Omdömen och tankar kring M800 2012

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Grymt kul att ni delar med er av era erfarenheter. Inte många negativa saker om denna maskin än. Mest verkar de vara styrningen folk stör sig på. Jag har varit och kollat lite på en nu och jag upplever teleskophöjaren lite glapp. Är den sån eller är de inget man tänker på?

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Tack stefan för infot.
Jo teleskopdelen lite glapp tror int man tänker på detta.
God jul allesamman.

krilleprupp

Välkänd medlem
7 mar 2011
140
0
6
Glappet i styrningen märker du bara hemma i garaget och aldrig under åkningen så det är nog inget du ska bekymra dig över.

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Tack för tydlig info Stefan, Låter som att vi kommer få bra säsonger på våra Arcticar, Fler inputs är gärna välkommet, oc ang styrglappet så känne rman ej det vid körning utan som"krilleprupp" sa så märks det bara i garaget. GOD JUL!

jacke550

Medlem
24 okt 2010
30
0
1
Angående styrningen...

Under teleskop delen går stagen att flytta för mindre utväxling. Jag ska prova det och känna hur det känns. Inte för att jag stör mig så mycket på hur det är nu. Finns extra hål på den inre länken och den yttre där kulleden går att flytta mellan.

se: http://riderasmussenstyle.blogspot.com/search?updated-max=2011-10-29T21:11:00-07:00&max-results=7

Bild på länkage.
Har nu justerat styrstaget på ytterhålet och styrstången på inner hålet vilket betyder max. Detta gav uväxling 1:1 känns det som. känns normalt vid körning dock så går det ganska tungt funderar på att backa ett hål på styrstången till det mittersta hålet och testa. Men ska prova några mil som det är först.

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
Efter en stunds botaniserande i skogarna runt kiruna kan jag bara säga, jävlarns fin maskin att leka med :)
Ang glappet i styrningen, inget jag tänker på när jag kör. Hade samma glapp på min Cf800-10.
Dock kan jag rekommendera att montera lös hela styrstången och förstärka där alu - stål möts med tex ett rundjärn innuti. Lyckas man bryta av den här oxå som CF'n så finns det alltid en risk att den brinner upp eller möter en tall.

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
wizziz kan du beskriva lite mer angående förstärka styrstången, är det teleskopdelen du menar?
beskriv lite är du snäll :)

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
Ok, om man tittar på hela konstruktionen från teleskopet och ner till där den iaf tidigare fästes i chassit.
Teleskopet är som en del i alu/konstig legering. För att sammanbinda det med biten i stål som går ner och fästs i chassit så har dom som hål i ena biten som fylls upp med svets. Alu - Stål går som bekant inte att svetsa ihop.Just under detta var det min styrstång gick av. Så fixade en bit 18mm rundjärn tror jag det var. Körde ner i röret och svetsa helt sonika ihop det. Måste demontera lite på maskinen och se om denna har samma försvagning. Var helt klart för tunt material i röret där, hade varit ett mindre helvete att få ihop det utan en solid metalbit inuti röret, iaf om man som jag ALDRIG vill vara med om det igen. Sabbade en av de bästa skoterdagarna i mannaminne här uppe :)

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
Oj, hittade bilderna på rasmussens blogg. Ser inte ut som denna är lika svag som den gamla. Förövrigt var det samma sak som hände för han i Slednecks när styret lossna. Så rekomendationen att göra detta ingrepp gäller nog bara de med den gamla designen på teleskopet :)

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
Testat maskinen några mil efter både guppig led och hyfsat nysmort. Älskar den här nya framvagnen, och resten av maskinen oxå för den delen. MUMS!

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Idag fick jag äntligen nöjet att provköra en helt ny m800 i tre mil. Måste säga att de va ett sant nöje och att de börjar luta mer och mer mot att nästa maskin blir en sån.

Grymma dämpare och en motor som levererar riktigt bra. Finns inte mycket att anmärka på med denna maskin. Skulle vara styrningen som flera andra också nämnt.

Vad har ni för förbrukning på era maskiner?

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
OK, de lät inte så farligt. Kan vara bra att veta ungefär var dom ligger då tankmätaren inte verkar vara så pålitlig de lilla jag sett av den.

På dom tre milen jag körde visade den allt mellan fullt och tomt. Ska tilläggas att den va fulltankad när jag började köra.