leden femtioelva privata skiften.........

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jo, markägarna är ju en broms i sig i vissa fall, den ene säger ja men då säger den andre nej för att den första sade jag och det kan bero på något som skett någon generation tillbaka.

Hursomhelst, rätt presenterat och förankrat hos VV och kommun så kanske..?:)

:)Det är som Chief Oren Lyons myntade uttryck, alla handlingar och beslut skall avvägas mot vilka konsekvenser det innebär 7 generationer framåt:)

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
ska tydligen bli en planfri-korsning vid gamla sävast. där kanske det går att fixa något men OK är ju bäst.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Humm, skulle man inte kunna bygga en ramp på båda sidorna om vägen, och så typ 300 meter innan så sätter man en våg och en dataskärm där man får info om hur mycket skoterekipaget väger och hur fort man måste köra för att komma över :D

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Humm, skulle man inte kunna bygga en ramp på båda sidorna om vägen, och så typ 300 meter innan så sätter man en våg och en dataskärm där man får info om hur mycket skoterekipaget väger och hur fort man måste köra för att komma över :D
Mkt bra ide, ska omg prata med vv :D:D
Dessutom om du är från det Selet jag antar så har du lite jobb med att märka upp lederna runtomkring dig :beer:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Mkt bra ide, ska omg prata med vv :D:D
Dessutom om du är från det Selet jag antar så har du lite jobb med att märka upp lederna runtomkring dig :beer:
Äh, jag vet ju var dom går :D

Funderar dock på att kanske fixa en tillfällig bro till diket som ställer till problem på leden mellan Rödåsel och Selet, men jag vet inte om jag hinner få tummen ur innan snön kommer.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jag håller på o funderar på o bygga om en Kombisladd till elstyrning på bladen.
Det ska finnas hydraulkolvar som har inbyggd hydraulpump o som styrs med 12 volts el.
Någon som vet vart man får tag på dom o ev kostnad.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Äh, jag vet ju var dom går :D

Funderar dock på att kanske fixa en tillfällig bro till diket som ställer till problem på leden mellan Rödåsel och Selet, men jag vet inte om jag hinner få tummen ur innan snön kommer.
Inte det Selet som jag antog men jag träffade ju rätt ändå :laugh:

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Det har väckts en ide här hos mig att sätta en bandsats på en Suzuki SJxxx eller en Lada niva och använda den att släpa sladden med.
Någon som sett liknande varianter och vet vart man kan få tag på bolt on kit?
Såg att det fanns några tattou kit tillsalu på Blocket för 18000.- men ja hittar inte någon max vikt för dessa satser.

Någon sånt här hade ja tänkt mig men med en samuraj/sj med flak

Har setat och kollat igenom tråden för att återuppliva några ideer inför vinern.

Blev alldrig någon Suzuki att sätta bandsats på tyvärr.
Men nu har jag skaffat mig en nyare fyrhjuling och skall till helgen inhandla en bandsats till denna.
Gjorde mig av med min Lynx 59'a för att istället köpa bandsatsen så man får se om man ångrar sig.

Vintern närmar sig och mitt prjojekt sladdbygge måste få fart.

Måste dock på med lite arbetsbelysning på hjulingen också.
Har fastnat på LED arbetsljus för att spara på batteriet.
Någon som har koll på var man kan köpa dessa billigt, Inte 800:-/st som de kostar här.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
var ute på leden i morse, för att testa om 206 skulle klara av att dra upp en sten som ligger mitt i leden ute på en myr.
Myren är så blöt sommartid att det kknappt går att gå där, än mindre komma dit med en grävmaskin, hjullastare etc.
Jag hade inga förhoppningar att lyckas, men ...

Jag var så att få fast en wire runt "Stenuschlingen".
Sen in med backen, wiren lossnade några gånger, så jag var på väg att ge upp. Men då, utan att ens rycka så följde
den bara med, jag behövde inte ens lägga i "Lågen". Detta hade ingen skoter eller "Hjuling" mäktat med.
Det blev "Godde" håle efter "Stenuschlingen". Drog sedan iväg med stenen bort från leden.

Det var ganska så löst !
Det gick inte att gå där utan att sjunka ner över stövelskaften. Men jag var så att trampa till marken med 206 så att hålet "försvann".

Slutresultatet blev ju bra
Nu behövs det bara lite kyla (-20 några dygn), sedan snö på detta.

Last edited:

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Grymma maskiner de där :p Finns ju nå klipp på youtube där dom lägger ner en strf 90 rätt skapligt i en myr. Ut med 2 bv206, koppla vajern å for...

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Inget ont som inte har något gott med sig !

Får väl säga att det är tur att snön uteblivit, åtminstone i större mängder.
Passar samtidigt på "Puffa upp" tråden, nu när det börjar dra ihop sig för vinterns övningar.

Men det som inte hanns med i sommar, gick att göra nu när Berggrens "Lillgrävar" blev tillfälligt ledig från jobb. Så Tommy H & Robban drog iväg till skogs.
Ett parti av Reivoleden, fick sig en "Utslättning", så nu ska det gå att sladda även där utan större stenkänningar.
Sedan så var det en bäck som underminerade leden på våren när det börjar rinna vatten. Detta åtgärdades också

Borttagning träd över leden

"Stenwrestling" utgången given

Över "Sten och Morras" gick leden tidigare, nu blev det som en gata genom skogen.

Vi hann även få ner en trumma i en bäck

E

ejwbegysv

Härligt!! Synd att vi inte ens får använda en fyrhjuling när vi underhåller våra leder...