Panther 550 -99 Problem

TreoComp

Medlem
2 mar 2007
18
0
1
Maskinen har gått c:a 300 mil och problemet är följande:

Lättstartad både med snöret å nyckeln, men den dör när man försöker gasa. Säger bara böööööö. Har som mest fått upp den i 65-70 km/h på blankis med halvgas, gasar man mera så dör den bara. Kan förre ägaren ha monterat för små munstycken eller är det nåt annat man kan titta efter ?

mvh

skotern00b

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
34
Kiruna
enligt dina beskrivningar går den för snålt! antingen är de skit i gasarna eller så är munstyckerna för små., men testa flytta upp nålarna om de blir nån skillnad. det borde bli lite bättre iaf.

TreoComp

Medlem
2 mar 2007
18
0
1
Snart ett halvår ;) senare så har jag testat lite igen med att flytta upp nålarna, men det blev inte nån skillnad. Kan det ha hänt nåt under transporten (släp c:a 3 mil på halvdålig väg), för den förre ägaren körde upp den lätt på släpet och när jag kom hem så orkade den knappt att ta sig ner av egen maskin.

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
har du rengjort förgasarna? den misständer inte när du försöker gasa fullt?, vad händer ifall du försöker prima/choka medans du gasar fullt?
inge skit i/för luftburken?

TreoComp

Medlem
2 mar 2007
18
0
1
Historien fortsätter.
Efter en helgs skruvande så är problemet fortfarande inte löst.

Gjort följande:

rengjort hela bränslesystemet från tank till gasare + ny fräsch soppa. Men det var inte mycke att rengöra för
allt såg så fint och välstädat ut, inte en uns skit eller avlagring nånstans

kollat luftläckage runt förgasarna med ögona + startgas, ser ok ut

testat utan luftburk/filter

huvudmunstyckena som sitter i heter oef 67, tyckte det borde stå 320 eller nåt liknande. Men det är kanske bytt till nåt piratmärke vad vet jag.

fick faktiskt upp den i 90 vid några få tillfällen då jag pumpade med
gasen några gånger och sen tryckte fullt. Då gick den som en skållad råtta
i ungefär 5 sekunder sen bara böööööööööööh.
Det sitter ju nån slags trottelsensor vid varje gasare, kan det var nåt fel på dom?
En som jag rådfrågade pratade även om nån kontakt som skulle sitta vid gashandtaget och som kunde rappla, men nån så kontakt har jag inte hittat.

hilfe

ps nu är inte blocket.se långt bort

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Har vart med om det några ggr.
Du verkar ha kollat upp det vanligaste.
Men kolla även dessa saker.

Primärvariatorfjädern av?
Saknas det nån bit av kolvstjärten på utblåssidan? Skruva av y-pipan och kolla.
Har utblåset från ljuddämparen tryckts ihop? Avgaserna kommer inte ut.

TreoComp

Medlem
2 mar 2007
18
0
1
Testa och se vad som händer om du ger lite choke när du kör
Det händer inget när jag chokar vid fulla spjäll dvs då den böööööar, utan bara på låga varv. Då får den för mycket soppa vilket borde vara rätt ok.

TreoComp

Medlem
2 mar 2007
18
0
1
Har vart med om det några ggr.
Du verkar ha kollat upp det vanligaste.
Men kolla även dessa saker.

Primärvariatorfjädern av?
Saknas det nån bit av kolvstjärten på utblåssidan? Skruva av y-pipan och kolla.
Har utblåset från ljuddämparen tryckts ihop? Avgaserna kommer inte ut.
Hade faktiskt upp utblåset och kollade på kolvarna och dom såg helt ok ut.
Även ljuddämparn är ok.
Variatorn torde inte spela någon roll om det nu inte är nån jäkla sensor på den som känner av varvtal mm.

Alltså när jag gasar sakta och kommer till ett visst läge med gasen så dör den bara, typ som om man trycker in nödstoppet.
En grej som jag inte testade var att handgasa, dvs gasa direkt med vajern utan att gå via handtaget. Men det verkar långsökt.

suck

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
på min wildcat är det så att man måste brygga den, man kan inte ta isär den bara, då blir det ingen gnista alls! vet inte om det är samma på din, men det borde det vara...

TreoComp

Medlem
2 mar 2007
18
0
1
Yipppiiiiieeeaaaaaa

Det var den där förbenade gashängskontakten som var felaktig.
Kopplade isär kabeln nere vid styrstången (behövde ej byglas efteråt)
Så nu går den som ett spjut igen

Stort tack till alla för er medverkan i felsökningen + ett extra stort tack till wildcat 700-92 i en annan tråd för den slutgiltiga lösningen. :hello::hello: