OK stänger?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Är det så jävligt att OK i Sävast stänger 1 jan 2011?

Kommer det finnas någon möjlighet att tanka på automatkort?

Kan någon insatt svara? :sad2:
 

Savast

Välkänd medlem
1 feb 2010
290
0
16
Hej,
Jag är förmodligen inte mera insatt än du... men min tolkning av utskicken till hushållen är
att det inte kommer att finns något kvar av OKQ8 efter 1/1-11.

Ordf. Pierre
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Enl infot så har fastighetsägaren (Joängs Fastighet AB) andra planer för fastigheten, står dock ej vilka
Kanske en samlingsplats och cafe för skoterburna människor :biggrin1::biggrin1::biggrin1::biggrin1:
 

Snowy

Välkänd medlem
7 mar 2010
106
0
16
Neej... en sån bra "lagom-nära-mack". Så bökigt tanka i stan...långt och ocentralt.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Vi måste övertala de ansvariga att åtminstone fixa en kortautomat till Sävast.
 

Snowy

Välkänd medlem
7 mar 2010
106
0
16
Skrev till OK och frågade... fick svar:
Hej
Den 1 januari 2011 stänger vi stationen i Sävast. Orsaken är att försäljningen minskat under flera års tid och verksamhet har fått svårt att bära sina kostnader. Beslutet är taget i samråd med vår återförsäljare Sävast Mack & Mat AB. När macken har stängt kommer vi att montera bort pumparna och till sommaren kommer tankarna att grävas upp. Det är naturligtvis inte roligt att stänga en uppskattad station. Men när de ekonomiska förutsättningar saknas för en fortsatt drift är det inte möjligt att upprätthålla verksamheten. Vi får hänvisa dig och övriga kunder till vår närmaste station i Boden på Brogatan 32. Vi vet också att stationen i Sävast har varit uppskattad av skoteråkarna. Vår förhoppning är att kunna erbjuda skotertrafik till stationen på Brogatan i vinter, men det kräver tillstånd av Bodens kommun.

Med vänliga hälsningar
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Snowy, vad för adress maila du på?

Än är ju inte tankarna uppgrävda..

En automattank vore väl iallafall inte omöjligt att få ha kvar :(

Kan vi inte försöka mailbomba lite om att vi verkligen vill ha kvar en automat?

Vi kan väl försöka iallafall.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Det är ju mer eller mindre skandal att macken ska stänga. Kan det verkligen inte ens löna sig med en pump?

/Utflyttad sävastbo som är i Sävast med jämna mellanrum :)
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Om inte OK är intresserade av att driva vidare tex en automatstation, var inte rädd för att kolla med konkurrenter, tex skellefteåbränslen osv..Försäljningssiffror borde inte vara något problem att få via OK föreningen..
Det enklaste är ju om tex Skellefteåbränslen tar över, alt om det blir annan plats så finns cisterner ovan jord man kan använda.

Länk till föreningskontoren: http://www.ok.se/
 

Snowy

Välkänd medlem
7 mar 2010
106
0
16
Jag mailade: medlemstjanst@norrbotten.ok.se
Tror att det även har att göra med att fastigheten byter/bytt/ska byta ägare. Gräver man upp allt så är det nog för att fastigheten ska användas till annat än drivmeldelsförsäljning. D v s Skelleftebränslen kan inte heller göra något.

Oj så mycket bökigare det blir tanka skotern.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Trist att se Sävast bli glesbygd, räddningstjänsten får göra en ny riskbedömning då det dunk och slatthantering ökar rejält i området.
Märkligt egentligen för nog borde Sävastmacken gå runt, kan den vara storleksmässigt så att de nya kraven på pumpar och utbud av diverse miljöbränslen skulle kosta för mycket?
Ge inte upp, efter år av torka finns det återigen bränsle att köpa i bl a Moskosel och Tärendö som ju också är glesbygd, detta måste vara något för Sävast byautveckling att hugga tag i med kraft!

//Också utflyttad Sävastbo som passerar då och då
 

Silvero

Medlem
22 feb 2009
38
1
8
Hmm kanske vore bäst med att försöka smörja OK norbotten, övriga inom branschen verkar gå ifrån -98 oktan vad jag har hört.

Det finns ju trots allt några som vill ha det i sina maskiner :)

Aha snabbläste lite, fick för mig att dom "bara" skulle lägga ner macken pga butiken
 
Last edited:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Hmm kanske vore bäst med att försöka smörja OK norbotten, övriga inom branschen verkar gå ifrån -98 oktan vad jag har hört.

Det finns ju trots allt några som vill ha det i sina maskiner :)

Aha snabbläste lite, fick för mig att dom "bara" skulle lägga ner macken pga butiken
Är väl inte OK som sköter butiken utan en återförsäljare!?
Tycker inte det borde vara något problem för tex skellefteå bränslen att smälla upp en ovan jord cistern samt en bensinpump..Ingen större investeringskostnad samt att så har det gjorts på andra ställen då tex Statoil lagt ner stationer.

Att 98oktan försvinner har att göra med regeringens krav på att stationerna ska ha alternativt bränsle om dem säljer över 1miljon liter drivmedel, vilket gör att många väljer att ta bort 98oktans handtag och cistern och använda det till etanol för att få en billigare investeringskostnad..
 

christoffere

Aktiv medlem
7 mar 2010
60
0
6
Trist, nu blir det ett helt företag för att tanka skotern! Det är guldläge för den drivne att på enklaste sätt starta upp en tankstation i Sävast nu.
Närmast att tanka på nu blir väl Bilisten på industriområdet. Eller vad heter det, Skoogs bränsle. Någon av dom borde visserligen se en chans i detta kan jag tycka.
 

Savast

Välkänd medlem
1 feb 2010
290
0
16
Hej Alla,

Jag har vänt mig till Sävast byautveckling så att även de uppmärksammar detta beslut, dom kommer att kontakta OKQ8.
Förmodligen så kommer detta inte leda till något annat svar än det som redan givits tidigare... men det försämrar knappast läget.
Jag gav även önskemål att detta borde uppmärksammas för våra folkvalda politiker... om man nu vill ha en utveckling i Sävast.

Ordf. Pierre Ek