Palla upp skotern?

axelvonlinnet

Aktiv medlem
10 jul 2007
66
0
6
Tjenare, skall jag palla upp skotern bak eller både fram och bak nu innan vintern? Har precis köpt skotern har bara pallat upp den där bak just nu men finns det någon mening att palla upp den fram när snön snart är här förhoppnigsvis? Eller skall jag inte palla upp den något alls? Har hört att man ska palla upp både fram och bak annars kan framvagnen bli lite hängig om detta stämmer :confused::confused::confused:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Det är väl en smaksak. Jag har pallat upp den bak och lagt 2 brädor under skidorna. Detta för att den inte ska frysa fast så infernaliskt när det blir kallt.

Du avlastar ju fjädrarna litegrann om du lyfter upp den men jag synar att det är någon egentlig vinst.
 

axelvonlinnet

Aktiv medlem
10 jul 2007
66
0
6
Du menar alltså att det inte är någon vits med att palla upp den fram nu när vintern är snart på väg eller?
 

axelvonlinnet

Aktiv medlem
10 jul 2007
66
0
6
hehe ;P Men så det är inte nödvändigt att palla upp skotern fram nu? Har haft den upp pallad bak i cirkus 1,5 vecka kanske men vad tror ni? ;P Vill inte att framvagnen ska bir hängig eller något.
 

zl_600_efi

Välkänd medlem
24 sept 2006
136
0
6
Uppsala
igentligen ska man släppa på all spänning å palla upp på sommarn, men nu kan du ju palla så skotern är i luften så fjädrarna är så mycke ute som möjligt
/Robin
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning i ämnet, men jag ser det såhär:
Jag tror inte du "sparar" på fjädrarna något genom att palla upp maskinen, utan jag gör det mest för att förhindra fastfrysning/skydda matta o. skidor från fukt, beväxning etc. underifrån. Se på bilar t.ex....de står år ut och år in på sina fjädrar, inte är det någon som pallar upp sin bil över natten inte? Visst måste man ibland byta nån fjäder i bilen, men då har den oftast rullat flera gånger längre än någon av dagens skotrar nånsin kommer att göra. Pallar man upp bilen t.ex. över vintern då är det ju oftast för att spara på däcken!
Men jag kanske har fel?
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jo, det är ju mest för mattans skull jag pallar upp den med. Fukt och jäkelskap som gör så att det blir mossa eller något. Har aldrig pallat upp fram men det är ju bladfjädrar där, men dom kan man ju vara rädd om med ;)

Hade jag vinterförvarat en bil så hade jag ställt den på fyra pallbockar så inget tryck på fjädrar och däck uppstår.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning i ämnet, men jag ser det såhär:
Jag tror inte du "sparar" på fjädrarna något genom att palla upp maskinen, utan jag gör det mest för att förhindra fastfrysning/skydda matta o. skidor från fukt, beväxning etc. underifrån. Se på bilar t.ex....de står år ut och år in på sina fjädrar, inte är det någon som pallar upp sin bil över natten inte? Visst måste man ibland byta nån fjäder i bilen, men då har den oftast rullat flera gånger längre än någon av dagens skotrar nånsin kommer att göra. Pallar man upp bilen t.ex. över vintern då är det ju oftast för att spara på däcken!
Men jag kanske har fel?
Så där resonerar jag med, på sommrarna så brukar jag sätta en pallbock under bakre lyfthandtaget på skotern så mattan går fritt osså presenning över (ståendes i garage) och brädor under skidorna, mellan svängarna på vintern då man parkerar den i garaget så brukar jag ta en bräda och ställa på högkant och lyfta den ibak.

Bilar som man vinterförvarar brukar då jag bara ta ur batteriet alt. haka av minuspolen på och kanske öka trycket lite i däcken. Palla upp en bil är nog rätt dumt det man eventuellt teoretiskt man skulle kunna vinna på att spara dämpare och fjädrar väger nog inte upp risken att skada den under om man pallar upp.
Tja har man en gammal rambyggd bil så är det ju inte några problem att palla upp den men tror inte en modern bil mår så bra att stå ett halvår eller så på lyftpunkterna i sparklådorna.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Visst måste man ibland byta nån fjäder i bilen, men då har den oftast rullat flera gånger längre än någon av dagens skotrar nånsin kommer att göra. Pallar man upp bilen t.ex. över vintern då är det ju oftast för att spara på däcken!
Men jag kanske har fel?
Jo, visst har säkert en bil rullat flera 1000mil längre än en skoter, men tänk då hur mycket påfrestning det är på ett par skoterdämpare mot ett par bildämpare..
Speciellet om man hoppar och "buskör"..
100mil på skoter är nog några 1000mil med bil..
Har häller ingen "vetenskaplig" bakgrund på min teori men det är iallafall vad jag tror..

ANG topic, du behöver inte palla upp nu när vinter är nära.. Snön ligger ju.. :)

//Rasmus
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jo, visst har säkert en bil rullat flera 1000mil längre än en skoter, men tänk då hur mycket påfrestning det är på ett par skoterdämpare mot ett par bildämpare..
Speciellet om man hoppar och "buskör"..
Tja det går ju att jämföra hur man kör på crossbana med "farfars" toyota.
Finns bilar som går hårt med, nog bäst att jämföra Crossåkarna med Rallyförarna och touringnissarna med "Farfars toyota" sen vi andra som finns där emellan någonstans.

Innan jag börjar palla upp skotern fram vill jag se bevis vetenskapliga undersökningar svart på vitt hur mycket snabbare en dämpare+fjäder blir kass för den inte har vart utfjädrad i extremläge, men det är mina 2 cent. Var och en blir nog salig på sin sanning. =) Hadet.

(Lite kuriosa: min Ford Granada ifrån 1981 med 14120mil på mätaren har orginaldämpare+fjädrar som inte är dåliga)
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
min har då stått utan pallning vare sig fram elller bak i nån 1-2 månader nu...
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Allra helst om man har höga kammar på mattan så är det ju extra viktigt eftersom annars viker dom sig ju och då är det ju lätt att det blir nån torrspricka på det motsatta håll kammen viker sig åt.
 

Lynxlovah

Medlem
11 aug 2007
20
0
1
Åsele
Tror ni det gör något om jag pallar upp skotern bak bara? För att inte riskera att det blir beväxtning och dylikt? Tror ni det har så stor påfrestningar på framvagnen om jag pallar upp den bak? Eller ska jag bara lägga en spånskiva eller plywood under skotern?
 

axelvonlinnet

Aktiv medlem
10 jul 2007
66
0
6
Tror ni det gör något om jag pallar upp skotern bak bara? För att inte riskera att det blir beväxtning och dylikt? Tror ni det har så stor påfrestningar på framvagnen om jag pallar upp den bak? Eller ska jag bara lägga en spånskiva eller plywood under skotern?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men lägg något under medarna så slipper du att den fryser fast om det kommer snö som blir tö som blir is som blir besvärligt...