Oktantal i Mach-z -94

ZoN

Medlem
20 jan 2005
26
0
1
Frösön
Hallå alla skotergalningar, nu har man äntligen skaffat sig nåt att åka på i vinter och självklart reggar man sig på det det forum som passar bäst in på intresset! =)

Nu till frågan, vilken oktan skall man köra på med en Mach-Z -94? Vad kör ni själva på? Egna erfarenheter med högre oktantal?

Jag gjorde en sökning innan för att inte göra bort mig helt på ett nytt forum men hittade inget om den årsmodellen eller märket...
 
E

Ej medlem/Inloggad

98oktan .. enda som gäller på alla skotrar orginal tycker jag.
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Vad jag har hört så spelar det ingen större roll på lite äldre skotrar, hade en Indy 500 -92:a som jag körde på 95 oktan och det gick hur bra som hellst. Jag tycker att på lite nyare skotrar så kan man köra på 98 oktaning men på äldre så spelar det som sagt ingen större roll! Vad jag tycker i alla fall...
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Om man har problem med att motorn spikar eller har högt komp
då kör man på 98 oktan. 98 smörjer inge bättre än 95. Dom som säger att motorn får mer effekt med 98 svammlar.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Jag kör på 95 oktan, tycker det funkar bra men jag har inte testat med högre så jag vet inte. på min skoter sitter det en lapp där det står "min 97 oktan".

Nån som experimenterat med oktantal i gammskotrar?? typ testat om det är nån skillnad på vanlig 95 och vanlig 98?
 
E

Ej medlem/Inloggad

oktantal i mach z -94

98 oktan är rekommenderat till ALLA vätskekylda rotax!!!!!
 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
oktan

Hörde av en polarishandlare att man borde köra med nån typ av oktanhöjjare med tanke på att dom blandar ganska mycket sprit i soppan nu för tiden. om det bara var nåt han sa för att få sälja mer vet jag inte men de lät ganska vettigt iaf.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Det som är skillnaden mellan 95 och 98 förutom oktan talet är att de är etanol av någon anledning i 95:an men inte i 98:an
 
E

Ej medlem/Inloggad

ifall de nu är etanol i soppan så borde det ju verkigen va anledning att INTE använda boster ellerhur?
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Ej medlem/Inloggad skrev:
98 oktan är rekommenderat till ALLA vätskekylda rotax!!!!!
Inte enligt min ägar handbok i allafall, rotax 700 jag kör på 95 oktan. Jag har sett i nån tidigare diskussion om bränsle att 95 oktan innehåller 5% etanol o 98 oktan 2% månne om det stämmer.
 

RWR

Medlem
1 aug 2004
42
0
1
Sundsvall
Bränsle???

Jag har en polaris xc 600 -04 och i instruktionsboken till den står det "motorerna är konstuerade för blyfr 95 oktan" vad det gäller andra märken vet jag ej

MVH Robert
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
TIMJ skrev:
Ej medlem/Inloggad skrev:
98 oktan är rekommenderat till ALLA vätskekylda rotax!!!!!
Inte enligt min ägar handbok i allafall, rotax 700 jag kör på 95 oktan. Jag har sett i nån tidigare diskussion om bränsle att 95 oktan innehåller 5% etanol o 98 oktan 2% månne om det stämmer.
95 innehåller precis som du säger 5% etanol men 98 innehåller endast 0,2%
Etanolen i 95 gör att blandningen blir lite magrare men minskar samtidigt risken för spikning enligt MattsTikka behövs ingen ombestyckning.
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Undrar hur känsligt det är då att köra på 95 oktan om man redan har bestyckat ner motorn, det kanske är läge o börja köra på 98 i stället ?