Orsaker till att en skoter ryker mycket?

Joffo

Medlem
26 jan 2007
8
0
1
Hej, jag undrar om en skoter ger ifrån sig mer rök i avgaserna om det börjar bli slut på bensin? Är det så att bensinen blir mättad av olja när det nästan är slut?.

Undrar eftersom jag nyss köpt mig en Yamaha Venture 700 2003 och den rykte som bara den när jag hämtade den. Det var i princip slut på bränsle då, körde bara upp den på släpet och sen av så var det slut.

En annan sak om just den skotern. Den varvar väldigt högt innan den åker iväg skall det vara så?

Skotern har gått ungefär 300 mil.

Som ni märker är jag en riktig nybörjare inom skotrar, har aldrig ägt en förut...

Uppskattar alla trevliga svar!:eek:
 
J

JagLuktarGott

Nästa alla skotrar ryker väll mycket när dom är kalla, och ang att den varvar mycket så antar jag att det sitter ett variatorkitt på den.. och då är det ju meningen att den ska ha ett högre inslagsvarv för att den ska vara snabb i starten. Men hur många RPM varvar den innan börjar röra på sig då? Kan ju hända att den är sådär orginal. :)
 

Rednek

Välkänd medlem
29 aug 2006
138
1
6
Ska varvet verkligen vara så högt? Min sx 600 sticker vid 4500 och den är de v-kitt på...
 

Joffo

Medlem
26 jan 2007
8
0
1
Nej den ryker inte när jag åkt ett tag, det är inga problem med skotern, förutom en trasig stötfångare:eek:. Tack för visat intresse.
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Hej

Jag brukar ju göra tvärtemot dom flesta och vikta på min variator så den slår in tidigare, yamaha har ju oftast hål i sina vikter så man kan nita dit extra tyngd, då slår den in tidigare, kanske neråt 3200? och då känns dn inte så "hysterisk", visst den blir lite svagare men jag gillar att kunna smyga iväg och sen håller jag hellre hög fart på leden än att åka omkring och spinna, du har ju en sporttourer dessutom...

Mvh//Johan