Olja till Rev?

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Tja tänkte kolla vad man ska ha för sorts olja vilkry märke osv i skotern =)

Skotern jag har nu så körde förra ägaren på OKQ8:s Super TT olja,vissa
säger att man ska köra med samma olja eller gör de något om man byter olj dvs tömma behållaren?

// Mvh Tomas :hmmmm:

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jag har då aldrig brytt mig om å tömma behållaren när ja alltid körde på olika oljor förr. Fast numer kör jag ju med Triboron istället!!

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
körde triboron i slutet av vintern och funkade hur bra som helst.
dock är den VÄLDIGT dyr.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ok så det är den oljan man ska köra på då,Triboron?:hmmmm:
Mja... det är upp till dig. Det finns massor av oljor som fungerar utmärkt, som är mycket billigare än Triboron.

Fördelen med triboron är att det inte luktar och ryker lika illa, man kan få nån extra hästkraft och lite extra vridmoment. Plus att maskinen tydligen ska hålla längre.

Nackdelen är som sagt, priset...

Om man använder separatsmörjningen kan man antagligen ställa ner pumpen lite (då ska man veta vad man gör...), för triboron behöver inte blandas 2% med bensinen. Det finns ett skotercrossteam som kör crossmaskinerna på 0,3% triboron med gott resultat vilket visar att det smörjer bra... Kopplar du bort separatsmörjningen och blandar triboron i tanken, säg 0,5-0,6% så blir det ju inte så dyrt, men det kanske är lite trist att hålla på med... Själv gör jag dock så på gammel-Lynxen.

Det finns ett antal trådar här på forumet sen tidigare om oljor. Kolla dom. Själv körde jag XPS-oljan i min REV som jag hade förut, funkade fin-fint, som de flesta andra oljor!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du behöver INTE tömma nå behållare..du fyller på med den olja du tkr.så länge oljan är avsedd för 2T är de ingen fara... jag kör själv med Statoils olja och har även slunkit ner nån OKQ8a olja oxå.. även shell osvosv..

tribon har ja hört att de är riktigt bra, aldrig vågat testa själv=) men som dom säger så om du kör med rätt blandning på den oljan så blir de inte nå dyrare än med vanlig olja

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
du behöver INTE tömma nå behållare..du fyller på med den olja du tkr.så länge oljan är avsedd för 2T är de ingen fara... jag kör själv med Statoils olja och har även slunkit ner nån OKQ8a olja oxå.. även shell osvosv..

tribon har ja hört att de är riktigt bra, aldrig vågat testa själv=) men som dom säger så om du kör med rätt blandning på den oljan så blir de inte nå dyrare än med vanlig olja

När du säger rätt blandning,jag har juh en separat behållare kan jag påverka blandningen på annat sätt?:hmmmm2:

6

600xrs

Jag kör med OKQ8 Sprint olja i min maskin, kostar drygt 500kr för 20liter och funkar utmärkt för mig.