Pantera 440 LC ( 1987 ) Motorn går ej som den skall... ?

440lc

Medlem
31 jan 2006
38
0
1
Arnäsvall
Hej!

Jag har en A-C Pantera 440 LC som har nått konstigt fel. Jag har haft den i 2 år nu och har alldrig haft några problem med den. Men nu så har detta CP fel kommit, så här upplevs det;

När ja kör på leden så går den hårt som faan, men så fort ja kör där det är mycket snö å håller full gas så börjar den efter ett tag att blöddra! Men om ja lyfter på huven när den börjar blöddra så går den upp till rätt varvtal igen.
så vad kan det vara som orsakar detta? kan ja göra för att fixa detta?



Det andra felet är att den har börjat "slackta" variator remmar. vad är det troligaste orsaken till detta?

Tack på förhand // Robin
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
När du kör där det är mycke kan det nog komma snö i pipans utblås, detta kan avhjälpas med att nita dit en plåtbit framför utblåset som styr bort snön.
Angående variator remmarna, är det inte ett motorfäste som är dåligt så motorn vrider sig vid gaspådrag?
 

440lc

Medlem
31 jan 2006
38
0
1
Arnäsvall
Hej.
ang motorfästen har ja inte kollat det än. ska göra det när ja kommer hem.

Med det du sa om utblåset kan ju stämma, men det som är konstigt är att om ja lyfter huven medans ja kör å den blöddrar i djupsnön så försvinner blöddret och den går åter upp till toppvarvet. :S
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Hmm, ja det låter konstigt.. Kan den kanske få dåligt med luft eller snö i "lufthålen" på huven så kommer det in frisk luft när du öppnar huven?
 

440lc

Medlem
31 jan 2006
38
0
1
Arnäsvall
hej igen.
har faktiskt tänkt på det, men hur ska ja göra för att lösa detta då?
Nån som har en lysande idee'?

ps. tack för tipset om "utblås plåten"!
 

440lc

Medlem
31 jan 2006
38
0
1
Arnäsvall
ps.
är det nån annans som har nått förslag till varför variatorremmarna går sönder.
förutom mxz's förslag om motorfästen.
 
E

ejwbegysv

ang. rem.. den blir inte överhettad? Hur varm är remmen när den går sönder?
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Kolla så inte motorn har blivit vriden från sin rätta position.
Har den det så blir linjeförhållandet mellan primär och sekundärvariator fel.
Kan även vara någon motorkudde som behöver bytas.
När du kör i lössnö så kan utblåset packa igen så skotern kvävs.
Många nya skotrar idag har en skyddsplåt framför utblåset som ska förhindra detta.
Du kanske kan nita fast en egen!

Mvh/Fusionären
 

440lc

Medlem
31 jan 2006
38
0
1
Arnäsvall
Jag vet inte hur varm den blir riktigt, tänkte inte på att känna efter plus att ja hade handskar på mig...men skivorna var faktiskt riktigt varma brännde mig faktiskt på dom.

så det kan stämma faktiskt, för ja har fixat nya tändhattar så nu varvar den som den ska (8500 rpm), ungefär 1500-2000 mer än tidigare. så den snurrar ju snabbare nu.

Men om det är så att den blir för varm, hur åtgärdar man det då?
 

440lc

Medlem
31 jan 2006
38
0
1
Arnäsvall
ok tack för den fina ideen med plåten. MEN...

Det du sa om utblåset kan inte riktigt stämma just i detta fallet, för det som är konstigt är att om ja lyfter huven medans ja kör å den blöddrar i djupsnön så försvinner blöddret och den går åter upp till toppvarvet. :S
som om det skulle vara nått med luften eller nått:S: