Efter lite forskning ang. RON, MON PON etc så kommer här en fundering som kräver kvalificerade svar ;-) ...
Jag funderar på att börja tanka min 440 racing på Aspen alkylatbränsle av två skäl:
Det ena är att jag har bra tillgång till den, men det är inte det viktigaste skälet.
Anta att Lynx kräver 98 oktan (RON) som i själva verket är min 87,5 (MON).
Mackbränslet är också av mycket ojämn kvalitet och molekylstrukturen gör att den är färskvara.
Aspens standardsoppa är 95 oktan (RON) men 90 (MON)!!!
Eftersom MON är ett betydligt bättre tal utifrån höga varvtal och belastning så är det nog ett klart bättre alternativ.
Det är också under höga varvtal som motorhaverier oftast uppstår.
RON mäts på låga varvtal och obelastad motor...då det inte händer något!
Har någon annan funderat på varför vi inom EU mäter i RON som är ganska ointressant i racing sammanhang?
Jag funderar på att börja tanka min 440 racing på Aspen alkylatbränsle av två skäl:
Det ena är att jag har bra tillgång till den, men det är inte det viktigaste skälet.
Anta att Lynx kräver 98 oktan (RON) som i själva verket är min 87,5 (MON).
Mackbränslet är också av mycket ojämn kvalitet och molekylstrukturen gör att den är färskvara.
Aspens standardsoppa är 95 oktan (RON) men 90 (MON)!!!
Eftersom MON är ett betydligt bättre tal utifrån höga varvtal och belastning så är det nog ett klart bättre alternativ.
Det är också under höga varvtal som motorhaverier oftast uppstår.
RON mäts på låga varvtal och obelastad motor...då det inte händer något!
Har någon annan funderat på varför vi inom EU mäter i RON som är ganska ointressant i racing sammanhang?