Oj oj oj kolv/cylinder

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Jo jag tackar för all info det är guld värt! :) men mitt inlägg ovan va riktat till predator då han gissade att den gick snålt ;p då hänvisade jag till tråden att det sitter svårlästa NYA stift på :)
men bugar och tackar för hjälpen
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Jag hade ej sett den andra tråden och utan den kunskapen så ser stiften grå på gränsen till vita ut.
Sen så kan det väll vara på så sätt att den gått fett så att kolvarna sotar för att sedan börja gå snålt utan att kolven hinner bli blästrad som du skriver och det varmnyper.

På bilderna på dessa kolvar så ser man att det är skillnad på ytan i mitten av kolven och ut mot kanterna.
Är det en ännu större skillnad på kolv ytan då det går för snålt? Alltså inte så att det spikar så att det blir hål i kolven utan bara att det blir lite för varmt.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Skulle kunna sätta pengar på att det där är förra ägarens fel. Skotern har garanterat snöskurigt/nypt tidigare och dom har helt enkelt slarvat när dom gjort i ordning cylindrarna igen. För som sagt den har redan gått för fett så inte där skon klämmer.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Sen så kan det väll vara på så sätt att den gått fett så att kolvarna sotar för att sedan börja gå snålt utan att kolven hinner bli blästrad som du skriver och det varmnyper.

.
- det är när den går snålt som kolvarna sotar , en blank kolvtopp är en motor utan effekt eller som går fett , som jag skrev tidigare det är först då det spikar (syns direkt) som kolven hettas upp så mkt att den skär (oftast 4-punkts skärning) , de kan även spika i mellregistret eller så kort tid på toppvarv utan att den inte hinner nypa men det syns på kolven , den snåla kolven på bilden har sotet börjat blästras bort av detonation ......

här kan du läsa om pistonwash : http://www.bikemanperformance.com/tech_detail.php?ta=4
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Skulle kunna sätta pengar på att det där är förra ägarens fel. Skotern har garanterat snöskurigt/nypt tidigare och dom har helt enkelt slarvat när dom gjort i ordning cylindrarna igen. För som sagt den har redan gått för fett så inte där skon klämmer.
ja det kan man aldrig veta.. jag kan juh lika gärna haft nå skit i nån spridare så den har gått snålt som f*n en mil eller 2 för att sen gå tillbaka till f7fet =).
men jag har bara kört 12 -15 mil med den sen jag köpte den så vem vet =)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
knappast , den har antingen haft kvar rester i cylindern , fått för lite olja , käkat snö eller har en orund cylinder
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ny cylinder (begagnad i finskick nyhonad) + kolv inhandlat ,+ packningsats. så i morgon blir det rengörning av apv, byte av alla packningar, en 300mj i slangen, ihopmontering sen blire uppstart och en 5 mila tur med moderat inkörning (dvs skidorna i backen) om det hinns med =)
 

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Låter fint, jag får nog ihop min innan helgen bara jag får kolvarna.

Slänger med 2 bilder på mina "nya" cylindrar.
Foto 0021.jpg

Foto 0023.jpg