Vägverket har inte mycket med saken att göra.
Dom vet ingenting och kommer bara att hänvisa dig till Svensk Bilprovning AB.
Så ta kontakt med närmaste SBP. Tala med en besiktningsingengör.
Då får du veta att maskinen ska ha EU-godkännande. Alltså ett papper på att fordonet motsvarar tillverknings standard för EU.
Detta får man hos den svenska importören.
Dock inte hos Ski-Doo eller Yamaha.
Du ska även ha BÅDA registrerings handlingarna från Finland.
Samt en överlåtelse från den Finska ägaren.
På vissa stationer räcker det med att du har ett intyg från en återförsäljare i Finland att skotern uppfyller EU-kraven.
Men på dom flesta stationer så räcker inte detta intyg. Man måste ha ett intyg från Generalagenten. (Importören)
Eller från fabriken. Dock ska intyget vara på svenska. Alt. översatt. Något annat språk godkänns inte.
Vissa märken har i instruktionsboken ett EU-intyg för skotern.
Använd det intyget. Men då måste du ha en instruktionsbok.
Med vissa stationer menas. Övertorneå, Kiruna och Gällivare. Dessa stationer utför registrerings besiktningar på löpande band. Man har också lokal kännedom om återförsäljaren i Finland. Oftast.
Jag har varit på besiktingen vid tre tillfällen med en finsk registrerad skoter. Utan att få den godkänd. Det är inte så bara.
Men KOLLA med besiktningen på din ort. OCH TA MED ALLA DOM PAPPER SOM DOM BEGÄR. Saknar du något papper. Så kan du glömma att få den registrerad.
Kostnaden är ca 3000 kronor inkl vägning av skotern.