"Oljeskar"

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Har vart med om de flesta saker som vad skoter innebär...
Men nu har jag fått nå nytt...

Nya kolvar osv = jag körde med 5% oljeblandning. (lite overkill men blev fel när jag blanda i tanken).

Körde 1mil igår, kom hem lät den stå på tomgång en stund innan jag stängde av..

Stått ute ~10minus över natten.. Skulle ut nyss o dra igång skrället..
O jälvart va tungt de var, orkade hack för hack dra ut snöret.

Skruva ur T-stiften. Orkade knappt skruva ur dom för hand pga oljerester i gängorna..

Testade dra igen. Nu vart kompet ungefär som normalt..

Skruva av toppen.. Å cylinder väggarna var täckta av oförbränd oljefilm.. Som klibba ihop kolvarna med cylinderväggarna..

Någon som fått de samma?

:beer:
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
vad hade du för olja,, låter som en väldig brist på kvalite på den oljan.....
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Låter skumt att det ska bli så vid endast 5%. Har själv kört med 5% någon gång och det har inte hänt något liknande. Vad var det för olja?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har lyckats med samma sak dock med normal blandning med en Valvoline delsyntet olja. Körde skotern å hade den alltid i varmgarage tills en gång då jag ställde skotern hos föräldrarna över natten. Var en -15 dan efter å skotern gick knappt runt då man tog i så de kändes som snöret skulle gå av.

Gick nästan lika tungt med stiften urtagna och märkte också som du att dom var sega att gänga ut ur toppen. Provade lyfta en topp direkt ja fått in den i garaget å de var en kletig hinna på cylinderväggen. Lät den stå ett par timmar i värme å sen gick den att dra igång igen. Bytte sedan olja till Mobil 1 syntet (den röda sorten) å hade inga problem med att den gick tungt oavsett temperatur nå mer den vintern.

Förövrigt så rann den ju nästan inte alls oljan när ja tömde den ur behållaren efteråt heller.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har lyckats med samma sak dock med normal blandning med en Valvoline delsyntet olja. Körde skotern å hade den alltid i varmgarage tills en gång då jag ställde skotern hos föräldrarna över natten. Var en -15 dan efter å skotern gick knappt runt då man tog i så de kändes som snöret skulle gå av.

Gick nästan lika tungt med stiften urtagna och märkte också som du att dom var sega att gänga ut ur toppen. Provade lyfta en topp direkt ja fått in den i garaget å de var en kletig hinna på cylinderväggen. Lät den stå ett par timmar i värme å sen gick den att dra igång igen. Bytte sedan olja till Mobil 1 syntet (den röda sorten) å hade inga problem med att den gick tungt oavsett temperatur nå mer den vintern.

Förövrigt så rann den ju nästan inte alls oljan när ja tömde den ur behållaren efteråt heller.

Där har vi svaret! EXAKT samma har jag..

Valvoline SKIT delsyntet.. Aldrig mer säger jag..
Ska börja köra på nån vettigare olja.. Smakar de så kostar de!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Mmm kan nog var en bra ide helst nu när allt e "nydonat" på din maskin oxå =)
Men Valvoline är så ***** snikna.. Står Syntetich blended (stavning) på deras flaskor.. Vilket jag uppfatta som "helsyntet" när jag köpte den..

Nu har jag Valvoline HELSYNTET.. Hoppas de funkar lite bättre. Känns onödigt o slänga 10liter olja :(
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Läste nån test i nån skotertidning där dom testade oljor o hör o häpna så va statoils 2t bland top 3 av bästa skoterolojor... fast jag kör med motul jordgubb =P det är manligt =P
 

larsson91

Välkänd medlem
4 jan 2009
186
0
6
hej,

har sedan jag fyllde på "valvoline delsyntet 2t" hafft problem med att den surar ner sig, tagit bort stiften o dragit, torkat av satt dit stiften och utan primer/choke surar den ner sig på 3 drag, har gjort detta säkert 25 ggr, men det startar inte trots gnista.

bytte nyss kolvar, gjorde ren förgasarna o pumpen, gnista finns.

kan det ha o göra med oljan?

har lämnat inden så då får jag väll hämta hem den och testa eller.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
hej,

har sedan jag fyllde på "valvoline delsyntet 2t" hafft problem med att den surar ner sig, tagit bort stiften o dragit, torkat av satt dit stiften och utan primer/choke surar den ner sig på 3 drag, har gjort detta säkert 25 ggr, men det startar inte trots gnista.

bytte nyss kolvar, gjorde ren förgasarna o pumpen, gnista finns.

kan det ha o göra med oljan?

har lämnat inden så då får jag väll hämta hem den och testa eller.
en cross jag hade uppförde sig så när man hade för fet blandning, dock var ju den känslig men vid kanske 4-5% så kom man max 100 meter sen var t-stiftet surt
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Där har vi svaret! EXAKT samma har jag..

Valvoline SKIT delsyntet.. Aldrig mer säger jag..
Ska börja köra på nån vettigare olja.. Smakar de så kostar de!

Trodde först de var nå fel på oljan som ja köpt. Men de verkar ju va nån fler nu som fått samma problem me den oljan.

Kan tänka mig i ditt fall dessutom med lite "extra" olja att de ska ha gått tungt. Var ju tur att man inte stod mitt uppe på ett fjäll eller nåt när de inte gick att få igång den.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Men Yamaha rekommenderar ju shell ;-)

Körde med den i vipern, aldrig några problem....
Inte ens i Ritsem med -30 på morgonen och säkert betydligt kallare på natten...
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Kör på statoils eller OK Q8as olja, kört på den så länge jag haft motor fordon Cirkus 18år å dem har alltid fungerat kanon.
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Vissa oljor innehåller rätt så höga halter av högmolekyär polyisobutanol (PIB) av en typ som är köldkänslig. dvs, den bildare en gelé på cylinderväggarna vid parkering vid låga temperaturer. Det gör det oerhört tungt att dra ut snöret första draget men det är inte farligt. Moderna oljor anpassade för snöskotrar har en annan balans mellan basolja lösningsmedel och PIB vilket gör de mer lättdragna.

Om man jämför tex. Statoils gammla recingway olja med den ny racingway revolution så går det flera gånger lättare att dra i snöret på morgonen efter en kall natt än tidigare. Båda oljorna är bra oljor men de är designade på olika sätt.
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Men Yamaha rekommenderar ju shell ;-)

Körde med den i vipern, aldrig några problem....
Inte ens i Ritsem med -30 på morgonen och säkert betydligt kallare på natten...

Är det -30 så stannar då jag i husvagnen. Brukar själv vara i ritsem faktist.


Till polarisen körde jag på nån olja jag köpte på lantmanna(granngården heter det kanske nu?), röda flaskor var det. Funkade ypperligt, enda som inte *****des var väl just motorn. Nu till ski.doon kör jag på brps delsyntet olja som jag köpte billigt då lindbloms marina kastade in handduken. 400spänn för 3x3,75L
 

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Om du ska köpa billig olja i större mängder så finns de på skoogsbränsle i luleå på storheden alldeles bakom Europamöbler.

Köpte 10 liter utav statoils lowsmoke olja för 450kr, sen har dom mobil 1 helsyntet i 20 liters dunk för 1600kr om man vi ha lite värre grejer:)

karta:http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=skoogs+br%e4nsle&var=lule%e5&Vkiid=kfeO0fl7tp4%252foe3w890mKg%253d%253d&Vkid=21401668&isAlternateNumberResult=False

Kör också på statoil oljan, riktigt bra pris på den. Tycker dock att den luktar illa om man luktar på den :). Men annars är den bra.