Olja i RX-1

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Det är just det som är frågan! VET du av egen erfarenhet att det blir problem eller inte? Det är glasklart att det teoretiskt kan bli problem men frågan är om det verkligen BLIR det. Jag tvivlar att det är ett bekymmer då många frihjulsnav gillar den typen av olja.

Tycker du det är ett bra pris så kanon. Jag får betala 159 för en olja som är sämre än den jag betalar 63 för. Jag anser det vara ett ockerpris.

Följande svar önskas i denna tråd:

JA, jag körde Shell Ultra (eller liknande) och det gick åt h*vete.

NEJ, jag har kört svinlångt med den typen av olja och utan problem.

Inga Nja kanske det borde inte tror jag.

/L

Problemet som uppstår när du använder oljor med friktionshämmande medel är väl att det helt enkelt blir för "halkigt" för frihjulsnavet när det ska greppa, det är ju trots allt en hel del kraft som ska gå via navet från startmotorn.

Sen så tycker jag att 139:-/litern för Yamalube 0w/30 helsyntet inte är ett ockerpris.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
om oljan för 63 är bättre än den för 159 så är det ju bara att handla....men spelar det så stor roll igentligen hur mycket det kostar, det är ju inte så att man fyller på 5liter olja i veckan direkt.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Jag VET att det kan bli problem om man kör på en felaktig olja, sen så VET jag att det finns andra oljor som motsvarar Yamahas egen men jag vet tyvärr inte exakt vilken/vilka det är.

Men man bör vara säker på vilken typ av olja man SKA använda för annars garanterar jag att det blir dyrare att köpa ett nytt frihjulsnav än att köra på rätt olja från början.

Sen så kan man ju diskutera literpris på olja för att det finns ju alltid ett billigare alternativ hur man än vrider å vänder på det men jag tycker inte att 500 spänn är så mycket att säga om när det gäller ett oljebyte inkl. filter när man vet att det man häller i maskinen är rätt.

Sen så skulle ju inte Yamaha gå ut och säga att man inte ska ha olja med friktionshämmande medel om det inte fanns nån mening med det.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Sen så skulle ju inte Yamaha gå ut och säga att man inte ska ha olja med friktionshämmande medel om det inte fanns nån mening med det.
Jo då.....om det finns i deras "egen" olja kan man ju inte rekomendera annat..oavsaett om det behöve eller inte.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Vilken tillverkare skulle inte rekommendera sin egen olja, om dom nu har nån egen....?
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag har hällt i fel olja i en fyrhjuling (aric cat 300) med resultatet att envägslagret till startmotorn fastnade!
Resulterade i att startmotorn snurrade med efter att motorn startat, blev till att byta envägslager och startmotor.
Enligt mekanikern berodde det på fel olja!
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Inte kul...

Men fel olja i vilket avseende? Envägslagret kan omöjligt fastna p.g.a. minskad friktion.
Däremot kan man misstänka att tillsatser (T.ex. Slick 50 eller liknande) lägger en för tjock beläggning och det fastnar av den anledningen.
Envägslager eller frihjul har väldigt snäva toleranser så det kan vara möjligt.

En olja med friktionshämmande tillsatser (i mitt fall Cargo First 5W-40 med tillsats av Dialkyldiofosfat <2%) BÖR inte kunna orsaka något sådant.

HELSYNTETISK MOTOROLJA 5W-40​
Cargo First är en helsyntetisk multigradeolja avsedd för fyrtakts bensin- och dieselmotorer med eller
utan turbo. Oljan är uppbyggd av syntetiska basoljor med mycket hög kvalitet, vilket säkerställer
effektiv smörjning vid varierande driftstemperaturer och belastningar. Innehåller slitageminskande tillsatser som håller motorn ren från skadliga slaggprodukter vilket förlänger både oljan och motorns​
livslängd. Rekommenderas till samtliga bensin- eller dieselmotorer enligt specifikation.*

Många "standard" oljor innehåller denna typ av tillsatser och en del är direkt olämpliga för våtlamellkoppling i t.ex. MC.

Men frågan kvarstår fortfarande. Händer något eller inte?

/L

Jag har hällt i fel olja i en fyrhjuling (aric cat 300) med resultatet att envägslagret till startmotorn fastnade!
Resulterade i att startmotorn snurrade med efter att motorn startat, blev till att byta envägslager och startmotor.
Enligt mekanikern berodde det på fel olja!
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Har googlat en hel del och det verkar inte som om en enda RX-1'a har haft problem med detta.

Vet ni om nån sida där dessa problem bekräftas så lägg in en länk i tråden.

/L
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Ja, men vad är FEL olja, det är det som är frågan!
Att man inte ska tippa i en rak 60 olja eller 20W-40 är glasklart.
Så även en olja med sämre API än rekommenderat.
Frågan gäller tillsatserna och vilka som är olämpliga.

Visst, 500 spänn för ett oljebyte är inte mycket att bråka om men de måste ha en ruskig marginal på grejorna. Det är ju inte så att den olja jag köper säljs med förlust.

/L

Jag VET att det kan bli problem om man kör på en felaktig olja, sen så VET jag att det finns andra oljor som motsvarar Yamahas egen men jag vet tyvärr inte exakt vilken/vilka det är.

Men man bör vara säker på vilken typ av olja man SKA använda för annars garanterar jag att det blir dyrare att köpa ett nytt frihjulsnav än att köra på rätt olja från början.

Sen så kan man ju diskutera literpris på olja för att det finns ju alltid ett billigare alternativ hur man än vrider å vänder på det men jag tycker inte att 500 spänn är så mycket att säga om när det gäller ett oljebyte inkl. filter när man vet att det man häller i maskinen är rätt.

Sen så skulle ju inte Yamaha gå ut och säga att man inte ska ha olja med friktionshämmande medel om det inte fanns nån mening med det.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Minns du förresten vilken olja det var du skvätte i?

/L

Jag har hällt i fel olja i en fyrhjuling (aric cat 300) med resultatet att envägslagret till startmotorn fastnade!
Resulterade i att startmotorn snurrade med efter att motorn startat, blev till att byta envägslager och startmotor.
Enligt mekanikern berodde det på fel olja!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vad är det för fel på Yamma oljan? Inte dom andra oljorna är ju inte direkt gratis heller. Var väl dryga 100'en hos yamaha om jag inte kommer ihåg fel.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Men snälla nån, läs tråden ordentligt...

Jag har aldrid påstått att den är dålig. Frågan är om det är olämpligt med en olja innehållande tillsatser.
Om du läst tråden ser du också att jag får betala 159:- litern.
159 kan väl i och för sig tolkas som drygt 100...

/L

Vad är det för fel på Yamma oljan? Inte dom andra oljorna är ju inte direkt gratis heller. Var väl dryga 100'en hos yamaha om jag inte kommer ihåg fel.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Betalade inga 159 för min olja som vara Yamaha olja, Shell oljan gick på 200kr litern dock. Det man inte får ha är energy conserving II eller högre på oljan för då funkar inte startmotorn sen.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Jätteroligt att din handlare inte vill lura sina kunder. Kul för dig.
Har heller aldrig påstått att Shells oljor är prisvärda.

Och återigen... har du själv provat eller vet du nån som har provat och vad blev då resultatet?

Betalade inga 159 för min olja som vara Yamaha olja, Shell oljan gick på 200kr litern dock. Det man inte får ha är energy conserving II eller högre på oljan för då funkar inte startmotorn sen.
 

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
Eftersom det inte går att få fram ett svar om detta så kommer jag att prova själv. Ingen minns en fegis!
Skotern har nu gått 600 mil och jag kommer att byta filter och tippa i oljan jag nämnt ovanför.

Det bör visa sig ganska snart huruvida det blir problem. Jag håller er uppdaterade.

Tack för era inlägg.

/L
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
minns inte vad oljan hette, men det var Valvolines olja som uppfylde kraven till min passat tdi (long life kraven)!
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Refer to the chart for the
engine oil grade which is
best suited for certain
atmospheric temperatures.
API standard
API SE, SF, SG or higher
SAE 5W-30[/B]


Use only 4-stroke engine oil.
In order to prevent starter clutch slippage,
do not mix any chemical additives. Do not
use oils with a diesel specification of “CD”
or oils of a higher quality than specified. In
addition, do not use oils labeled “ENERGY

CONSERVING II” or higher.


Intressan att de talar emot sig själva... :eyebrows:

Summering, det går garanterat bra att köra på vilken som helst bättre olja med rätt viskositet bara man undviker de senaste bränsleeffektiva oljorna.

Cargo oljan går garanterat bra att använda då den verkar vara en ganska normal olja.
Vad är det för kvalitetsklassning på den?
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Det kanske var diesel tillsatserna (CD) som ställde till det i fyrhjulingen:hmmmm2: