Olja?

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
Statoil delsyntet är stenbra för livslängden på motorn. Men den ryker och luktar för mycket för mig ivf.

Ju hårdare man kör dessto högre flampunkt ska man köra. Kör man för sävligt ,låga varv kan oljer med hög flamtemp tendera att sota och ryka en hel del men det är väldigt olika mellan märkena.

Vet man med sig att man kör låga varv eller har en motorsvag fläktkyld motor funkar låg flampunkt bäst. Alt från 50-70gr är bra för låg effektsmotorer, typ båtmotorolja funkar bra för den har låg flampunkt och förbränns tidigt.

Jag tycker runt 80-100gr flampunkt är bäst allround temp för större delen av åkningen ligger inte motorn på fulla varv.

Kör man tävling cross bör man köra 115gr + flamtemp.
va är de för typ av olja som har 115gr + flamtemp som du siger måste ju va ruskig o_O
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
va är de för typ av olja som har 115gr + flamtemp som du siger måste ju va ruskig o_O
115gr finns sällan på macken så att säga. Man måste beställa från USA Klotz olja för dragrace eller skotercross. Finns även Amsoil från USA som har höga flampunkter.

Men en olja som har förvånansvärt hög flam är Skidoo brp Helsynteten som ligger på 110gr.
Och även Paybacks snopro "klon" av brp oljan ligger på 110gr.

Varför dem har så hög flampunkt har jag inget bra svar på? Men om skidoo har den oljan som krav för garantier lär det vara många fördelar med den.

Jag har kört Payback snopro för lite för att veta om den sotar ovanligt mycket eller ryker kraftigt vid olika åkningar.

Ni som kör skidoo kan säkert svara på om brp helsynteten sotar avgasportarna ovanligt mycket eller ryker mer än andra oljer.
 
W

wettrob

Jag kör då på denna, har inte haft problem med förra skotern då jag körde denna så fick blir den igen.

5L 275kr om jag minns rätt.
 

Cthulhu

Välkänd medlem
1 feb 2013
122
0
6
Sävast
www.nhservice.se
Helsyntetisk Motul var iaf ifjol samma olja som AC oem olja i Sverige, AC oem olja från USA är nå annat.
Texaco oljan funkar oxå bra.

Arctic specificerar mig veteligen inte speciella krav eller fabrikat på 2t olja för garantin.

Jag körde Motul på min m800 ja hade ifjol.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.765
844
113
Kramfors
Articat oem helsyntyet oljan som fanns för ca 4 år sedan var rena döden för motorn! Jag vet inte om det är usa oem olja eller den svenska? Men jag kör inte vare sig den svenska eller usa ac oljan för säkerhets skull. Den kan vara förbättrad nu men jag changsar inte.

Problemet var inte smörjproblem, men den rostade vevaxeln o lagren. När jag tog isär min motor för några år sedan var vevaxeln skrämmande rostig och då hade förre ägare kör AC olja. Vissa lager högg när man snurrade dem.

Det är ett känt problem med många helsynteter för det bildas luftbubblor när de står stilla. Delsyntet och mineralolja är säkrare alt mot rost ivf men de är däremot inte lika skyddande under gång.

Helsynteter som jag och nära kontakt med firma som säljer skotrar kommit fram till inte rostar vevlager är.

1. Aspen helsyntet = mycket fet skyddande yta under förvaring man behöver inte konservera motorn över sommaren. Detta baserat på säkert över 1000 isärskruvade motorer på olika antal mil körda,,,aldrig en rostfläck!!

2. Payback challenger = Fetaste yta jag någonsin sett på vevaxel och cylinderväggar. Jag skruvade isär min motor efter den stått ute under presänning hela sommaren och motorn var helt fet och rostfri.
3. Klotz usa oljer helsyntet är också fet = Rostar inte veven. Klotz är känd för att vara världens bästa olja för tvåtakt.

3. Yamalube som är en delsyntet visserligen men den vet jag också med säkerhet inte rostar motorn och den skyddar motorn bra under gång.

Jag vet folk på usa forum har kommit fram till fler oljer som inte rostar. Jag kan bara stå för ovan nämda oljer och garantera att de inte rostar.

Många vevras beror just på att oljerna gör rostgropar i lagerytor och folk förstår inte varför veven skär,,inte lätta att veta heller och syns inte heller om man inte tar fram en lupp och studerar lagren.
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Har kört Klotz under flera års tävlande med cross och även prövat det i skotern, oljan är utan tvekan bra.. Men den är gjord för att köras hårt gör man inte det tycker jag inte den är någon höjdare helt ärligt..
Minns inte flampunkten på den, men gissar den är ganska hög och Klotz oljan blir även riktigt seg i kyla.