Articat oem helsyntyet oljan som fanns för ca 4 år sedan var rena döden för motorn! Jag vet inte om det är usa oem olja eller den svenska? Men jag kör inte vare sig den svenska eller usa ac oljan för säkerhets skull. Den kan vara förbättrad nu men jag changsar inte.
Problemet var inte smörjproblem, men den rostade vevaxeln o lagren. När jag tog isär min motor för några år sedan var vevaxeln skrämmande rostig och då hade förre ägare kör AC olja. Vissa lager högg när man snurrade dem.
Det är ett känt problem med många helsynteter för det bildas luftbubblor när de står stilla. Delsyntet och mineralolja är säkrare alt mot rost ivf men de är däremot inte lika skyddande under gång.
Helsynteter som jag och nära kontakt med firma som säljer skotrar kommit fram till inte rostar vevlager är.
1. Aspen helsyntet = mycket fet skyddande yta under förvaring man behöver inte konservera motorn över sommaren. Detta baserat på säkert över 1000 isärskruvade motorer på olika antal mil körda,,,aldrig en rostfläck!!
2. Payback challenger = Fetaste yta jag någonsin sett på vevaxel och cylinderväggar. Jag skruvade isär min motor efter den stått ute under presänning hela sommaren och motorn var helt fet och rostfri.
3. Klotz usa oljer helsyntet är också fet = Rostar inte veven. Klotz är känd för att vara världens bästa olja för tvåtakt.
3. Yamalube som är en delsyntet visserligen men den vet jag också med säkerhet inte rostar motorn och den skyddar motorn bra under gång.
Jag vet folk på usa forum har kommit fram till fler oljer som inte rostar. Jag kan bara stå för ovan nämda oljer och garantera att de inte rostar.
Många vevras beror just på att oljerna gör rostgropar i lagerytor och folk förstår inte varför veven skär,,inte lätta att veta heller och syns inte heller om man inte tar fram en lupp och studerar lagren.