Olja till kedjehus?

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Min kedja lever än :nod: All olja som fanns i är den lilla pölen på botten och jag hittade både jord och löv inne i huset plus vältuggade rester av en trasig lagertätning :suspicious:

Tror dom har haft fett på kedjan med tanke på hur locket ser ut :hmmmm2:
Den har nig iallafall gått 100 mil i min ägo utan olja och säkert flera år innan

Ta loss kedjan och känn efter hur lederna känns. Ser oxå att din kedjesträckare är sträckt i mesta laget. Om det beror på nerdrevning eller pga slut på olja
låter jag vara osagt, men skulle inte förvåna mig om det beror på sistnämda, för det är vad som händer när ingen olja smörjer kedjan. Länkarna nöts och kedjan blir
automatiskt längre. Som sagt ingen hälsosam sträckning där!!

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Haha jag vet för den kuggar över nu igen så jag lär göra ytterligare ett försök att spänna skiten :biggrin1:
Den började kugga lite sen jag tvärnitat (ja jag har faktiskt så bra broms än ;) ) och på 1 km blev kedjan så slak att jag nätt och jämt tog mej över snöplogkanterna. Gläntade på locket och kände och den är hyfsat slak nu igen :argh:

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Haha jag vet för den kuggar över nu igen så jag lär göra ytterligare ett försök att spänna skiten :biggrin1:
Den började kugga lite sen jag tvärnitat (ja jag har faktiskt så bra broms än ;) ) och på 1 km blev kedjan så slak att jag nätt och jämt tog mej över snöplogkanterna. Gläntade på locket och kände och den är hyfsat slak nu igen :argh:
Ja då har du fått svar på vad som händer när ingen olja finns i kedjehuset.
Är du rädd om maskinen och har ont om stålar så råder jag dig ett byte av kedja och drev snarast. För det blir betydligt dyrare när kedjan slår sönder hela huset.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Haha, du vet tydligen inte vad jag har för skoter ;) Gå in på polarisavdelningen och leta efter en tråd som heter "hur länge till tror ni polarisen håller?" så får du se :hello:

edit: skotern i min profil ger väl en glimt av vad jag menar

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Haha, du vet tydligen inte vad jag har för skoter ;) Gå in på polarisavdelningen och leta efter en tråd som heter "hur länge till tror ni polarisen håller?" så får du se :hello:

edit: skotern i min profil ger väl en glimt av vad jag menar

Hehe, jasså var det din det!
Ja då ger jag den ca 3.5mil till :)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hej.
Jag håller på med det sista att fixa till på skotern inför vintern och till det hör att fylla på ny olja i kedjehuset efter rengöring.

Jag har läst olika trådar om vilken olja som skulle vara bra, och här nämns "RedLines chaincase".
Den hittar inte jag men jag hittar en som kallas "Transm 75W140 NS Gear Oil" i Redliones sortiment.

Är det samma som ni menar?
Är den jag nämner lämplig för ändamålet?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Vanlig transmissionsolja på närmaste mack fungerar utmärkt, kört de på alla maskiner jag haft utan problem!

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Ser att någon rekommenderar Castrol SAF-XJ. Reagerar lite på det då den är framtagen för slutväxlar med diffbroms/lamelldiff.
Kör på den i min bmw som körs i konbana och drifting, vet inte om den är riktigt lämplig för "vanlig" transmission då det är "Limited Slip Diff" -tillsatser i den.