Objekt: '87 Él Tigre 5000 - min nya katt!

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Nu ska ni få se vad jag hämtade hem ikväll!
Nästan i nyskick skulle jag vilja påstå ;)
Detta är alltså en Él Tigre 5000 från 1986 (1987?) i all sin prakt(?)

Last edited:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Min nya katt! :)

Nåväl, skicket är väl diskuterbart...enl. utsago så skulle den fungera finemang bara man fixade den brustna gasvajern som också var orsaken till att den hade blivit lämnad åt sitt öde på gräsmattan under ett antal år! Notera mossan som växer ut ur dynan och MÄNGDEN med löv! ;)
Vad som gjorde att jag föll pladask för skönheten var väl mest innehållet i pannrummet, nej jag syftar inte på den snygga skarven efter pipan utan på själva rovan...Rotax 494 från -96! Hyfsat oväntad maskin i denna skoter :) Dessutom sägs motorn vara en riktig lågmilare...

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Min nya katt! :)

När tiden infinner sig så ska jag börja gräva efter gasvajerbrottet nånstans bland löven där under kylaren, så man kan göra en riktig provtur. Sen får vi se...känns lite synd att "kasta bort" en sån fin motor i den där muggiga skotern. Men vi får se...lite potential har den ju ändå, enda "allvarligare" skadan jag hittils sett är en spricka längst bak på ett fotsteg...att den ser skadad ut är väl en annan sak ;)
Visst betyder 5000 = 440 LC (samma som t.ex. Pantera) och 6000 = 530 LC?

Regbeviset säger att det är en -87a, säljare sade -86a...vet ej om dessa såldes ny hos handlare här i sverige med tanke på dåtidens effektbegränsning? Isåfall kan det ju vara en -86 som är reggad -87? Nån som vet hur man ser skillnaden?

Last edited:

Arctic530

Medlem
16 okt 2007
36
0
1
Vilhelmina
Alltså vad jag vet så tog dom bort lagen på effektbegränsning -92 och innan det så var det max 60hk. Men el tigre 5000 gjordes som en laglig skoter på 60hk medan el tigre 6000 med 530 motorn på ca.90hk var byggd enbart för tävlingsbruk och var olaglig att köra på leden. Men en sak ska du veta och det är det att -88ans modell och tidigare har kylproblem om man kör under 60-70km/h -89 gjordes EXT modellen med kylning i tunneln och 530 motor på 87hk(har en sådan).

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
orginalrestaurering är nog inte så aktuellt då orginalmotorn saknas...men vi får se vad som händer...pillar just nu med en GLS -93a som ska bli klar först..."sakta men säkert"

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Idag så tog jag min an den bortglömda Tigern! Plocka lös gasvajern, "delade" 3-1-boxen och såg att nippeln bara hade hoppat ur spåret...så haka i å ihop med den igen...skvätte lite bensin i tanken och under stiften å tjopp så var den igång, måste säga att motorn går riktigt bra! :D Körde en lite sväng på gräsmattan också, en katt med klös! ;) Det var en liten uppdatering iaf.