Vad många glömmer är att man inte per automatik får köra 80 med en obromsad släp. Tycks minnas att om den obromsade släpens totalvikt överstiger bilens halva tjänstevikt så är det 30 el 40 som maxhastighet.
Sen så kommer vi till det här med surrning. Vill man som jag surra både bra och rätt blir det svårare och svårare ju mindre vagnen är. Lasten ska låsas i fem riktningar, sex om man räknar neråt men där får flaket ta smällen. Att göra det kräver minst två band per skoter och då ska dom peka i rätt riktningar också. Att få till dessa vinklar vettigt blir knivigare ju mindre vagnen är. Min vagn är 380 lång och det är ungefär minimum för att spänna en 155" maskin om man vill spänna bakdelen bakåt och framdelen framåt. Korsar man banden så bandet fram går bakåt på vagnen och tvärt om så klarar man sej möjligen med några dm mindre.
Just så är det. OM SLÄPET KÖRS MED LAST. Jag håller just nu på med CE-kort och läste om detta, kom då ihåg den här tråden.
Har man ex.vis en bil med tjänstevikt 1495kg och den obromsade vagnen har totalvikten 750kg, (totalvikt=vagnens tjänstevikt + max tillåten last), så gäller 40km/h som max hastighet så snart man lastar någonting på vagnen. Spelar alltså ingen roll om det så är 10 kg frigolitskivor.
Kör man vagnen UTAN last gäller dock
80km/h.
Så med en lätt bil och en obromsad "750-vagn" skjuter många sig i foten, 40 som gäller om man ens kör en trasig kaffekopp på släpet.
- Tror nog det är många som kör olagligt utan att känna till det.