Tjena,
Eftersom jag nästan bara håller hus här och inte på något bilforum så tänkte jag väl dela med mig av mitt lilla bilprojekt..
Fick denna pärla av mamma när jag slutade nian.. Rätt fräsh då. Bla. ljud för 10k följde med bilen o de uppskattades ju självklart!
Peugeot 205 CTI (GTI) 1.9 '87
Nu har lite över 2år gått och den har mest stått stilla, fått nedslag på besikning osv.
Men den 17 juni kl 10.30 rullade den igenom med prickfritt register.. Och jag hade hakan nere i golvet..
Detta för fick 2 notiser förra gången om rostade balkar... Han var väl trött eller föll för mina valpögon
Nåja, va kommer jag göra med härken då?
Eftersom de är min första bil och inte får något för att sälja den kommer de helt enkelt bli den jag lär mig "skruva bil" med.
Motorn är helt slut.. 0-100 km/h på !!23!! sekunder säger väl det mest... (8.5 sek upger att den ska klara det på)
De där 122 hästarna som ska finnas där under huven från fabrik är nog långt in i pansionen vid de här laget.
Tog mig 4min så hittade jag en ny motor bara 2mil från där jag bor, ska fara o kolla på den här i dagarna.
Annars ska jag leta upp en Mi16 motor då de ska passa rakt av o ligga kring ~150 pollar std.
Nåja.. Rabblar upp en lista som kommer ske:
*Motor ska bytas och den andra ska gås igenom
*Totalrenovera min rostiga och totalslut(a) bakvagn. Däcken pekar innåt = tecken på att den är slut
*Byta till skivbromsar bak
*Rostlaga balkar även ta bort all ytrost och hammarlacka (eller något annat tips?)
*Framdämpare och fjädrar ska bytas
*Skärmbredd och sänka den 20mm
*Kupéfläkt med tillhörande system låter som en gammal diesel motor. Ska bytas
*Endel av inredningen ska även bytas pga slitage.
De var väl allt nödvändigt och lite tråkigt som ska ske, mest "dirty work"...
Kommer även "modda" bilen lite!
De som redan finns är:
*Vita blinkers fram
*Luci ratt
*Svart "tyg" i bilen
*Frächare golvmattor
*Lackade i någon form av snygg blå
Det jag ska fixa:
*Byta ut stolarna är nästan prio 1. Då de som sitter i är ruggit dåliga!
Sportstolar blir det.
*Lexus baklysen (hittat ett par till rätt krus)
*Lacka bromsok runt om
*17" fälgar 215*40*17 (ska fara o hämta ett par i veckan)
*Vita sidoblinkers (ska ta från en saab)
*Byta den där hemska Japsdämparen som sitter där... Huvva!
*Lite små plock som nya pedaler, lacka all plast inne i bilen, ny damask till växelspaken, ny växel"knopp"..
Allt detta kommer inte ske nästa vecka, utan siktar o vara klar till nästa sommar! Skoterprojekt är fortfarande heligaste i mitt hjärta
Känns som jag skrivit mer än 1 ord nu men ska nog bjuda på någon bild också!
Som den står exakt nu:
Hadé
:rock:
Eftersom jag nästan bara håller hus här och inte på något bilforum så tänkte jag väl dela med mig av mitt lilla bilprojekt..
Fick denna pärla av mamma när jag slutade nian.. Rätt fräsh då. Bla. ljud för 10k följde med bilen o de uppskattades ju självklart!
Peugeot 205 CTI (GTI) 1.9 '87
Nu har lite över 2år gått och den har mest stått stilla, fått nedslag på besikning osv.
Men den 17 juni kl 10.30 rullade den igenom med prickfritt register.. Och jag hade hakan nere i golvet..
Detta för fick 2 notiser förra gången om rostade balkar... Han var väl trött eller föll för mina valpögon
Nåja, va kommer jag göra med härken då?
Eftersom de är min första bil och inte får något för att sälja den kommer de helt enkelt bli den jag lär mig "skruva bil" med.
Motorn är helt slut.. 0-100 km/h på !!23!! sekunder säger väl det mest... (8.5 sek upger att den ska klara det på)
De där 122 hästarna som ska finnas där under huven från fabrik är nog långt in i pansionen vid de här laget.
Tog mig 4min så hittade jag en ny motor bara 2mil från där jag bor, ska fara o kolla på den här i dagarna.
Annars ska jag leta upp en Mi16 motor då de ska passa rakt av o ligga kring ~150 pollar std.
Nåja.. Rabblar upp en lista som kommer ske:
*Motor ska bytas och den andra ska gås igenom
*Totalrenovera min rostiga och totalslut(a) bakvagn. Däcken pekar innåt = tecken på att den är slut
*Byta till skivbromsar bak
*Rostlaga balkar även ta bort all ytrost och hammarlacka (eller något annat tips?)
*Framdämpare och fjädrar ska bytas
*Skärmbredd och sänka den 20mm
*Kupéfläkt med tillhörande system låter som en gammal diesel motor. Ska bytas
*Endel av inredningen ska även bytas pga slitage.
De var väl allt nödvändigt och lite tråkigt som ska ske, mest "dirty work"...
Kommer även "modda" bilen lite!
De som redan finns är:
*Vita blinkers fram
*Luci ratt
*Svart "tyg" i bilen
*Frächare golvmattor
*Lackade i någon form av snygg blå
Det jag ska fixa:
*Byta ut stolarna är nästan prio 1. Då de som sitter i är ruggit dåliga!
Sportstolar blir det.
*Lexus baklysen (hittat ett par till rätt krus)
*Lacka bromsok runt om
*17" fälgar 215*40*17 (ska fara o hämta ett par i veckan)
*Vita sidoblinkers (ska ta från en saab)
*Byta den där hemska Japsdämparen som sitter där... Huvva!
*Lite små plock som nya pedaler, lacka all plast inne i bilen, ny damask till växelspaken, ny växel"knopp"..
Allt detta kommer inte ske nästa vecka, utan siktar o vara klar till nästa sommar! Skoterprojekt är fortfarande heligaste i mitt hjärta
Känns som jag skrivit mer än 1 ord nu men ska nog bjuda på någon bild också!
Som den står exakt nu:
Hadé
:rock: