"Oljeskar"

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
jo fy f*n den luktar inte gott direkt ur dunken, men avgaserna har jag då inte märkt av att de ska lukta illa fast dom lämnar man ju bakom sig ändå;P
men mobil 1 oljan dom har på skoogs luktar riktigt bra men då är den en aning dyrare också.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
kör på 3 olika oljor beroende på vad man har till hans

Statoils low smoke -400kr / 10 liter
Arctic AVP - 250kr / 4 liter
Gulf Helsyntet - 165kr / 5 liter
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ang att oljan rinner dåligt i -20 så är det ju så med alla oljor.
prova ställ en dunk motorolja ute i låt säga -20 och prova häll.
och olja ska det ju vara på cylinderväggarna.

men oljan som nu alla här har dömt ut är kanske inte vinteranpassad.
 

Croll__

Aktiv medlem
11 nov 2007
96
0
6
Där snön finns
lånar mig ett svar eller två av någon..

en sommar dag i augusti fick jag och kompisen för oss att köra cross..
hadde tankat fullt 10 liter i en dunk, tömde ca 7 liter i tanken, (kvällen före)
mamma hade köpt Olja till mig Statoil Lowsmoke 2 -takts olja. ja hälde dit ca 3 dl en aningen mindre,. har alltid kört på statoil olja men aldrig lowsmoke.. iaf då efter jag hällt i oljan skakad ejag crossen i styret som jag alltid gjort skruvade åt locket och gick in och la mig, nästa morgon vaknade jag tog på mig skydden och skulle dra i väg gick ut kickade igång crossen, startade som vanligt på första kicken. jag lät den stå på tomgång medans jag tog på mig hjälmen, puttrade då sedan efter landsvägen (150meter) innan jag kom till bya vägen. då närjag svängde upp crossen dog den bara. jag kickade och jag kickade, prövade med och utan choke ingen skillnad.. då när jag lessnat rullade jag hem den. in i garaget rengjorde luftfiltret ingen skillnad prövade med, men stiftet var inte blött och det gnistade fint, till slut då rev jag lös förgasaren, då hittar jag fulla flottör huset med olja.. jag rengör med bensin. och sätter ihop, öppnar tanken , och får se att oljan ligger i botten.. jag häller det dit ca en dl till.. skakar om crossen rejällt, öppnar kranen med slangen fritt, så all olja o slangen rinner ut och bensin kommer, sätter ihop allt som det var, startar då på 3 kicket, varm kör den sen far jag , ca 1,5 mil terräng körning, sen for vi på våran crossbana körde ca 1 och en halv timme. sen for jag till han och lät crossen stå , vi käkade lunch sen bestämde jag mig för att dra mig hemmåt, kickade igång den startade utan problem stack iväg, tog en annan väg hem lättare.. . låg på 6an inte alls toppvarv pumpgasade som vanligt helt plötsligt blir det helstumt, tar på koppling det börja rullar när farten saktat ner släpper jag kopplingen fortfarande stumt stannar av och känner på kicken, den är helstum.. pappa hämtar mig på släp .. jag river gasarn i gen, oljan ligger i hela gasarn igen, och i botten på tanken.. alla munstyck osv i typ täta..

går tillbaka till handlaren,, med kvitto, han sa bara att man måste skaka oljan.. fick inte ens ny liter olja..

Någon ide vad det kan bro på ? * nu är crossen bytt vevstaks lager på, och kolv som sprack, + lite andra små saker.
hoppas inte att min fråga skadar dig isf flyttar ajg den.

Mvh ..
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Förstår inte varför du skulle få ny olja för.
Kör på annan olja om du är inte är nöjd med nuvarande. :)
Alltid kört med shells oljor, VSX, ultra 2/4, sno scooter och allt vad de nu heter.
Aldrig några problem.
 
23 feb 2009
12
0
1
Njutånger
Jag har kört crossen på Castrol Power1 Racing, den funkar kanon, men visst, kostar ju 200kr/L med. Men hellre det än motorras.

Brukar väl vara vissa standarder oljorna ska uppfylla på vissa motorer, JASO tror jag det heter.