Oldschool lynx "mountain" turbo

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Jo du kan få kompförhållandet levererat här men då måste du fylla i olja i toppen och ge oss/mig nuvarande cc på cylindern och hur mycket olja du fick i.

Ställ kolven i exakt toppläget o häll/spruta i 2 taktsolja eller atf olja ända upp till gängornas slut i tändstiftsgängan.

Ko/häst spruta funkar bra som mätglas/påfyllare
Du är verkligen en snäll liten själ!

fick i rätt precis 30ml (Med en tolerans på max +-0.5ml) fick jag i upp till övre kant på gängan i toppen, kanske var till undre kant mot förbränningsrummet ja skulle mätt? Dock rätt svårt att se då.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Ingen fara, jag kommer att köra på 12.5-1 med 95oktan på min 770 (dock vilda porttider = lägre komp)
Så du kan alla gånger ta ner toppen 0.25mm.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Okej, tack så mycket asker!
Vad händer om jag understiger 1,4mm i klämspalt?
Ok 11,8-1 blir väldigt safe . Du skulle kunna köra 89okt (semester usa)

Om du planar ner till 1,2 till 1,3mm utan andra åtgärder på toppen kan det tänkas att det blir lite väl hög flamfart så den spikar trotts bara 12-1 i kompf som det förmodligen skulle bli i kompförhåll.

Redan med 0,25 planing frångår man fabrikens uträkning på flamfart men det brukar gå bra ändå med såpass lite planing. Dvs inga större förluster på maxvarv eller spikande.

Blir flamfarten för hög kan man inte bara riskera spikning ,,man kan även få lägre effekt på fullvarv. Botten och mellanregg blir starkt av högt kompförhållande och hög flamfart så det är ju en smaksak i vilket register man vill ha. Därför finns så många olika trimlock med olika flamfarter för olika varvtal.
Jag rek dock inte 1,1mm till gemene man för det är i stort sett islag på högvarv (på 76mm borr). Allt är ber på hur stabil vev man har och hur nya lager man har och storlek på borr. på 1,2mm på min tc1000cc (333cc 81mm borr) har jag inte sett islagsmärken trotts 13 år gammal vev o lager a 9000+v. Men mina lock har jag svarvat smalare squisband så flamfaren blir avstämd till högre varv. Det ger högre effekt högre upp i varv och gör locken mer spikokännslig.

I ditt fall är nog 1,4mm lämpligt utan andra åtgärder. Vill du senare få ut några kusar mer högre upp i varv kan du/någon svarva ner mer (på egen risk) och smalna av bandet eller öka vinkeln på squishbandet som också sänker flamfarten. Men man bör läsa på en hel del innan man svarvar i pottan/suishen

För att säkrast få till bra lock bör man lämna iväg till firma som redan tagit fram en bra svarvning eller köpa färdiga billet lock men det är ju fegt och dyrt:amuse:
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Tack så mycket! Uppskattar verkligen er hjälp :D
mäter klämspalt och kompförhållande senare när toppen är färdigputsad för säkerhetsskull.
planar toppen en kvart i veckan. även svarvat lite prylar häromdagen.



Oringsspår i bussningar mellan boggie/tunnel där det sedan ska i fettnipplar med så att fettet stannar ett tag.

även främre svingen måste göras en nu då den har spiralsprickor och tidigare gått av så den är ihopsvetsad på 2 ställen = INTE BRA.
Så det är väl topp och sving som kommer grejas med i veckan i väntan på drivhjulen.
Ja juste, ny vändaxel också.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Satte ihop framvagnen lite idag och hua vad bred den blev. Ni hade ganska rätt där. Bör jag bara ha samma bredd som original och höja ändå? Har ju rätt feta skidor ändå nu och i värsta fall får man väl grejja lite offset på skidorna.

Tror ja kapar stagen lika som original, använder mina öhlinare och flyttar dämparfästena i chassit istället.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Nu har det varit dött en stund..

Väntar fortfarande på drivhjulen så på den biten har det inte hänt mycket.
Aluminium hade tydligen inte hamnat på beställningen heller så det blev ingen ny vändaxel i veckan, heller ingen planad topp. Däremot har jag svarvat nya bussningar och grejjar lite glapp i boggien så länge.

Har iaf börjat med fotstegen som ska på, inväntar även rör där också.






Känner verkligen ingen stress efter att ha sett bilden över Kiruna :p
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Hämtade drivhjul idag, åkte på att betala tull också men det blev fortfarande billigare än i sverige dock.



Inte blivit mycket gjort idag som jag hade tänkt då ja suttit på sjukhuset hela dagen, snabba sköterskor och läkare ni vet.
fått nåt med kristallerna i öronen så det är som att ja fått gashäng i balanssinnet.



/E
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Nu behöver jag hjälp!

Hur pressar man enklast på dessa drivhjul?
testade idag utan lyckat resultat, snarare katastrof.

Testade att lägga det såhär i pressen:



Då blev "Kanten" rätt platt.
Dock använde jag ett rör som gick utanpå drivaxeln men hann inte komma så långt ens.

Man lär väl inte våga på detta sätt, eller är det så ni gör?



Skulle tro att dessa är lite vekare i kanten också de axelhålet är för 1,1/4" dvs ca 32mm.
Och även där, det roliga är att axeln är precis 32mm, drivhjulen var 31mm, en hylsa som var 1,1/4" ja mätta i garaget var ca 31,6?

Vet att jag ska ha en 32mm hylsa någonstans med så blir att skrota den och göra ett "Verktyg" så det blir mer yta mot den veka plasten samt maaaaaaaaaaaaassssssa glid ska de bli.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Sv: Oldschool lynx "mountain"

jag gjorde som den första bilten mer bra resultat. tryck inte på utkanten då dom får en obehaglig form hehe lycka till och de ser bra ut!
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Första gången man ser VHS-fordral på länge. Finns de VHS-spelare att köpa nu förtiden?:) Skulle nästan fått tag i en ny så man kan kika på gamla filmer igen:p Förlåt om jag hoppar från tråden. Ser ut att gå bra för dig:)
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

jag gjorde som den första bilten mer bra resultat. tryck inte på utkanten då dom får en obehaglig form hehe lycka till och de ser bra ut!
då Testar ja som jag tänkt ;)

Första gången man ser VHS-fordral på länge. Finns de VHS-spelare att köpa nu förtiden?:) Skulle nästan fått tag i en ny så man kan kika på gamla filmer igen:p Förlåt om jag hoppar från tråden. Ser ut att gå bra för dig:)
Haha, visste att det skulle komma ;)

För tillfället går det väldigt trögt... Hoppas på lite "bättre tider" snart ;)
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Sv: Oldschool lynx "mountain"

De ha ju sina upp och ned gångar hela tiden. Håller på att passa in skidorna jag fick idag och de visade sig att de blir till att skicka kompisen till svarven och svarva nya distanser. Hoppas på att de blir gjort och sen att nya dämparna kommer i morgon, men släng ut en soffa och lite god dryck så ska du se vad fint de kommer gå;) Gjorde så i garaget vi är i och de blev kanon;)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Sv: Oldschool lynx "mountain"

då Testar ja som jag tänkt ;)



Haha, visste att det skulle komma ;)

För tillfället går det väldigt trögt... Hoppas på lite "bättre tider" snart ;)
men du pressar väl axeln genom hjulet och inte tvärt om? =) och på med lite olja så bara glider dom på =)
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Jo jag gjorde tvärt om, hjulet på axeln, funkade kanon med rätt pryl, lägger upp en bild på den senare.
Smörjde med lite olja samt putsade till axeln lite med smärjduk då den var rätt grov i ytan av rost osv.

Nu sitter iaf hjulen där, framvagnsstagen kortade också. ska målas en omgång. Nu går det framåt iaf.



Gissa om ja ska ut och skruva nu?