om man tippar med en 4 taktare

grodan boll

Medlem
30 sept 2011
48
0
1
om man tippar med en 4taktare så rinner ju oljan från tråget ut i cylindrar och andra delar ,kan det lättare blir det motor haveri å liknande.
dock mest nyfiken!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det är torrsump på fyrtaktarna, så det ligger inga mängder med olja i tråget utan bara såpass att det smörjer veven-ett ickeproblem alltså.

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Bara han stänger av motorn så snabbt som möjligt när han tippar är det inga problem.

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Inga större problem att tippa då olja finns i en separat tank och pumpas in och tillbaka

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Dock kan det rinna ut olja via luftfiltret...som kan leda till att man har för lite olja i oljetanken. Finns ju dock ett kit med en ventil som stänger denna väg för oljan att rinna ur då man ramlar av skotern

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Dock kan det rinna ut olja via luftfiltret...som kan leda till att man har för lite olja i oljetanken. Finns ju dock ett kit med en ventil som stänger denna väg för oljan att rinna ur då man ramlar av skotern
Är de en manuell ventil eller en elstyrd? Var kan man få tag på detta? Såg en här på forumet som hade ett snöre till en ventil och de fungerar väl säkert men de känns lite B.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det är ett helt kit. Finns att köpa på Yamaha, "rollover valve kit" tror jag det heter. Det är elektriskt.

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Upplevde inte det som ett problem med min Phazer RTX, rullade ett antal gånger med den utan att det hände nåt, möjligtvis att den slog av sig själv om man inte var snabb nog..

Angående din kompis panik känner jag igen mig lite, känns ju inge bra att låta skotern ligga där på sidan!!

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
om man tippar med en 4taktare så rinner ju oljan från tråget ut i cylindrar och andra delar ,kan det lättare blir det motor haveri å liknande.
dock mest nyfiken!
Har voltat med en Diesel Golf den fick ligga upp och ner på taket några timmar. Sen när jag samlat ihop ett gäng kompisar som hjälpte och välta tillbaka den på hjulen starta jag och den gick hur fint som helst.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Upplevde inte det som ett problem med min Phazer RTX, rullade ett antal gånger med den utan att det hände nåt, möjligtvis att den slog av sig själv om man inte var snabb nog..

Angående din kompis panik känner jag igen mig lite, känns ju inge bra att låta skotern ligga där på sidan!!
Jag låg på sidan med min Venture Mp jag hade förut och det ram ut rätt bra med olja. Påvägen hem så när det var lite lutning varnade den för låg oljenivå.

krull_91_

Välkänd medlem
12 sept 2006
116
0
6
Lycksele
Hej! Jag tippade med min skoter igår och det rann ut olja ur luftfiltret, ca 0.5 liter.. Är det någon fara med skotern om man bara fyller upp olja och torkar ur luftfiltret?