Oljeblandning mm. Lynx Rave 643 -92

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Hallåja!
nu så har jag köpt mig en Lynx Rave 643, en 92 som det är instoppat en SKS boggie i, jag vet inte vilken årsmod på den, och på detta en bombardier högkamsmatta 345cm lång och 44mm kammar.. nu är det så att boggin är lite slapp.. den liksom hänger mitt i, den fjärdarr inte upp helt, och ibland så är den helt platt.. ad är det för fel??

sen så är det så att det har gjorts försök av tidigare ägare att koppla bort oljan. går det på denna=? han trodde inte det och lät bli.. kan man göra det? koppla bort oljan så man kör oljeblandat? å visst är det oljelampan som är imellan mätarna??

är det någon som vet var jag kan köpa mig en handbok till denna skoter???

Tack på förhand !!
//Jögga

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Oljeblandning mm. Lynx Rave 643

Hej!

Vet inte exakt hur det ser ut på din maskin, men oljelamparn är en röd lampa...du kan även ha en blå (helljus) o. en grön (handvärme).

Separata oljesmörjningen går att koppla bort. Ett exempel är att helt sonika plocka bort pumpen å sen göra en täckplatta att sätta över hålet.
OBS: Kopplar du bort oljesmörjningen så måste du ändå ha kvar en oljeburk (räcker med 2-3 dl) för att smörja slid-axeln bl.a.
(det är de grova slangarna, en går in ovanför oljepumpen o. en under). Den som går in på översidan av pumpen låter du gå in i överkant på oljeburken o. den undre får en anslutning rakt under burken.

Lycka till!

rave_643

Medlem
17 feb 2010
12
0
1
töre
Hallåja!
nu så har jag köpt mig en Lynx Rave 643, en 92 som det är instoppat en SKS boggie i, jag vet inte vilken årsmod på den, och på detta en bombardier högkamsmatta 345cm lång och 44mm kammar.. nu är det så att boggin är lite slapp.. den liksom hänger mitt i, den fjärdarr inte upp helt, och ibland så är den helt platt.. ad är det för fel??

sen så är det så att det har gjorts försök av tidigare ägare att koppla bort oljan. går det på denna=? han trodde inte det och lät bli.. kan man göra det? koppla bort oljan så man kör oljeblandat? å visst är det oljelampan som är imellan mätarna??

är det någon som vet var jag kan köpa mig en handbok till denna skoter???

Tack på förhand !!
//Jögga
det blir nog ganska svårt att ta bort olje pumpen.för jag har forskat om det och dom säger att dom är i motorn.hade själv tänkt att ta bort den men det blir nog inte fören jag måste byta kolvar:)

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
det blir nog ganska svårt att ta bort olje pumpen.för jag har forskat om det och dom säger att dom är i motorn.hade själv tänkt att ta bort den men det blir nog inte fören jag måste byta kolvar:)
Den här tråden är ca 7 år GAMMAL...!

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
haha ja mäkta snyggt trådlyft :)
sicken gröngöling man var.. ojojoj..

men ag kan avslöja för dig rave_643 att de e ingen match att ta bort oljepunpen. De e bara att ta bort den, snida dit en platta och så äre klart.
Man måste dock setill att den får behålla oljan i vevhuset, detta gör man enkelt genom att dra en slang mellan övre och nerdr inloppet i vevhuset..