oljeförbrukning på 800

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
hejsan har en fråga är det fler som har hög oljeförbrukning på sina 800 power tek motorer jag har.
har pratat med ett par återförsäljareoch dom säger att det ska vara så
och nu läste jag i en amerikansk tidning (SNOW TECH) att det inte alls ska va så fritt översatt så står det typ:
jag har en 05 800 som drar 20:1 i olja många av mina vänner har samma förbrukning ska det inte vara lägre typ 30:1 eller40:1 stifften ser bra ut och maskinen går bra men det blir dyrt med olja.
svar:
vi har sett att armen på oljepumpen öppnar för mycket så den få för mycket olja över hela registret vi har lyssnat om det och dom säger att vissa har haft problem och dom har bytt ut hela pumpen och inte bara armen för dom kommer som en enhet så kontakta din återförsäljare för utbyte
för så mycket olja ska den inte ha.

är det nånn som är bättre på att översätta så kan dom gärna få göra det men ungefär så stog det
måste bara göra lite reklam för den skoter tidningen den är bra mycket teknik snack bara ett fel den är på fel språk.
skriv gärna om ni har liknande problem med hög oljeförbrukning och svart snö under den när man ska åka i väg.
eller kanske bara är jag som tycker den dra i sig olja

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Hej!
Det finns en justerskruv på vajern till oljepumpen, den ska inte ha 1:20 .
Hade samma förbrukning på min när den var ny efter några justerimgar ligger den på 1:33 - 1:38.
250 mil utan andra problem.

E

ejwbegysv

På de 800 jag har sett så ställer du oljemängden på vajern.. står i instruktionsboken hur många milimeter du ska ha där..

lwe

Aktiv medlem
2 dec 2004
71
0
6
Gävle
Instruktionsboken?

Vart får man tag på en sån till en -01áns summit 800?
Tacksam för svar!

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
jo det är klart man kan justera på vajern men vajern drar i en arm och den har vad jag förstår fel vinkel så den får för mycket på mellanregistret
få se om jag får tid i helgen så ska jag skriva av inlägget ord för ord

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
ejwbegysv skrev:
På de 800 jag har sett så ställer du oljemängden på vajern.. står i instruktionsboken hur många milimeter du ska ha där..
Och följer man ditt råd här så kommer garanterat motorn att få antingen för lite eller för mkt olja ändå.
Det finns en service bulletin på oljepumpswire justering. Ta kontakt med er återförsäljare.