Oljepump

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
När jag köpte min skoter hade förra ägaren kopplat ur oljepumpen av någon anledning.
Då undrar jag är det någon ide att koppla in den igen?
Enda fördelen jag ser med att ha oljepumpen inkopplad är att man slipper blanda oljan direkt i bensinen, det spelar ingen roll för mig, gör jag det själv så vet jag att den får sina 2% olja.

Det är väl inget som kan gå sönder utan oljepumpen??

Last edited:

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Jag tycker inte att du ska koppla i pumpen igen. Största anlednigen att gammla skotrar skär är att olje pumpen lägger av..

emilh

Aktiv medlem
8 okt 2006
54
0
6
Örebro
Man bör inte koppla ur oljepumpen om den funkar, bara för att man är slö eller vad det nu är för anledning.
Om man blandar 2% direkt i bensinen har du ju en konstant oljetillförsel, men behovet varierar ju om du står på tomgång eller myskör, eller racer över sjön, Det är ju det varierande behovet som pumpen tillgodoser.
med andra ord kommer en blandning i bensin inte vara lika bra som fungerande oljepump

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Man bör inte koppla ur oljepumpen om den funkar, bara för att man är slö eller vad det nu är för anledning.
Om man blandar 2% direkt i bensinen har du ju en konstant oljetillförsel, men behovet varierar ju om du står på tomgång eller myskör, eller racer över sjön, Det är ju det varierande behovet som pumpen tillgodoser.
med andra ord kommer en blandning i bensin inte vara lika bra som fungerande oljepump

Men en tvåtaktare ska väl alltid ha 2% olja vare sig den går på tomgång eller på fullgas?

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Vill du koppla in pumpen så kan du ju fortsätta köra med olja i bensinen till att börja med, häll i lite olja i oljebehållaren och dra ett streck med någon lämplig penna där nivån ligger. Ser du sedan att det minskar så fungerar pumpen. Ryker den dessutom rejält under tiden du kör med både olja i soppan och separatsmörjning så är ju även de ett tecken på att pumpen funkar som den ska. Glömm inte att lufta pumpen innan bara, finns en liten skruv ovanpå pumpen som du skruvar ur och ser till att det börjar rinna olja ur den.

Lycka till!